Rij-indruk Zero SR/S

Zero werd net als alle andere motorfabrikanten midscheeps getroffen door corona. Enkele dagen na de presentatie van hun nieuwe sportieveling, de SR/S, ging de wereld geleidelijk in lockdown. Dat is nefast voor de verkoopsvreugde. Wij mochten in de buurt van het Benelux hoofdkantoor in Alkmaar ontdekken of die schade snel goedgemaakt kan worden.

Zero is zonder twijfel de meest succesvolle producent van elektrische motorfietsen. Je zou het de Tesla van de tweewielers kunnen noemen. In de Belgische verkoopcijfers naderen ze bijvoorbeeld stilaan op Aprilia. Dat is nog steeds geen dijkbreuk, maar er is toch progressie en de schare fans groeit gestaag. Kan deze SR/S daar een turbo op zetten?

Gelikt

Als je hem zo ziet staan is de eerste reactie op die vraag: zeker! De eerste modellen die Zero op de wereld losliet waren voornamelijk functionele motoren die waar kon moesten besparen op uitrusting en gewicht om leefbaar te zijn. Dankzij de technologische ontwikkelingen van de krachtbron en batterij kunnen ze nu volwaardige motoren bouwen met dubbele remschijven en een vette UPSD. Dat ziet er direct een stuk gelikter uit. Die nieuwe trend werd gezet door de naakte SR/F en nu verder verfijnd in deze strak ogende SR/S. Het snuitje lijkt zelfs schaamteloos te refereren aan de vierwielers van Elon Musk. En die parallel kunnen we verder trekken. Tesla krijgt soms het verwijt om qua afwerking een trapje lager te staan dan de klassieke luxewagens, maar wel uit te blinken in functionaliteit. Dat doet deze Zero ook. Het design van het dashboard is gewoon degelijk en binnen een paar seconden heb je alle knoppen en instellingsmogelijkheden gevonden. Het compacte TFT scherm bevat alles wat je nodig hebt.

Teringherrie

Vertrekken met een elektrische motorfiets is altijd opnieuw even aanpassen. Je hoort niets en enkel een minuscuul verklikkerlicht geeft aan dat de SR/S wel degelijk ‘draait’. Dat leidt zoals altijd wel tot wat situaties waarbij iemand ongewild aan het gas draait en vooruit bolt. Een meer opvallende indicator zou kunnen helpen. Maar eveneens zoals altijd is het instant genieten van de geruisloze acceleratie, en vanaf de eerste mogelijkheid smult de bende hongerige journalisten van de verslavende acceleratie. De sensatie blijft indrukwekkend. Al het koppel instant aan de pols hebben en zonder ‘teringherrie’vooruit knallen, is ongeëvenaard. De 110 pk en 190 Nm koppel staan daar voor garant. De top is begrensd op 200 km/h, maar daar geraak je tegenwoordig toch nooit meer.

Zijdezacht

De Z-Force 75-10 motor met permanente magneet doet dus helemaal waar hij voor gemaakt is. En verder in de aandrijflijn werkt ook alles prima. Door de constructie waarbij het voorste tandwiel van de riem net op het scharnierpunt van de achterbrug zit, heb je geen overbrengingsreacties en dat is uiterst comfortabel. Het maakt rijden zijdezacht op alle gebied. Het functionele kuipwerk zet je bovendien ook nog eens netjes uit de wind en met de ergonomie zit het ook snor: voldoende beenruimte, goed zadel en een stuur dat ver naar voor staat, maar nog net goed valt. Van trillingen is natuurlijk ook helemaal geen sprake. De kers op de taart zijn de spiegels die laag op de kuip gemonteerd staan, maar heerlijk zicht achteruit bieden. 

Veel input

Maar er moeten natuurlijk ook punten van kritiek zijn. En die schuilen in de vering en het rijwielgedeelte. Zero heeft reuzensprongen gemaakt de voorbije jaren, maar feilloois stuurt deze SR/s nog niet. Zeker de eerste kilometers voelt het stuurgedrag niet echt neutraal aan. Je moet veel input geven om van richting te veranderen en dan valt de motor wat te veel de bocht in. Eens op z’n lijn is hij wel perfect stabiel, maar aanvankelijk voelt het wat onwennig. En alle collega’s ervaren hetzelfde. Na een tijd went het wel en groeit het vertrouwen. Al is het wel zo dat er relatief veel leven in het rijwielgedeelte blijft. De demping op oneffen wegdek zou strakker kunnen en zeker achteraan zou wat stelwerk mogen. Dat kan overigens, maar in deze korte rij-indruk hadden we niet de mogelijkheid om uitgebreid aan de slag te gaan met instelbare elementen.

Na een dikke honderd kilometer in het zadel kunnen we besluiten dat de SR/S niet het meest strakke stuurijzer is waar we al mee reden, maar dat hij eigenlijk wel doet wat moet. Hij geeft vertrouwen en comfort, maar door zijn sportieve uiterlijk en vette UPSD zou je het allemaal iets strakker verwachten. Het relatief hoge gewicht voor een motorfiets in deze klasse kan daar natuurlijk ook voor iets tussen zitten. Maar dat is met de huidige batterijtechnologie onvermijdelijk. Als je toch een beetje actieradius wil houden, moet die batterij uit de kluiten gewassen zijn. Want ‘een beetje’ blijft helaas het toepasselijke woord. Na honderd kilometer sportief toeren lees ik af dat het dertig kilometer later over zou zijn. Al moet ik daarbij zeggen dat de acceleratie zo verslavend is dat ik geen moment onbenut liet om de teugels te vieren. En daar zit natuurlijk de achilleshiel. Deze motoren zijn zo fijn om vooruit te branden, dat je over stalen zenuwen moet beschikken om het niet te doen. Enkel koele kikkers zullen er dus in slagen om de theoretisch, potentiële actieradius van 200 kilometer te halen.    

Conclusie

Deze SR/S bewijst dat de elektrische motorfiets stilaan volle wasdom bereikt. Hij is nog niet feilloos, maar het is toch een volwaardige motorfiets die alle voordelen van elektrisch rijden combineert tot een tweewieler die bakken plezier biedt. Bovendien is hij zeer scherp geprijsd. Het droge prijskaartje oogt stevig, maar als je de totale cost of ownership gaat bekijken komt hij voor rijders die veel kilometers doen als een prijsbreker voor de dag. Het blijft een machine voor believers en early adopters, maar Zero heeft met de SR/S (en ook de naked SR/F) stilaan stevige argumenten om door te breken bij een ruimer publiek. Het is immers de oplossing voor onze grootse maatschappelijke uitdagingen van dit moment: mobiliteit, milieu en het voorkomen van besmettingen. Wie dus liever niet in de file wil staat of het openbaar vervoer vreest, het milieu niet wil belasten en virusvrij door het leven wil gaan, weet wat te doen. Als je dan ook nog de pols onder bedwang kan houden, zit je helemaal gebeiteld.   

In de volgende editie van M&T brengen we een uitgebreide vergelijking tussen een Zero en een vergelijkbare traditionele motorfiets. We vergelijken het rijgedrag, maar maken ook een gedetailleerde berekening van het totale kostenplaatje van de twee types motoren.

Tekst: Tom Vander Sande

Foto's: Target Press

OUTFIT

  • Helm: Klim Krios PRO ECE
  • Jas: Klim Latitude
  • Broek: Klim Latitude
  • Schoenen: Icon 
  • Handschoenen: Rev'it! 

 

Zero SR/S
Motor: electromotor
Rijklaar gewicht: 229kg
Vanaf: € 21.900,00
Geschreven op 23 juli 2020
© Motoren & Toerisme