Rij-indruk Husqvarna Svartpilen 701

Een ongewone motorfiets, dat is het minste wat je kan zeggen wanneer je deze Husqvarna vergelijkt met andere motorfietsen. We spreken dan uiteraard over het design van deze motorfiets. Je zou het een café racer kunnen noemen maar dan is het stuur niet sportief genoeg, als scrambler komt het offroad-karakter niet genoeg naar voor. Flat tracker komt dan misschien nog het dichtst in de buurt van het concept van de Svartpillen. Het 18-duims voor- en 17-duims achterwiel met spaken, het vlakke en lange zadel en het brede stuur accentueren de flat track-kenmerken.

Het minimalisme van deze motorfiets geeft hem een rauw en compromisloos imago, je houdt ervan of je houdt er niet van. Vooraan heeft de Svartpilen een ronde ‘old school’ koplamp die echter voorzien is van moderne LED-techniek, achteraan in het zadel verwerkt vinden we, rondom het stoplicht, eveneens LED achterlicht. Alles aan deze motorfiets is dan ook zo simpel en minimalistisch vormgegeven dat de Svartpilen een heel eigen stijl uitademt. Voor de bediening van het dashboard zijn drie drukknoppen gemonteerd waarmee je de tripmeters, benzinebereik en dergelijke in beeld kan brengen. Met de derde drukknop, waar niks op aangeduid staat, schakel je de tractiecontrole uit. De dashboardverlichting, een koude ijswitte kleur, springt automatisch van zodra het al maar iets te donker wordt.  De nummerplaat en de achterste richtingaanwijzers zijn op een houder gemonteerd, die aan de wielas vastzit. Ondanks de eenvoudige vormgeving blijkt deze houder toch ook functioneel te zijn. Zo fungeert hij eveneens als spatbord en verhindert dat nat en vuil vanop het wegdek op de rug van de rijder of passagier terechtkomen. Het dunne zadel vloeit in één lijn over naar de aluminium benzinetank waarop aan weerszijden de typeaanduiding van de Husky pronkt. Ook op de zijplaten onder het zadel  komt de typeaanduiding terug. De lijn en stijl van de uitlaat komt goed overeen met het lijnenspel van de motorfiets in zijn geheel.  Het  gegrom dat eruit kom, doet de motorfiets  nog rauwer aanvoelen.

Ondanks zijn uitstraling heeft de Svartpillen 701 geen flat track-, noch allroad- ambities, het is een zuivere wegmotor. Met de WP voor -en achtervering, beide regelbaar, heeft hij een zeer sterke troef in handen om prima prestaties neer te zetten wat rijgedrag en handelbaarheid betreft. De 43mm diameter upside-down voorvork heeft 150mm veerweg, net zoals de monoshock met linksysteem achteraan. Met de regelknoppen bovenop de vorkpoten kan zowel de in- als uitgaande demping sleutelloos geregeld worden. En dat kan, mocht dat tijdens het rijden nodig zijn, zelfs met handschoenen aan! Het samenspel tussen trellisframe en WP-vering functioneert goed, waardoor de motorfiets zowel in snelle als korte bochten een goede stabiliteit en zuiver stuurgedrag garandeert. Het lage gewicht, dankzij de vierkleps ééncilinder, maakt dat de Svartpilen ook op lage snelheid goed wendbaar blijft. Stapvoets rijden en kort draaien voelt aan als kinderspel, ideaal voor het rijexamen. De enkele 320mm diameter remschijf in het voorwiel doet haar werk naar behoren. Toch hadden mijn inziens twee iets kleinere remschijven vooraan, voor meer remvermogen en een betere feedback gezorgd.

Het schakelen gaat vlot en zuiver mede dankzij de quickshifter, die je zowel voor het opschakelen als voor het terugschakelen kunt gebruiken. Dit alles wel op voorwaarde dat je voldoende aan het gashendel draait. Hou je de acceleratie eerder gematigd dan zit je wel met een ‘dood’ moment tijdens het schakelen, de onderbreking duurt juist iets te lang en te nadrukkelijk. De koppeling gebruiken is dan de oplossing. De overbrengingsverhoudingen zijn vrij goed gekozen alhoewel het niet echt een schakelvrije motor is. De zone waar de motor voldoende vermogen afgeeft is eerder beperkt, vanaf 3.000 tot 7.000 opm heb je voldoende voor handen om vlot te kunnen hernemen.

Goedkoop is de Husqvarna Svartpilen 701, met een verkoopprijs van € 10.099, allerminst. Bekijk je de Husky echter van naderbij, dan zie je meteen dat deze motorfiets waar voor z’n geld biedt.  Je krijgt immers een pittige tweewieler die vooorzien is van volledig regelbare WP-vering en uitgerust is met Brembo remmen waarmee je zonder moeite een ‘stoppie’ kan maken, ware het niet dat het niet-uitschakelbare ABS-systeem dan ingrijpt. Pirelli MT60RS-banden geven het geheel een nog robuustere uitstraling.Bovendien heeft Akrapovic voor dit model een passende aftermarket uitlaat, die heel mooi aansluit op de lijnen van de motorfiets en daar bovenop een extra volwassen sound geeft aan de éénpitter.

Een hoge topsnelheid hoef je niet te verwachten en gelukkig vraagt deze Husky daar niet om. Ook lange afstandsritten zijn niet aan deze motorfiets besteed. De trillingen die overal in de motorfiets voelbaar zijn,  en dat in alle toerengebieden,  werken zo storend dat regelmatig een stop inlassen bijna een noodzaak zijn, zoniet worden de billen snel gevoelloos.

 

Tekst: Wim Depraetere

Foto's: Marc Bossiroy

 

Husqvarna Svartpilen 701
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 692 cc
Drooggewicht: 158,5kg
Vanaf: € 10.295,00
Geschreven op 11 december 2019
© Motoren & Toerisme