Rij-indruk: Scooter-gamma Yamaha 125 cc

Met de nodige neuswissers en verklaringen onder ede trekken we naar de bakermat van de renaissance om de wedergeboorte mee te maken van de scooter in ons transportsysteem. Die bakermat is Firenze en die potentiële actoren in dit verhaal zijn de vernieuwde Yamaha NMAX en D’elight.

Het is geen nieuwtje dat ondanks de economisch barre tijden de motormarkt in België goed standhield, in grote mate dankzij de heropleving van de scooter. Een goedkoop, praktisch en snel vervoermiddel dat als klap op de vuurpijl het risico op besmetting wegneemt. Tijdens de presentatie van Yamaha wordt deze individuele kijk op het vervoer in de verf gezet alsof het plotseling een enorm pluspunt is. Ik vraag me alleen af waarom het succes nu deels afhankelijk is van corona terwijl de scooter ook zonder deze miserie zijn voordelen kende. Laten we hopen dat als dit allemaal voorbij is, nog meer mensen overtuigd zijn van tweewielig transport, zeker nu de lente tegenwoordig al in februari begint. 

Wereldproduct

Eerlijk is eerlijk, de verschillen met de uitgaande modellen zijn niet gigantisch. Daarom profiteert Yamaha van de verzamelde pers om toch ook de nodige aandacht te vestigen op de verkoopcijfers. Soms zijn ze wat overbodig, maar deze keer ogen ze best indrukwekkend. De scooters bij Yamaha worden opgedeeld in de MAX-reeks van sportieve scooters en de “urban mobility” waarin we de NMAX 125 en de D’elight terugvinden en ook de driewielige Tricity (125 en 300). Van deze laatste groep neemt de NMAX 73 procent voor zijn rekening, en in absolute cijfers is echt verbazingwekkend. Hou u vast. Wereldwijd zijn er in 2019 737.800 NMAX’en verkocht. Een waanzinnig aantal dat natuurlijk vooral te danken is aan de Aziatisch mark waar deze scooter volgens Yamaha zelfs is uitgegroeid tot een heus statussymbool. De goedkopere D’elight scoort een pak minder en vond net geen 15.000 nieuwe eigenaars in 2019 wereldwijd. Al is de markt van basis-scooters zo uitgebreid en druk bevochten dat het geen evidentie is om een topper te lanceren, terwijl de NMAX zich een trapje hoger profileert en daarom meer ademruimte heeft. 

Contrast

Het contrast in de designtaal van beide scooters is enorm. De NMAX oogt typisch Yamaha en modern terwijl de D’elight eerder Italiaanse vormen aanneemt en inspeelt op het vrouwelijk publiek met wulpse vormen en retro-elementen. Beide zien er geslaagd uit, alleen denk ik dat de gemiddelde man liever wordt gezien op de NMAX dan op een D’elight. De NMAX is in zijn klasse een trendsetter. De vlakken zijn simpel maar goed geproportioneerd. Het compacte windscherm oogt daardoor strak, maar biedt in de praktijk weinig bescherming aan de rijder. Het voordeel is wel dat er ook geen turbulentie is. De LED-verlichting is, op de richtingaanwijzers na, uitdrukkelijk aanwezig op de NMAX maar ontbreekt volledig op de D’elight. Het nieuwe LCD-scherm op de NMAX toont een kakofonie aan informatie en is helaas weinig overzichtelijk, maar je kan het wel verbinden met de smartphone via de Yamaha applicatie. De teller is oersimpel op de D’elight en past in het geheel. Beide scooters hebben natuurlijk een ruim opbergvak waar telkens een integraal inpast. Er zijn drie kleurstellingen beschikbaar per model. Rood, blauw en grijs voor de NMAX en wit, zwart en rood voor de D’elight. Accessoires zijn vanaf de lancering in februari beschikbaar om het praktisch nut van de scooters nog te vergroten. 

De toerist

De Yamaha voorrijders hebben een route uitgestippeld van welgeteld dertig kilometer dwars door en langs de mooiste plekken van Firenze, we hebben zelf toestemming gekregen van de Polizia om over de oude pleinen te rijden waar normaal enkel voetgangers toegelaten zijn. Dertig kilometer klinkt niet veel maar een eerste indruk is snel gemaakt in het uitdagende Italiaanse verkeer. Via een leuke slingerweg stijgen we de heuvel op naar de Piazzale Michelango, een indrukwekkend plein met een weids uitzicht over de antieke stad. 

In het volgende nummer van Motoren & Toerisme lees je het volledige verslag.

Yamaha NMAX 125
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 125 cc
Rijklaar gewicht: 131kg
Vanaf: € 3.599,00
Yamaha D'elight
Motor: luchtgekoelde eencilinder viertakt
CI: 125 cc
Rijklaar gewicht: 101kg
Vanaf: € 2.899,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Yamaha Motors

Geschreven op 25 februari 2021
© Motoren & Toerisme