Rij-indruk: Yamaha Tracer 700

De Tracer 700, vorig jaar nog als GT onze trouwe kompaan in meerdere reisverhalen, was volgens Yamaha aan een update toe. Op de EICMA in Milaan wist hij unaniem de pers te verwonderen met zijn strak getrokken gelaat. Des te meer ben ik benieuwd of hij onderhuids dezelfde verwachtingen inlost. 

Als geen ander heb ik kunnen kennismaken met het vorige model. In de slotconclusie van onze langeduurtest met de Tracer 700 GT waren we het er unaniem over eens dat de capaciteiten van de motor enorm zijn. Niet de meest spannende motorfiets, maar op alle vlakken scoorde hij naar behoren en slechts minieme details gaven me de kans tot kritiek. Zo was de Tracer volgens mijn persoonlijke mening vanuit alle perspectieven een plaatje met grote uitzondering van de voorkant, het voelde zwaar en plomp aan. Laat dat net het aandachtspunt zijn waarop Yamaha mijn wensen heeft gehoord en een subliem uitgebalanceerde smoel heeft aangemeten. Zelden is een evolutie zo duidelijk zichtbaar als bij dit model, de voorkant toch, want de overige aanzichten zijn minder uitgesproken aangepast.

2020_Yamaha_Tracer700_Tenerife

Veelzijdig

Het mag geen verrassing heten dat dit model een breed publiek moet aanspreken. Terwijl ik vanop een afstand de motor in me opneem, krijg ik het gevoel dat de ontwerpers een jonger publiek willen aanboren. Niet veel later wordt mijn vermoeden tijdens de presentatie bevestigd. Het vorige model neigde meer richting de oudere generatie, terwijl deze niet zou misstaan naast de hippe koffiebar in de stad. Maar ook buiten de stad zal de Tracer vrienden scoren. Het is de bedoeling om de meest veelzijdige motorfiets aan te bieden, op offroad-capaciteiten na dan. Maar daarvoor heeft Yamaha de fantastische Ténéré 700 in het gamma zitten. Met andere woorden, de Tracer dient als compleet antwoord op woon-werkverkeer, stadsverkeer en om te reizen. Niks moet, maar alles kan. 

2020_Yamaha_Tracer700_Tenerife

Meelezende Japanners 

Zoals ik al vermeldde, had de uitgaande Tracer enkele minpunten waar weinigen van wakker zullen liggen. Halverwege de slideshow van de presentatie lijkt het alsof elk beschreven minpunt is aangepakt. De kneuterige richtingaanwijzers zijn nu haarscherpe LED’s, het LCD-scherm is nu wel afleesbaar bij zonlicht, het stuur is breder voor een betere controle, het windscherm produceert minder turbulentie en natuurlijk het aangepaste front dat bij alle aanwezige journalisten de duimpjes omhoog krijgt. Het lijkt alsof de Japanners aandachtig onze langeduurtest hebben meegelezen en het geheel hebben geperfectioneerd. 

2020_Yamaha_Tracer700_Tenerife

Zandstorm

Tenerife, het eiland waar de zon altijd schijnt, en heel af en toe een zandstorm afkomstig van de Sahara overwaait. Het laatste scenario wordt ons toebedeeld. Volgens een aangepaste route verkennen we het eiland en natuurlijk de nieuwe Tracer. Meteen voelt alles heel vertrouwd en wordt ik gelukkig van de keuze om het stuur te verbreden, voordien voelde dit nogal krampachtig aan. Nieuw op dit 2020-model is de mogelijkheid om de vering aan te passen. Die staat gevoelig harder, waardoor ze minder duikt en strakker door de bochten stuurt, en bochten zijn er genoeg op Tenerife. Het blok is eveneens een bekende, alleen voldoet het nu aan de Euro 5-normen. Door de ontwikkeling van dit milieuvriendelijker blok zijn de waarden met één hele pk en één hele Nm gedaald. Al is daar in de praktijk niets van te merken natuurlijk. Wel te merken is de CO2-uitstoot van exact 100 gram per kilometer, dit zou in sommige landen, met name in Spanje fiscaal net binnen een goedkoper tarief vallen.

2020_Yamaha_Tracer700

Conclusie

Meestal eindigt de goednieuwsshow bij het horen van de prijs. Nu wel, the show goes on, € 8.599,00 euro moet je achterlaten bij Yamaha in ruil voor de Tracer, en is daarmee concurrentieel sterk geprijsd. Dan blijf ik over met de vraag, scheelt er nog iets aan deze motorfiets? Bij het arriveren in het hotel, lijkt deze vraag op ieders lippen branden maar het antwoord blijft afwezig. Een enkeling hoor ik een bedenking uiten bij de gekozen helm op de persfoto’s, die is meer offroad- gericht terwijl de Tracer toch duidelijk als een onroad motor in de markt wordt gepositioneerd. Als we niets beter vinden dan over de helm op de persfoto te discussiëren bij het avondmaal, dan kan ik alleen maar vaststellen dat Yamaha uitstekend werk heeft geleverd. Een uitgebreider verslag lees je in het volgende nummer van M&T. 

Yamaha Tracer 700
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 689 cc
Rijklaar gewicht: 196kg

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Yamaha

 

De uitgebreide versie van deze rij-indruk lees je in het aprilnummer van Motoren & Toerisme, dat vanaf donderdag 2 april in de winkel ligt.

Geschreven op 3 maart 2020
© Motoren & Toerisme