Rij-indruk: Honda X-ADV's

Nicheproducten. Ongeacht twee-, drie-, of vierwielers, ik kan me er best in vinden. Adieu grijze muizen, goodbye mainstream. Welkom aan het unieke, eigenwijze en afwijkende. Één van de motorfietsen die torenhoog op de lijst van de afwijkende creaties staat, is deze SUV-scooter van Honda.

Tekst en foto's: Pieter Pacques

Een pragmatische invalshoek zal niet eenvoudig te vinden zijn en een objectieve poging tot vergelijking zal eveneens niet veel opbrengen. Met wat zou je hem trouwens vergelijken? Alleszins vergt het moed en zelfzekerheid om hier als merk mee naar buiten te komen en als rijder beschik je best ook zelf over een zelfzeker en extravagant kantje. Voor 2021 pakt Honda de X-ADV namelijk grondig aan. Maar gaat het verder dan wat Euro 5 protocollen en overklast hij zijn voorganger? Zoals steeds vinden we het antwoord op de baan.  

2021_Honda_X-ADV_01

De nieuwigheden.

Vanop een afstand ziet alles er heel vertrouwd en herkenbaar uit. Eenmaal we dichterbij komen, merk je dat het geheel wat strakker, slanker en scherper is afgetekend. Zet je de vorige versie ernaast, dan kan je er niet ontkennen dat zowat alles is aangepast. Helemaal anders en toch hetzelfde. De nieuwe X-ADV lijkt verfijnder, eleganter en tevens wat agressiever. Hoewel ik de vorige versie steeds associeerde met een fris en vernieuwend uiterlijk, komt de 2021-versie een smak moderner voor de dag. Het opstappen is net wat eenvoudiger geworden, doordat je voeten gemakkelijker aan de grond geraken. Het zadel is namelijk naar de diëtiste geweest. De centraal geplaatste knop is nieuw en keyless trouwens. Als dashboard vinden we een nieuw en overzichtelijk 5-inch TFT-scherm dat gelijkaardig is met zijn Forza 750-broer en qua lay-out aanpasbaar is naar eigen wensen. Links aan het stuur vind je een rits aan klassieke bedieningsknoppen, schakelflippers en de nodige display-joystick. Rechts heb je de DCT-functionaliteiten. 

2021_Honda_X-ADV_01

De springplank

Duiken we onder het plaatwerk, dan blijven de vernieuwingen zich opstapelen.  Een geheel nieuw chassis (1 kg lichter), een grotere opbergruimte en een vernieuwde (eveneens lichtere) motor. Honda houdt het nog steeds bij de gekende 745 cc twin met een 270° verzette kruktap. We zitten hier in de motorische speeltuin van het gehele NC-gamma. En dat is een mooie speeltuin. De 745 cc parallel-twins zijn formidabel ‘underpowered’, hetgeen enkel maar in het voordeel speelt van de betrouwbaarheid en duurzaamheid. Wat aanpassingen aan de twin, wat wijzigingen aan de kleptiming, beetje finetunen van de in-en uitlaatefficiëntie en de X-ADV wint 4 pk terwijl hij toch de Euro-5 normen haalt. De eerste drie verhoudingen van de DCT-versnellingsbak worden wat korter en de drie volgende worden wat langer. Deze aanpassing voel je vooral bij het vertrekken. De aangepaste kleptiming duwt het rode toerentaldomein met 600 opm omhoog (naar 7.000 opm) en dat voel je dan weer bij inhaalmanoeuvres en/of full-throttle polsbewegingen op leuke rij- en stuurweggetjes. Als reactie op een vinnige polsbeweging trapt de DCT nog vrolijker dan zijn voorganger naar de levendige derde versnelling om er vliegensvlug van door te gaan. Kort gezegd: er is meer pit in de drie laagste versnellingen en een betere economie in de drie hoogste. 

De DCT heeft niet hetzelfde fijngevoelige voorspellingsvermogen van de Africa Twin, die op zijn beurt kan beroepen op de assistentie van een IMU bij het nemen van schakelbeslissingen (incl hellingshoek parameter), maar het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken is over de vloeiende karakteristieken van het versnellingsapparaat van de X-ADV. Je krijgt vier ingestelde rijmodi en één persoonlijk configureerbare versie waarmee je de gasrespons, ABS, motorrem en natuurlijk het schakelgedrag van de DCT kan instellen. Samen met het vernieuwde frame, de uitstekende veerelementen, de bandenkeuze (17-inch vooraan en 15-inch achteraan) en het 910 mm brede stuur, kan je (in vergelijking met de vorige versie) gevoelig stabieler en controleerbaarder de bocht induiken. De schokdempers zijn berekend op hun taak en zorgen voor een goede mix tussen comfort en strakheid. Althans zolang je solo onderweg bent. In vergelijking met zijn maxi-scooter-broer Forza wijzigen de rijeigenschappen beduidend als er een passagier aanwezig is. Qua comfort zit die passagier nochtans prima, maar als rijder is er duidelijk meer rijplezier te beleven als je solo onderweg bent.  

2021_Honda_X-ADV_01

Nog nieuws? 

De scooter rijdt dus beduidend wendbaarder, duikt gericht en trefzeker in de bochten terwijl de remmen volledig in lijn met de verwachtingen liggen. De wind-, koude- en regenbescherming is bijna scooterachtig, maar daarvoor is hij net wat te slank. De voeten vinden gemakkelijk hun plaats op de treeplanken. Horizontaal, schuin, noem maar op. Maar toch, met de lichtjes actieve zithouding prefereer ik de enduro-voetsteunen (accessoire) om de kniehoek wat comfortabeler te maken en omdat het lekker afwijkend rijdt.  De voeten mogen wel even op de scooterplanken als de toeristenknop in mijn hoofd wordt aangezet. Alhoewel de geometrie niet is gewijzigd, ervaarde ik zitpositie toch als een stap vooruit. Het nieuwe zadel ‘past’ me namelijk beter, maar dat blijft natuurlijk een persoonlijk zaakje. 

2021_Honda_X-ADV_01

Conclusie

Honda is er mijns inziens in geslaagd om de X-ADV naar het volgende niveau te tillen. Zowel het verplichte Euro5-nummer, als de niet verplichte upgrades op verschillende vlakken. De uitrusting is zoals steeds Honda-waardig met een excentriek uiterlijk terwijl de rijeigenschappen er zijn op vooruitgegaan. En de vergelijking met de Honda maxi-scooter? Die gaat ergens op, maar evengoed ook niet. De keuze van de kijker (de koper dus) gaat in de verkoopzaal naar oftewel een reguliere maxi-scooter, oftewel naar een afwijkende cross-scooter. Voor sommigen is een behoudsgezinde keuze nu éénmaal de meest logische en voor anderen is extraversie de enige logica. Deze X-ADV-logica is de jouwe voor € 12.499 (BE)/ € 14.498 (NL). Niet mis deze vanaf-prijzen, maar je krijgt dan ook een uniek rij-apparaat. Zwier er voor dit bedrag een cruise control bij, graag ook wat hellingshoek-gevoelige assistentie die wordt gekoppeld aan de DCT, en het plaatje is helemaal af. 

Honda België: www.fl.honda.be/motorcycles/range/adventure/x-adv/overview.html

Honda Nederland: www.honda.nl/motorcycles/range/adventure/x-adv/overview.html

2021_Honda_X-ADV_01
Honda X-ADV
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 745 cc
Rijklaar gewicht: 236kg
Vanaf: € 12.494,00
Honda X-ADV
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 745 cc
Rijklaar gewicht: 238kg
Vanaf: € 12.099,00
Geschreven op 4 augustus 2021
© Motoren & Toerisme