Bovendien moet je om de smartphone functioneel te kunnen gebruiken een gps-beugel en een erg dure cradle (€ 264) aanschaffen. Je kan hem ook in het ‘handschoenkastje’ op de tank opbergen en opladen met kabel, maar dan kan je hem niet los van de BMW Connected-app gebruiken. Wat tijdens de rit huiswaarts wel heel positief opvalt is de sublieme windbescherming: het scherm is kleiner dan op de R 1250 GSA, maar filtert veel beter de turbulenties weg door de opbouw in aparte onderdelen met winddeflectoren. Bij de oude flapperen de hoeken van het scherm ook driftig in de rijwind, wat visueel na een tijd erg vermoeiend wordt. Bij de nieuwe is dat niet het geval, en het zijn die details die de rijervaring een of meerdere niveaus hoger tillen.
Het uitgebreide verslag van deze rijtest alsook de vergelijking met de R 1250 GS lees je vanaf 14 november in het nieuwe nummer van Motoren & Toerisme. Dat kan je ook hier bestellen.
Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: Bob Van Mol