Special E-Metal: Curtiss One

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto's: Curtiss Motorcycles Co.

 

De Amerikaanse constructeur Curtiss Motorcycles Co., gebaseerd in Leeds in de staat Alabama, is eerder dit jaar begonnen met de productie van z’n nieuwe luxe elektrische e-motorfiets. Een feit dat als mijlpaal kan gelden want daardoor wordt het ontwerp van een elektrische motorfiets in een heel nieuwe richting gestuurd: de Curtiss One. De tweewielige creaties van Curtiss hebben de naam evenveel kunst als functionaliteit te zijn en The One is daar beslist geen uitzondering op.

Curtiss Motorcycles zorgde voor deining toen het bedrijf zichzelf in 2018 heruitvond als bouwer van volledige geëlektrificeerde luxe motorfietsen. Daarmee liet de constructeur de koers die het met op de luchtvaart geïnspireerde modellen als de Hellcat, Fighter en Bomber vaarde, volledig achterwege. In de voorbije kwarteeuw bouwde Curtiss in totaal 1.300 waanzinnige, onconventionele V-twin powercruisers en dat voor een veeleisend klienteel waaronder heel wat Hollywood-sterren.

De Curtiss One is het werk van de in Lousiana gevestigde ontwerper J.T. Nesbitt en nam de voorbije drie jaar z’n vorm aan in diens tekenstudio in New Orleans. Op zich, heeft de One niets van doen met welke bestaande motorfiets dan ook, op het feit dat hij twee wielen en een motor heeft na dan. Daarnaast neemt de One  stijlelementen zoals het algemeen ontwerp en de parellogram voorvork van z’n voorgangers, de Confederate Wraith en Bienville Legacy over. Deze beide motorfietsen waren overigens Nesbitts eerbetoon aan z’n Nieuw-Zeelandse design-held John Britten.

Het vermogen voor de One wordt geleverd door een compacte, watergekoelde 399 volt AC motor die wordt gevoed door een gepatenteerde Power Pak-batterij. Die Power Pak zit in een aluminium behuizing met geïntegreerde koelvinnen en huist een aantal rondom opgestelde cilindervormige cellen. De cellen baden in een niet-geleidende hittewerende vloeistof om ten allen tijde een veilige werkingstemperatuur voor de batterij te garanderen. Curtiss levert als optie ook een Future Proof Package waardoor de batterij elke vijf jaar een update krijgt.

De e-motor van de One is in staat om een piekvermogen van 217 pk en een maximaal koppel van 369 Nm te genereren. Maar volgens Curtiss werd het vermogen van de krachtbron voor de klantenversie naar 120 pk herleid, gekoppel aan een maximum koppel van 199 Nm. De aandrijfas van gehard staal, uit het centrum van de motor steekt, drijft een met koolstofvezel versterkte getande riem aan, die als eindoverbrenging fungeert.

Standaard wordt de Curtis One met een Level 2-oplaadsysteem geleverd, maar de motorfiets een adapter voor 220 V aansluitingen wordt eveneens meegeleverd. Zo kan de batterij, ’s nachts tijdens de daluren worden opgeladen. Met een huishoudelijk 220 V stopcontact duurt het acht uur vooraleer je batterij 85% is opgeladen. Curtiss claimt een autonomie van 130 km bij gemengd stads- en snelweggebruik. “Drie jaar stond ik voor een moeilijke keuze”, zegt J.T. Nesbitt. “Bouw ik een enorme valies met twee wielen die over vijf jaar op het autokerkhof ligt, of creeër ik een mooie gestyleerde motorfiets met een modulaire batterij, die u naarmate de batterijtechnologie vordert, verbeter kan worden? Ik koos dus voor een motorfiets die met de jaren beter wordt. De autonomieproblemen zullen in de toekomst verholpen kunnen worden, net zoals de oplaadtijden korter worden. Maar de toekomst kan een lelijke motorfiets niet mooier maken!

De One is een elektrische bobber met een door de luchtvaart geïnspireerd, Triple Load Path, modulair chassis. Uit één stuk gefreesde aluminium frameplaten houden de laaggeplaatste Power Pak-batterij op z’n plaats. En dat is niet toevallig ook waar de verbrandingsmotor van een conventionele motorfiets zich zou bevinden.Als voorvering werd er voor een parallelogram-vork gekozen. De balhoofdshoek is snel aanpasbaar in twee verschillende posities. Pas je de stuurgeometrie aan, dan worden logischerwijs de wielbasis en de gewichtsverdeling er ook door gewijzigd. Zo heb je bij een strakke balhoofdshoek van 27° een wielbasis van 1575 mm. Bij 31° bereik je een wielbasis van 1625 mm.

Het gewicht van de Curtiss One bedraagt constant 192 kg. Voor de vering opteerde men voor dezelfde formule als bij de eerder Bienville Legacy. Men ging dus voor vier identieke, uit aluminium en koolstofvezel vervaardigde ‘vorkelementen’ met aan beide zijden een volledig instelbare schokbreker van de Amerikaanse (MX-)specialist Race Tech. De wielen zijn klassiek gespaakte 19-duims exemplaren van Kineo, waarvan de aluminium velgen met Dunlop K180 banden zijn geschoeid. De reminstallatie komt van het Franse Beringer en bestaat vooraan uit een dubbele 230 mm Aeronal remschijf uit gietmetaal, gekoppeld aan radiaal gemonteerde Aerotec vierremklauwen. Achteraan worden een remschijf en remklauw met identieke specificaties gemonteerd. Daarnaast beschikt de One over een programmeerbaar regeneratief motorremsysteem.

J.T. Nesbitt, de ontwerper van de Curtiss One.

Met een basisprijs van $ 81.000 – die tot $ 115.000 oploopt voor één van de eerste vijftien, individueel genummerde exemplaren van de handgemaakte Founder’s Edition – is de Curtiss One zeker niet de meest betaalbare, maar wel de meest exotische en exclusieve elektrische motorfiets ooit. Volgens ontwerper J.T. Nesbitt is de One dan ook, “meer dan “zomaar een pastiche van slechtuitgevoerde vintage-vormgeving. Het was ons doel om een volledig nieuwe motorfiets te creeëren die cultureel en contextueel relevant is voor de tijd waarin we leven. Er zullen maar 90 Curtiss Ones gebouwd worden en elk exemplaar zal volledig naar de wens van de klant zijn, waarbij hij of zij uit een selectie van materialen en afwerkingsstandaarden kan kiezen om zo tot de gewenste motorfiets te komen.”

 

 

Geschreven op 27 augustus 2021
© Motoren & Toerisme