Rij-indruk Kawasaki Ninja 7 Hybrid

Kawasaki schuwt de grote woorden niet. Een mijlpaal in de tijdlijn van de motor, dat moet de nieuwe Kawasaki Ninja 7 Hybrid worden. Een motor die elektrisch door de wildgroei van milieuzone’s kan rijden om even later zijn verbrandingsmotor aan te vuren op een leuke bergweg. Een gecombineerd systeem van twee technologiëen die de krachten bundelen. Het klinkt als de logica zelve, maar zo eenvoudig blijkt het toch niet te zijn. 

Het is op zijn zachts gezegd merkwaardig dat we nu pas de eerste hybride motor krijgen voorgeschoteld. In de autowereld lijkt deze hyride-fase al bijna gedateerd en zijn volledig elektrische modellen de nieuwe standaard. Hier en daar, en voornamelijk in Azië had je al scooters of lichte motoren met hybride systemen maar deze waren mild-hybrid waarbij de verbrandingsmotor wordt ondersteund door een elektromotor. Een strong-hybrid waarbij je zowel volledig elektrisch of op de verbrandingsmotor kan rijden, was onbestaande. Kawasaki is nu het eerste grote merk dat het aandurft om een volwaardig hybride motor op de markt te lanceren. 

Barcelona

Voor deze toch wel belangrijke presentatie zakken we af naar Barcelona. Een stad die tegenwoordig net als andere grootsteden een milieuzone heeft. Je kan ervan denken wat je wilt, maar het is nu eenmaal de realiteit. Gelukkig wordt deze toeristische hot spot ook omring door bergen of heuvels die de milieuzone als het ware afbakenen en waar je dus nog lekker ouderwets kan vlammen. Klinkt als het ideale speelveld voor deze hybride! Ons hotel ligt in het centrum, dus beginnen doen we in de EV-mode. Zoals de naam doet vermoeden, rij je in deze stand volledig elektrisch. Belangrijk detail: deze Ninja 7 Hybrid heeft geen koppelingshendel maar wel zes versnellingen. Op- en neerschakelen gebeurt afhankelijk van je rij-modi automatisch of met flippers op het stuur. In de EV-mode gebeurt dit altijd automatisch tot aan de vierde versnelling, daarna houdt het op omdat de maximumsnelheid in deze elektrische stand 60 km/u bedraagt. Prima zou je denken, al voelt de automaat met zijn enkelvoudige koppeling nogal houterig aan. De meeste elektrische voertuigen hebben geen versnellingen waardoor je een aangename lineaire versnelling hebt zonder schokken. Maar deze elektromotor is gekoppeld aan een klassieke transmissie, en daardoor is het op- en neerschakelen lichtjes storend, al lijkt dit later op de dag ook kwestie van gewenning en correcter gebruik van de gashendel. Helaas is de acceleratie in deze stand eerder bedroevend. Elektrische voertuigen staan erom bekend dat ze vanuit stilstand snel van hun plek komen. Maar de elektromotor heeft met 9 kW simpelweg te weinig vermogen om deze stevige motor van 227 kg vinnig vooruit te stuwen. Als de benzinemotor en elektromotor samenwerken is het een heel ander verhaal maar daarover later meer.

2024_Kawasaki_Ninja7Hybrid_01

E-boost

Een korte stadsrit brengt ons naar een betonnen vlakte om de motor beter te leren kennen. Zo is er een Walk-mode waarbij een beperkt elektrisch vermogen beschikbaar is om de motor zowel voor-als achteruit te laten bollen. Een handigheidje dat elke elektrische motor zou moeten hebben. Daarnaast maken we kennis met de E-boost. Een opvallende knop naast de gashendel die een korte vermogensboost geeft van de elektromotor voor maximaal vijf seconden. Het werkt als volgt. Stel je staat aan een stoplicht en je rijdt met de benzinemotor aan in zijn sportstand. Als je dan de E-boost induwt zal de elektromotor de verbrandingsmotor bij de start maximaal bijstaan. De acceleratie die je dan krijgt is best indrukwekkend en verloopt de eerste meters volgens de Japanners zelfs sneller dan bij een Kawasaki ZX-10R. We testen het enkele keren uit op het afgesloten terrein en ik twijfel allerminst aan dat statement. Ondertussen moet je wel opschakelen met de flippers op het stuur want in de sportstand is de automaat niet beschikbaar. Als het begint te regenen komt er snel een eind aan de sprintjes want de Ninja 7 Hybrid heeft geen tractiecontrole. We besluiten drogere oorden op te zoeken in de bergen en schakelen over naar de eco-modus. Bij deze stand gebruik je de verbrandingsmotor en schakelt de transmissie automatisch. Zoals je al zal vermoeden ligt de focus in deze stand op zo zuinig mogelijk rijden. Niets verkeerd mee, alleen schakelt de automaat te snel op naar de zesde versnelling (al aan 50 km/u), zodat de rit eerder bokkig verloopt. Terugschakelen wanneer je plots wilt versnellen gebeurt niet waardoor je vinnigheid mist. Je kan dit wel eenvoudig overrulen door de flippers te gebruiken. Opschakelen kan met de gashendel open, terugschakelen enkel als de gashendel volledig dicht is. 

Ninja

Als we goed en wel in de heuvels rond Barcelona zijn, schuiven we de spaarzame gedachte even opzij en toont de Ninja 7 Hybrid zijn sportieve inborst. Het is niet toevallig dat de Japanners deze hybride opstelling in de Ninja line-up plaatsen. Ze hadden evengoed een Versys kunnen ombouwen die waarschijnlijk meer ruimte heeft voor de extra technologie, maar Kawasaki speelt het liever sportief. De verbrandingsmotor komt niet van de Ninja 400 maar is een nieuwe tweecilinder in lijn met 451 cc die ook gebruikt zal worden in de Kawasaki Eliminator die later dit jaar volgt. Individueel levert dit motorblok 59 pk aan 10.500 opm en 43,6 Nm aan 7.500 op. De elektromotor doet daar nog eens 9,5 pk aan 2.800 opm en 23,9 Nm aan 2.800 opm bij. Door deze combinatie van twee motoren is het voorlopig niet mogelijk om de Ninja 7 Hybrid te doen passen in het A2-verhaal. Al rijdend kan je de E-boost kortstondig activeren om je vooruit te katapulteren en dan kom je boven de limiet van 35 kW uit. Het is finaal een game-achtige gimmick die veel rijders zullen appreciëren al is het dus wel oppassen wanneer je deze gebruikt omdat de motor geen tractiecontrole heeft. In de regen zou ik het ook niet aanbevelen. De E-boost kan ook maar beperkt gebruikt worden omdat de batterij anders te warm wordt. Deze hybride is trouwens geen plug-in hybride, je kan hem dus niet extern lade. Ook de remmen zetten geen kinetische energie om in elektrische energie. De batterij wordt enkel geladen via de motor(rem). Deze is redelijk snel terug volgeladen en dan kan je er ongeveer 12 km elektrisch mee rijden. Wanneer we door een gezellig dorpje rijden schakel ik terug over naar de eco-modus. Deze schakelt de verbrandingsmotor uit aan de stoplichten. Als je terug optrekt neemt de elektromotor het over tot 18 km/u waarna de het gebrom van de verbrandinsmotor terugkeert. Daarna stopt de ondersteuning van de elektromotor al. Dat is best jammer omdat je zou verwachten dat de twee motoren gebroederlijk samenwerken zolang de batterij nog stroom heeft. 

2024_Kawasaki_Ninja7Hybrid_01

Lange wielbasis

Door al die nieuwe technologie aan boord zou je bijna het rijwielgedeelte vergeten. En ook dat is merkwaardig. In de basis zou je de vergelijking kunnen trekken met een Ninja 400, maar dat klopt niet helemaal. Het stalen trellisframe is aangepast aan de nieuwe technologie een ook andere onderdelen zoals de velgen zijn een maatje groter. Zeker de achterbrug (wielbasis 1.535 mm) is bijna 20 cm gegroeid ten opzichte van een Ninja 400 om de acceleratie bij de start op te vangen en om meer ruimte te creëren voor de batterij die onderaan in het subframe hangt. Ook een aparte luchttoevoer is nodig om de batterij te koelen en geeft de Ninja 7 Hybrid mee vorm. Die lange achterbrug zorgt voor een stabiel rijwielgedeelte, maar neemt een deel van het flitsende stuurkarakter dat die Ninja 400 heeft weg. De remmen van Nissin doen het meer dan prima, maar moeten toch een aanzienlijk gewicht tot stilstand brengen en het is jammer dat deze niet worden gebruikt om de batterij op te laden zoals bij hybride auto’s. De telescopische voorvork vooraan en monoshock achteraan zijn niet instelbaar. Ondanks het sportieve uiterlijk geven ze gelukkikg wel voldoende comfort. Ook de zithouding is ruim en een langere dagrit is zeker niet onmogelijk. Het bereik in de eco-modus bedraagt net geen 400 kilometer met een benzinetank van 14 liter. Dat komt neer op een bescheiden verbruik van 3,7l/ 100 km, en daar is het deze hybride natuurlijk ook om te doen. Dat is best indrukwekkend, al biedt die eco-modus met de slome automaat geen bakken rijplezier.    

2024_Kawasaki_Ninja7Hybrid_01

Conclusie

Hulde is zonder twijfel op zijn plaats voor Kawasaki die deze gok waagt, al zie ik helaas nog pijnpunten die niet te negeren zijn. De motor is best complex en ik vraag mij al of hoe de dealers dit allemaal gaan uitleggen aan potentiële klanten. Op langere termijn heb ik mijn bedenkingen naar onderhoud toe. Het beperkt elektrische rijden met een maximale snelheid (60 km/u) of de beperkte ondersteuning van de van de klassieke motor door de elektromotor vind ik een gemiste kans. De afwezige recuperatie bij het remmen of mogelijkheid om extern te laden zijn eveneens gemiste kansen. Ook de automaat staat nog niet helemaal op punt, al kan dat vermoedelijk verholpen worden met een software update. De ingenieurs hebben aangegeven dat de productie niet meteen van start gaat en dat we de Ninja 7 Hybrid eerder begin volgend jaar mogen verwachten. In de tussentijd kunnen zij met de feedback van alle journalisten aan de slag om de motor verder te finetunen. Een exacte prijs is er nog niet, al spreken ze van een richtprijs van € 12.000,00. Met alle technologie aan boord en de hoge ontwikkelingskosten is dat ook te begrijpen, maar het blijft wel een aardig bedrag. Zeker als je vergelijkt met een Ninja 650 die iets meer dan € 8.000,00 kost en dertig kilogram minder in de weegschaal legt. Helaas kan deze Ninja 7 Hybrid ook niet genieten van het fiscale voordeel dat het succes van hybride wagens in ons land verklaart.

2024_Kawasaki_Ninja7Hybrid_01

De motor ziet er wel ontzettend gaaf uit met een subtiele futuritsiche touch, zeker de E-boost draagt daartoe bij. De grote vraag is wie deze motor uiteindelijk zal kopen. Het argument aan tafel gaat over de milieuzones waarbij binnenkort enkel nog elektrische auto’s mogen komen, maar geldt dit ook voor motoren en wat met hybride auto’s/moto’s? Natuurlijk kan je zeggen dat je elektrisch rijdt in de stad maar met 12 kilometer geraak je niet heel ver en uiteindelijk heb je de verbrandingsmotor nodig om terug te laden… De Ninja 7 Hybrid is een interessante denkoefening en volgens de ingenieurs is het aantal patenten dat deze motor claimt niet meer te tellen. Of het grote publiek gaat volgen, durf ik te betwijfelen. Wel is de motor interessant voor early adopters die vrij letterlijk iets unieks kopen. Een concurrent is er niet en we hebben ook geen weet dat er op stapel zouden staan. Ga vooral zelf eens testrijden zodra het kan, en geef de motor voldoende tijd om te wennen, want hij overdondert in het begin met al zijn functies en onconventionele rijgedrag. Intussen zet Kawasaki ook verder in op waterstof, E-fuels en volledig elektrische motoren. Waar de meeste merken de boot afhouden en blijven hopen op uitzonderingen die politieke wereld motoren zouden gunnen, zet Kawasaki een duidelijk doel door te investeren in alle alternatieve aandrijflijnen van de toekomst. Dat deze Ninja 7 Hybrid de perfectie niet benaderd is geen schande, het is tenslotte de eerste in zijn soort. 

Meer informatie op: www.kawasaki.be

Kawasaki Ninja 7 Hybrid
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 451 cc

Tekst: Charly de Kinderen 

Foto’s: Ula Serra, Felix Romero

Geschreven op 17 oktober 2023
© Motoren & Toerisme