Special Metal: Indian eFTR JR

Met de eFTR JR lanceert Indian Motorcycle, meteen z’n eerste elektrische model. Het Junior-model is geïnspireerd op Indians succesvolle FTR 750 flat track-racer, waarvan de FTR1200-varianten dan weer afgeleiden van zijn.

De elektrische motor van de eFTR JR beschikt over twee verschillende modi: low mode en high mode. De eerste mode is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar en laat hen toe een topsnelheid van ca 16 km/u te halen. De batterij gaat in deze mode 140 minuten mee. In high mode is dat slechts 65 minuten, maar in die modus bedraagt de topsnelheid van de eFTR JR net geen 25  km/u.

Het rijwielgedeelte van de eFTR JR bestaat uit een stalen buizenframe – net zoals bij de FTR 750 – met een upside-down voorvorkje en een mono-schokbreker. Zowel het voor als het achterwiel is voorzien van een schijfrem. Het totaalgewicht van de eFTR JR bedraagt net geen 50 kg.

Indian lanceert de eFTR JR in de Verenigde Staten aan een basisprijs van $ 750. Daarnaast brengt het ook nog een aantal accessoires in kindermaten, zoals een ‘junior-helm’, een bodyprotector en handschoenen, op de markt.

Dat Indian nu een e-motorfietsje lanceert is niet zo verwonderlijk. Concurrent Harley-Davidson nam begin 2019 met Stacyc zelfs een fabrikant van elektrische (loop)fietsjes over.  En dus is deze eFTR JR een logische tegenzet. Tegelijkertijd wil Indians moederbedrijf Polaris wellicht ook eens peilen bij z’n bestaande klanten naar hun enthousiasme voor elektrisch aangedreven motorfietsen.

 

Tekst: BJ

Foto en video: YouTube.com/Indian Motorcycle

Geschreven op 30 september 2020
© Motoren & Toerisme