Special Metal: MV Agusta Superveloce 98 Edizione Limitata

Het bouwen  van speciale versies van bestaande versies en dat dan in gelimiteerde oplages, lijkt alsmaar meer één van de peilers van MV Agusta’s nieuwe business plan te worden. De boetiekconstructeur uit Schiranna komt nu met de Superveloce 98 Edizione Limitata, een verwijzing naar de eerste MV Agusta-krachtbron uit 1943.

De Superveloce voorzien van de Racing-kit, met Arrow circuitdempers én zonder nummerplaathouder.

De allereerste MV Agusta-motor zag het licht in 1943. Het was een bescheiden eencilinder viertakt van 98cc waaraan een tweebak gekoppeld was. De motor ging al snel in productie, maar die zou slechts een paar weken duren. Want in 1943 vielen de Geallieerde troepen Italië binnen en werd alle industriële productie stilgelegd. Het project lag dan stil tot aan het einde van WO II, toen er opnieuw begonnen werd met de assemblage van de complete motorfiets: de MV 98. Het model werd gekenmerkt door z’n elegante bourdeaux-kleur. De reden achter de keuze voor deze kleur is, zelfs tot op vandaag de dag, nog niet helemaal duidelijk. Had ze te maken met de aristocratische achtergrond van Giovanni Agusta, en had z’n zoon Domenico hem daarmee willen eren? Of was het gewoon de ingeving van het moment, de persoonlijke smaak van Domenico? Wat zeker is, is dat het bourdeaux een elegante uitstraling gaf aan de MV 98, zelfs al moest die in de eerste plaats de rampzalige wegen van die jaren trotseren.

Vandaag, 80 jaar na de geboorte van de eerste motorfiets, keert het cijfer ‘98’ opnieuw terug op de stroomlijn van een MV Agusta. Dat is het geval met de Superveloce 98, een motorfiets die op 300 exemplaren gebouwd wordt en onmiddellijk herkenbaar is aan z’n kleurstelling in Rosso Verghera. Die lakkleur werd geïnspireerd door de kleur van het origineel. MV stelt dat de Rosso Verghera een gesofisticeerde laksoort van hoge kwaliteit is, waarvan de experimentele formule door MV Agusta’s R&D-afdeling CRC ontwikkeld werd. Toen de laksoort bij een gespecialiseerde toeleverancier in productie ging, was dat exclusief voor MV Agusta. MV Agusta stelt dat de lak in verschillende fasen op de stroomlijn en overige componenten aangebracht wordt en dat de samenstelling ervan bestaat uit ondoorzichtige grondlaag, waarna er een doorzichtige laag wordt toegevoegd zodat de metaalpigmenten zichtbaar worden. MV Agusta noemt de kleurstelling een eerbetoon aan een verhaal van succes, moed en ondernemingszin, dat aan de basis lag van deze eerste MV 98 uit 1943.

Het logo ’98 Edizione Limitata’ is terug te vinden op de achterpartij van de motorfiets, maar ook op de kroonplaten. En dat zijn zeker niet de enige details die verwijzen naar de rijke historie van MV Agusta als merk, en z’n Italiaanse identiteit. Want het merk gaat nog steeds prat op z’n ‘Made in Italy’ en het feit dat de machines nog steeds gebouwd worden in Schiranna, aan de oever van het Lago di Varese.

MV Agusta zou MV Agusta niet zijn mocht het geen Racing-kit aanbieden voor deze Superveloce 98 Edizione Limitata. Daarbij worden de standaard uitlaatdempers (3-in-3) vervangen door twee race-exemplaren van Arrows. Deze fraai vormgegeven mini 'shotgun'-dempers zijn echter alleen voor circuitgebruik. Daarnaast bevat de Racingkit, die zoals altijd in een even fraaie doos komt, ook een speciale ECU. Monteer je dit alles dan stijgt het vermogen van de 798cc metende driecilinder van 147 naar 153 pk (aan 13.250 opm). 

De fraai vormgegeven doos waarin de Racing-kit voor de Superveloce 98 zit.

MV Agusta gaat de Superveloce 98 op 300 exemplaren bouwen. Het merk vermoedt zelf dat het grootste gedeelte daarvan in de collectie van gerenommeerde verzamelaars terecht zal komen, een aantal exemplaren werd overigens al vooraf besteld door deze invloedrijke groep. 

Tekst: BJ

Bron: persbericht MV Agusta

Foto's: MV Agusta Ufficio Stampa

Geschreven op 17 oktober 2023
© Motoren & Toerisme