Rij-indruk: Voge 500R en 500DS

Het gebeurt niet elke dag dat we de geboorte meemaken van een volledig nieuw motormerk. Maar midden in de Coronacrisis verscheen het Chinese Voge op de Belgische motormarkt, met dank aan importeur BW Import. De grapjes zijn zo voor de hand liggend dat we weigeren ze te maken, dus we focussen ons hier op de rijervaring van het kleine gamma van twee 500 cc motoren.

 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Bob Van Mol

 

Voge is dus een volledig nieuw motormerk in het leven geroepen door Loncin, een groot Chinees productiebedrijf dat elektrische voertuigen, generatoren en zelfs drones ontwerpt en bouwt. Daarnaast zijn ze ook al geruime tijd productiepartner voor motormerken zoals BMW. Voor die Duitse partner leveren ze een belangrijke bijdrage aan het scooter-gamma. De kans dat meerdere lezers ook dadelijk denken aan een dichte relatie met Honda is niet onbestaande, want al vanaf de eerste blik op de R en DS kan je de gelijkenis met 500 cc modellen moeilijk loochenen. Maar dat is misschien eerder een troef dan een nadeel. Loncin wil Voge echt in de markt zetten als een premium brand, en dan is een referentie aan Honda misschien helemaal niet zo’n nadeel. Je kan het plagiaat noemen, maar ook gewoon intelligent ‘sampelen’. Het zou de potentiële koper immers ook worst kunnen wezen, als hij maar waar voor z’n geld krijgt. Maar is dat zo?  

Bedposter

We hebben afgesproken bij BW Motors in Mechelen om het duo Chinezen op te pikken voor een eerste kennismaking. Het merk Voge staat zelfs nog niet in onze catalogus 2020. Niet verwonderlijk als het Chinese merk nog maar net zijn eerste bandenstrepen in de Benelux trekt. De twee nieuwkomers die het gaan moeten waarmaken zijn dus de 500R en de 500DS. Een stereotype maar duidelijk naamsaanduiding die doet vermoeden dat het blok ongeveer 500 kubieke cilinderinhoud groot is. De typeaanduiding R hangt aan het sportieve model en DS is de roepnaam van het meer gekuipte, comfortabele model. In de praktijk tref ik een opvallende naked en een bescheiden crossover aan, die duidelijk van elkaar verschillen, en elk naar een lichtend voorbeeld uit de Aziatische canon hebben gekeken. De 500R straalt de designtaal van Kawasaki uit en de 500DS heeft waarschijnlijk een poster van de Honda CB500X boven zijn bed hangen. Als je dieper inzoomt op de details zal je merken dat het toch om budgetmodellen gaat maar op het eerste zicht zijn het meer dan degelijke motoren.

 

Alternatief toerisme

Ondertussen moet zowat elke strook in ons compact landje op beeld vastgelegd zijn dus is het steevast een uitdaging om met verrassende rijfoto’s te komen. Gelukkig denkt onze aanwezige fotograaf uit de doos en zoeken we de hoogte op midden in de fraaie centrumstad Mechelen.

 

In de binnenstad op wandelafstand van de Sint-Romboutstoren, staat een verloederde parkeergarage van enkele verdiepingen hoog die het niet waardig is om tussen het schitterend erfgoed van Mechelen te staan. We rijden binnen en stijgen enkele verdiepingen tot we de bewolkte hemel zien. Het uitzicht over de stad krijgen we er gratis bij, nu ja gratis klopt niet helemaal, uiteindelijk kost het ons vijf euro per motor om een klein uur op het dak van de parking te staan. Terwijl de fotograaf het charmante uitzicht verenigd met de motoren krijgen we ruim de tijd om ons te verdiepen in de details. Onderhuids delen beide modellen zo goed als elk onderdeel maar aan de oppervlakken zijn er meer verschillen dan we gedacht hadden. De LED verlichting is zowel vooraan als achteraan compleet verschillend. Geen kunststof-onderdeel wordt gedeeld en ook de zadels tonen geen gelijkenissen. Om het verschil in comfort te verklaren merken we dat het stuur van de DS enkele centimeters hoger staat. De veerweg vooraan geeft meer mee dan die van de R en het zadel is rijker gevuld om het achterste tevreden te houden. Zoals het een naked betaamt, heeft deze geen windscherm, maar de DS natuurlijk wel. Het blijkt eenvoudig te verstellen. Het dashboard is vreemd genoeg ook helemaal anders. Dat van de DS oogt een stuk moderner en groter, maar de leesbaarheid laat erg te wensen over. Nieuwer is dus niet altijd beter. Een handig detail is dat beide modellen onder dat dashboard een USB-lader hebben. Tot slot biedt de DS de mogelijkheid om een kofferset te monteren, maar deze waren afwezig tijdens ons testdag. De 500R houdt het simpel en is beschikbaar in een witte of zwarte kleurstelling, de 500DS heeft zwart en rood in de aanbieding.

 

De volledige versie van deze kennismakingstest lees je in Motoren & Toerisme 3-2020 die vanaf 28 mei in de winkel ligt. 

Geschreven op 25 mei 2020
© Motoren & Toerisme