Special Metal: BMW R20 Concept

Het Concorso d'Eleganza in de tuin van de Villa d'Este, aan de boorden van het Comomeer, was dé gelegenheid voor BMW Motorrad om z'n nieuwste conceptmodel, de R20, voor te stellen.

Het is al een tijd de gewoonte dat BMW Motorrad ter gelegenheid van dit exclusieve en prestigieuze 'tuinfeestje' telkens met een nieuw studiemodel komt. En ook dit jaar blijkt dat men in München nog steeds niet uitgekeken is op de luchtgekoelde Boxer als aandrijflijn. BMW Motorrad-baas Markus Flasch, beschrijft het concept als volgt: "De BMW R20 concept is een mechanisch meesterwerk, met de 'Big Boxer' in het centrum ervan. Typisch BMW Motorrad."

Het moet gezegd: de vormgeving van deze R20 is tijdloos BMW Motorrad. Anders dan dat bij andere dikke Boxer-BMW-concepten was, is deze een stuk meer op prestaties gericht. Dat karakter komt met name tot uiting in de grote cilinderinhoud van 2 liter (!) en de rauw klinkende twee-in-één uitlaatlijn. Het chassis bestaat uit een wiegframe vervaardigd uit zwarte chroommolybdeen buizen. Achteraan koos hoofdontwerper Alexander Buckan voor een nagenoeg vol schijfwiel dat geschoeid is met een 200/55 achterband. Vooraan is dat een 17-duims wiel met zwarte spaken met bandenmaat 120/70. Dat laatste detail geeft de R20 een klein beetje een bobber-vibe. 

Ook de aluminium tank kreeg een nieuw ontwerp en is op deze R20 concept uitgevoerd in "hotter than pink", een kleurstelling met een knipoog naar de jaren '70. Zoals je dat van een BMW-conceptmodel mag verwachten sluiten de kleuren van de componenten goed op elkaar aan. Zo zijn de deksels van de cilinderkop en de (primaire) aandrijfriem, alsook de luchtinlaten in gepolijst en geanodiseerd aluminium uitgevoerd. De armen van het Paralever-systeem, de voetsteunen en de remklauwen van ISR zijn op hun beurt dan weer in gunmetal grijs uitgevoerd.

Het achterlicht is perfect geïntegreerd in het solo-zitje, waarvan de bekleding uitgevoerd is in geborduurd zwart Alcantara en fijnnerf leder. Het strakke geheel moet de nadruk leggen op de dynamische verschijning van de roadster. De moderne LED-koplamp zit verwerkt in een 3D-geprinte alumium ring, waarin ook het daglicht verwerkt zit. Daardoor lijkt het alsof de koplamp in het midden van de daglicht-ring zweeft. 

Het R20-concept is een gedurfde interpretatie van het  BMW Motorrad DNA,” zegt Alexander Buckan, de hoofddesigner van BMW Motorrad.
Het concept combineert moderne technische elementen met een klassieke roadster-vormgeving. Z'n ruime proporties en minimalistische esthetiek geven deze motorfietsen een eigen karakter."  

 

Tekst: Bart Jacobs

Bron: persbericht BMW Motorrad

Foto's: BMW Motorrad/BMW Group Press

Geschreven op 27 mei 2024
© Motoren & Toerisme