Special Metal: MV Agusta Brutale 1000 RR Assen

De Classic GP van Assen van afgelopen weekend was het uitgelezen moment voor MV Agusta om met de nieuwe Brutale 1000 RR Assen z’n eerbetoon aan het legendarische TT-circuit te brengen. Want ook in Italië staat Assen bekend als ‘The Cathedral of Speed’ en bovendien oogstte MV Agusta heel wat successen op de Drentse Hei.

 

Maar liefst 35 GP-overwinningen – of is het Dutch TT-zeges? – wist MV Agusta in Assen te boeken. De laatste van die zeges kwam er in 1976 toen Giacomo Agostini (wie anders?) de zege in de 350cc-klasse pakte.

De 2023-versie van de Brutale 1000 RR vormt de technische basis voor de speciale Assen-versie. De krachtbron van de Brutale 1000 RR Assen is dan ook de bekende vier-in-lijn motor van 998 cc, goed voor een piekvermogen van 208 pk (aan 11.000 opm) en een koppel van 116,5 Nm (aan 11.000 opm). MV Agusta claimt een gewichts-vermogen verhouding van 1.1 pk/kg en dat dankzij het droge gewicht van 186 kg. Rijklaar wordt dat 197 kg.

De ‘Assen’ krijgt een specifieke kleurstelling die blauw (Blu Nordico) met zilver (Argento Ago) en goud met elkaar combineert. MV Agusta stelt dat de combinatie van de drie kleuren zowel elegant als sportief oogt en geef ze daar maar eens ongelijk in. De uitgekiende kleurenkeuze zorgt ervoor dat de details en de premium componenten die op de motorfiets gemonteerd zijn uitstekend tot hun recht komen. De meeste in het oog springende componenten zijn de wielen. Op de Brutale 1000 RR Assen zijn dat namelijk lichtgewicht koolstofvezel exemplaren van Rotobox. De constructiemethode daarvan laat toe dat de spaken zeer smal zijn. Naar aloude Italiaanse gewoonte druipt ook de rest van de machine in carbon. Dat geldt met name voor de hitteschilden die de spruitstukken aan weerszijden van het motorblok beschermen, voor de koplampbehuizing en voor de panelen rondom de tank.

Een aantal elementen van het rijwielgedeelte vallen op door hun zilveren kleur, dat geldt met name voor de aluminium zijplaten en de enkelzijdige swingarm. Dat zilver contrasteert met het zwarte stalen buizenframe. Het zitje heeft een blauwe bekleding uit Alcantara, een mooie aanvulling op de tweekleurige blauw/zilveren tank met gepolijste afwerking.

Naar goede gewoonte brengt MV Agusta ook een Special Kits voor de Brutale 1000 RR Assen uit. Daarin vind je titanium einddempers van Arrow, een nieuwe ECU voor maximaal vermogen en zwarte, uit aluminium gefreesde rem- en koppelinghendels. Verder bevat de kit een koolstofvezel cover voor het passagierszitje, een aluminium tankdop (tweekleurig goud/zwart), een bijpassende motorhoes en een certificaat van authenticiteit.

Brutale 1000 RR Assen met kit-onderdelen.

MV Agusta gaat de Brutale 1000 RR Assen op 300 exemplaren bouwen. Hoeveel al dit fraais moet kosten is vooralsnog niet duidelijk.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht MV Agusta

Geschreven op 8 september 2023
© Motoren & Toerisme