Special Metal: Langen Two Stroke

Het jonge Engelse merk Langen doet met z'n eerste model, de Two Stroke, dat waar Britten goed in zijn: lekker dwarsliggen!

Als het op het concipiëren en bouwen van idiosyncratische motorfietsen aankomt hoef je de Britten niets meer te leren. Geen enkele andere natie bouwde ooit zoveel bijzondere tweewielers, denk daarbij maar aan merken als Brough Superior, CCM, Hesketh en Norton.

De Norton Commander: toeren maar dan anders...

Chris Ratcliffe verdiende z'n sporen als vormgever van Clews Competition Motorcycles, in de wijde motorwereld beter bekend als CCM. Met modellen als de Spitfire en Stealth ontwierp Ratcliffe bij CCM niet bepaald alledaagse motorfietsen. Maar toch vond de man uit het Noord-Engelse Lancashire dat hij bij CCM niet volledig z'n goesting kon doen... En dus begon Ratcliffe voor zichzelf onder de naam Langen Motorcycles. Wars van alle heersende logica, zeker in vergelijking met de mainstream motorindustrie, koos Ratcliffe ervoor om z'n eerste creatie van een tweetaktmotor te voorzien. 

Zicht op de Italiaanse VINS tweetakt V-twin.

Eencilinder tweetakt motorblokken zijn niet bepaald geschikt voor weggebruik, dus moest de krachtbron van Langens Two Stroke - een vlag die in dit geval perfect de lading dekt - een tweecilinder worden. Moderne tweecilinder tweetaktblokken, die min of meer aan de geldende emissienormen voldoen, vind je niet zo makkelijk. Maar gelukkig zijn Italianen nog net iets méér geobsedeerd door het ontwikkelen van eigenzinnige mechaniek dan Britten. Ratcliffe vond in het Italiaanse VINS een ideale partner om de tweetaktblokken te leveren. VINS is het hobbyproject van een aantal gewezen en huidige Ferrari F1-technici. Om toch een beetje tegengewicht te bieden aan het sleutelen aan hi-tech hybride V6 turbomotoren, ontwikkelden ze hun moderne V-twin tweetakt-blok. Geen carburators op de VINS V-twin wel een elektronische injectie met twee flatslide throttle bodies van eigen makelij. Het 249cc metende motorblok is volgens VINS goed voor een piekvermogen van 77 pk (aan 11.700 opm). Hoe dat dan klinkt hoor je in de video hieronder:

Het VINS kwartliter tweetaktblok huist in een aluminium buizenframe, met een zelfdragende zadel-unit/subframe uit koolstofvezel. Voor de ophanging van de Two Stroke opteerde Ratcliffe voor een ietwat vreemde combinatie tussen een volledig instelbare 43 mm Öhlins upside-down voorvork. Achteraan beschikt de Two Stroke over een fraaie tubulaire swingarm, die afgeveerd wordt door twee, eveneens volledig instelbare schokbreker van het Britse K-Tech. Ook het remgedeelte is ietwat eigenzinnig want hier combineert Ratcliffe Brembo remschijven (vooraan 2x 320 mm) met vierzuigerremklauwen van HEL. Het minder gekende HEL is eveneens een Brits merk dat nogal wat teams uit de BSB-paddock belevert. 

Langen brengt met de Two Stroke een motorfiets die exclusief en dus ook een beetje 'bespoke' is. De klant is op dat vlak koning en dus kan die met behulp van een kleurengenerator z'n keuze maken. 

De tweetakt straatmotoren uit de jaren '80 stonden bekend om hun lage gewicht, dat is bij een motorfiets die bijna veertig jaar later, met moderne technieken en materialen ontwikkeld en gebouwd wordt niet anders. Langen geeft een gewicht van net geen 120 kg op voor de Two Stroke. Dat is dan wel mét koelvloeistof en olie, maar zonder benzine. In de smalle tank van de Two Stroke past net 14 liter. Daarmee is de actieradius redelijk beperkt, maar de Two Stroke is dan ook een puristische roadster en geen groottoerist

En oh ja, hoe hard gaat zoiets nu? Volgens de constructeur kan je met de Two Stroke een top van  210 km/u halen.

 

Tekst: BJ

Foto's: Langen Motorcycles

Video: YouTube.com/Langen Motorcycles

Geschreven op 1 juni 2022
© Motoren & Toerisme