Special Metal: MV Agusta Brutale 1000 Nürburgring

Special Edition-modellen die in beperkte tot zeer beperkte aantallen worden gebouwd, lijken steeds meer een gegarandeerd verdienmodel te worden voor motorfabrikanten. Zeker wanneer het premium merken betreft. Een 'gewone' MV Agusta Brutale RS of RR is al behoorlijk 'bling', maar deze 'Nürburgring' doet daar nog een schepje bovenop. Het model dankt z'n naam uiteraard aa het legendarische circuit in het Duitse Eifelgebergte. In de bijhorende brochure refereert de persafdeling van MV Agusta vooral naar de 20 km lange 'oude' Nürburgring, ook wel de Nordschleife genaamd. We vragen ons dan ook af, of de marketingafdeling niet beter voor die naam had gekozen, al zal 'Nürburgring' in China, Japan, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten wel bekender in de oren klinken. En tot slot zijn dat toch de belangrijkste afzetmarkten voor de speciale modellen van MV Agusta.

Het zeer krachtige viercilinder motorblok van de Brutale 1000 kennen we natuurlijk al langer van de RS- en de RR-versies. Maar we geven toch nog eens mee dat de vier-in-lijn in standaard trim al 208 pk (aan 13.000 opm) produceert. Het koppel bedraagt 116,5 Nm (aan 11.000 opm). Technisch leunt de Nürburgring-versie dicht bij de RR aan. Zo vinden we de elektronisch aangestuurde Öhlins NIX upside-down voorvork en TTX schokbreker op deze machine terug. Ook zaken als de elektronica, de inertie-meeteenheid en de 3.0-versie van MV Agusta's eigen quickshifter-systeem behoren tot de uitrusting van de Nürburgring-versie. 

Waarin zit 'm dan het verschil tussen dit Nürburgring-model en de RS-versie? Dan kijken we in de eerste plaats naar de wielen die op de Nürburgring-versie koolstofvezel exemplaren (17-duims) van de Zuid-Afrikaanse specialist BST zijn. De velg en 'spaken' zijn van koolstofvezel maar de naaf is uit een massief blok aluminium gefreesd. Verder heeft MV Agusta ook voor dit model een racekit samengesteld. Blikvanger in die kit is de titanium 4-in-2 uitlaatlijn van het Italiaanse Arrow, die overgaat in één enkele uitlaatdemper. Om de uitlaatlijn te realiseren werd het oorspronkelijke traject van het spruitstuk herdacht. MV Agusta claimt dat mits toevoeging van deze uitlaatlijn en de geherprogrammeerde ECU het maximale vermogen naar 215 pk (aan 13.200 opm) stijgt. Verder omvat de kit een koolstofvezel cover voor de demper en het passagierszitje. De kit is alleen voor circuitgebruik bedoeld. 

MV Agusta limiteert de productie van de Brutale 1000 Nürburgring tot 150 exemplaren. Elk exemplaar wordt genummerd van 1 tot en met 150. Op de Italiaanse thuismarkt bedraagt de basisprijs van het model € 39.900.

 

Tekst: BJ

Foto's: MV Agusta Servizio Stampa

Geschreven op 6 oktober 2021
© Motoren & Toerisme