Special Metal: Ducati Monster Senna Edition

Ducati lanceert een nieuwe motorfiets die de naam van de legendarische Braziliaanse F1-piloot draagt.

Op 1 mei laatsleden was het 30 jaar geleden dat de Braziliaanse F1-piloot Ayrton Senna da Silva om het leven kwam, bij een crash in de openingsfase van de GP van San Marino. Senna was naast een autoliefhebber – hij zou volgens een hardnekkig gerucht meegeholpen hebben aan de ontwikkeling van Honda’s legendarische NSX sportwagen – ook een motorrijder.

Ayrton Senna poetst de Ducati 851 die hij van Claudio Castiglioni kreeg.

In 1990 lag een toenmalige ontmoeting tussen de F1-legende en toenmalig Ducati-eigenaar Claudio Castiglione aan de basis van een relatie tussen beide ‘brands’. Castiglione apprecieerde het genie Senna en gaf hem een Ducati 851 cadeau. Een paar jaar later zou Senna één van de eerste bezitters van de Monster 900 worden. Die machine gebruikte de Braziliaan ondermeer om zich in z’n Europese woonplaats Monaco te verplaatsen. Zo daagde hij er in mei 1993 mee op voor de gala-avond van de Grand Prix van Monaco.

Senna arriveert in smoking bij het Casino van Monte Carlo voor de gala-avond van de GP van Monaco. De zeer bescheiden LEM jethelm staat wel in schril contrast met de rest van het geheel...

916 Senna

Toen Senna later dat jaar voor het eerst de nieuwe Ducati 916 – vormgegeven door Massimo Tamburini in het Centro Ricerche Cagiva (CRC) -te zien kreeg, was hij er absoluut door gefascineerd. De Braziliaan gaf z’n toestemming om z’n befaamde ‘Senna S’-logo op de flanken van de superbike uit Borgo Panigale te zetten. In maart 1994 kondigde Ducati de productie van een gelimiteerde reeks van 300 916 Senna’s aan.

Ducati Monster Senna Edition

Bianca Senna , het nichtje van Aytron en CEO van Senna Brands, overhandigt Ducati CEO Claudio Domenicali een replica van Senna's befaamde helm.

Dat Ducati nu, aan de vooravond van de GP van Emilia Romagna, op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola, een nieuw Senna Edition-model aankondigt is dus niet zo verwonderlijk. Met deze Monster stapt Ducati wel weg van de traditie dat Senna Edition-modellen – want na die eerste 916 zouden er nog ettelijke volgen – een grijs/zwarte livrei met rode accenten moet hebben. Zelfs bij de eerste oogopslag wordt het duidelijk dat men voor de legendarische geel/groene – en dus Braziliaanse – kleuren van Senna’s helmontwerp heeft gekozen.  Die vrolijke kleurstelling werd niet alleen gebruikt voor de tank, maar ook voor de cover van het passagierszadel, het vliegenschermpje, de spoiler onder het blok en zelfs de Brembo remklauwen! Het zadel is dan weer opvallend blauw, en deed ons een beetje terugdenken aan de Suzuki-crossmachines van weleer. Ook op de zwarte velgen uit gesmeed aluminium is de geel/groene kleurencombinatie aanwezig. Dankzij het lage gewicht van die wielen wisten de ontwerpers en technici van het Centro Stile Ducati, nog eens 1,86 kg gewicht af te knijpen ten opzichte van de Ducati Monster SP, waarop de Senna Edition gebaseerd is.

Ook op de zwarte velgen uit gesmeed aluminium is de geel/groene kleurencombinatie aanwezig. Dankzij het lage gewicht van die wielen wisten de ontwerpers en technici van het Centro Stile Ducati, nog eens 1,86 kg gewicht af te knijpen ten opzichte van de Ducati Monster SP, waarop de Senna Edition gebaseerd is. Dat laatste betekent dat de Senna Edition met volledig instelbare Öhlins veringcomponenten – voorvork, schokbreker en stuurdemper – is uitgerust.

De kers op de taart zit ‘m in een aantal details zoals volledig uit aluminium gefreesde voetsteunen, dubbele Termignoni uitlaten met een streepje geel en een plaatje waarop je het serienummer van de machine terugvindt. Ducati gaat namelijk 341 exemplaren van deze Monster Senna Edition bouwen. Een ietwat vreemd cijfer dat evenwel slaat op het aantal wereldtitels die Ayrton Senna wist te veroveren – 3 dus – evenals het aantal F1 GP-overwinnningen (41).

De Ducati Monster Senna Edition krijgt in België de ronde vanaf-prijs van € 25.000. In Nederland wordt dat € 29.000

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 17 mei 2024
© Motoren & Toerisme