Rij-indruk: Ducati Scrambler PRO's

Met ‘Land Of Joy’ als motto, bouwde Ducati de afgelopen jaren stap voor stap z’n Scrambler-gamma uit. Met de ‘catchy’ slogan verwijzen de Italianen naar een ideale wereld waarin lifestyle en plezierig motorrijden hand in hand gaan. De waslijst aan verschillende modellen in dit gamma is reeds lang en met de 1100 PRO en 1100 Sport PRO worden we nog eens getrakteerd op twee extra modellen.

Om toch even het overzicht te behouden, volgt een korte herhaling van het uitgebreide gamma. Ondertussen kan je de Scrambler-reeks opdelen in drie categorieën, de Sixty2 doet het met een compacte 399cc L-twin en kan gezien worden als het instapmodel. Daarna zien we de Icon met zijn afgeleide broertjes waaronder de Full Throttle, de Café Racer en de Desert Sled, telkens met een 803cc grote L-twin. En tot slot hebben we de 1100cc-klasse waarmee we vandaag onderweg zijn, eveneens een L-twin. Binnen deze 1100-categorie heb je de 1100 als standaardmodel, de 1100 Special en de 1100 Sport. Met de 1100 PRO en 1100 Sport PRO komen daar dus plots twee modellen bij. Ik hoop dat jullie nog mee zijn. Als ik het goed heb begrepen van de korte introductie, hebben ze hun jarenlange ervaring in deze klasse gebruikt om de beste eigenschappen van heel de Scrambler familie in twee topmodellen samen te brengen. Dus optimaal rijplezier in een strakke tenue.

Ambassadeur

De voorstelling van deze nieuwkomers vindt plaats binnen de landsgrenzen, meer specifiek in de regio van Dinant. Iets wat mij alvast altijd een goed idee lijkt. We beginnen de dag met een kajaktocht op de Maas. Nu vraag je je waarschijnlijk af wat kajakken te maken heeft met motorrijden, en jawel ik stel me dezelfde vraag. Al wordt het snel duidelijk waarom. Maxime Richard, die naam is je misschien onbekend, maar deze landgenoot is niet alleen afkomstig uit deze streek, hij is ook nog eens viervoudig wereldkampioen kajak. Met andere woorden, een grote man in deze sport. En nu komt ie, hij is ambassadeur van de Ducati Scrambler-serie. En zoals ik mijn artikel begon hecht Ducati veel belang aan het imago van deze motoren, een manier om dit imago te boosten is de associatie met succesvolle en coole persoonlijkheden zoals Maxime Richard. Zelf rijdt hij al geruime tijd met de Scramblers van Ducati en is hij opgegroeid in deze heuvels en bossen dus ik verheug me op een boeiende rit in dit prachtige landschap.

Maxime Richard
Maxime Richard

Uiterlijk vertoon

Onderhuids moeten we geen revolutie verwachten, het zijn vooral uiterlijke kenmerken die onder handen zijn genomen. De 1100 PRO komt in een zilveren kleurstelling of Ocean Drive Livery zoals men bij Ducati zegt en de 1100 Sport PRO valt op door zijn zwarte outfit. Het mag meteen gezegd worden, in hun klasse zien ze er beide fantastisch uit en de type rijder die dit motoren weet te appreciëren zal zeer gelukkig worden van het uiterlijk. De druppelvormige tank van de 1100 Pro heeft verwisselbare aluminium zijpanelen voor extra personalisatie en een laag zwart lederen zadel met een hoogte van 810 mm zorgt voor een maximale controle bij stilstand. De dubbele bovenliggende uitlaten zijn nieuw met een fraaie afwerking die typerend is voor deze motoren. Een compacte nummerplaathouder is subtiel verwerkt achter de Pirelli MT60-banden die exclusief voor de Scramblers werden geoptimaliseerd. Het stuur is net iets wijder voor een stoere maar vooral comfortabele rijpositie. De verlichting is uiteraard een LED-bron, en vooraan valt het zwarte kruis op achter een glazen scherm in de koplamp. Het Trellis frame is zwart gespoten net als de aluminium achterbrug. De 1100 Sport PRO deelt gelijkaardige kenmerken maar de gouden Öhlins veerelementen stelen de show en steken mooi af tegenover de matzwarte tank. Tot slot komt deze Sport versie met ronde caféracer-achtige achteruitkijkspiegels.

Bekende krachtbron

Het motorblok is ons bekend  sinds we vorig jaar al met de Scrambler Special reden. De 1.079 cc grote L-twin is kenmerkend Ducati en produceert 86 pk bij 7.500 opm en 88,4 Nm bij 4.750 opm. Het blok is olie/lucht-gekoeld en voldoet logischerwijs aan de strenge EURO 5-normen. De cijfers doen een beetje teleurstellen als je kijkt naar de cilinderinhoud en de prijsklasse, maar dit type vraagt ook niet om dezelfde cijfers als een Ducati Monster die deze prestaties bijna verdubbelt. Je kan je het blok moeilijk tam noemen en om heel eerlijk te zijn levert het voldoende vermogen om legaal pret te beleven.  Toch lijkt er meer in te zitten en verwacht je voor dit geld, cijfers ten noorden van de honderd paarden. Daarentegen loopt het blok fantastisch net als de zesbak met slipperfunctie. Doordat het blok volgens mij niet wordt uitgeperst, zijn de onderhoudsintervals nodig om elke 12.000 km. De elektronica tovert met de beschikbare karaktertrekken: Active, Journey en City. In dezelfde volgorde is de gasrespons vinniger bij Active en vloeiender bij City, Journey houdt het in het midden.

Het volledige verslag lees je in het volgende nummer van Motoren & Toerisme.

2020_Ducati_Scrambler1100SportPRO

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Jonathan Godin

Ducati Scrambler 1100 Sport PRO
Motor: lucht/oliegekoelde tweecilinder L-twin viertakt
CI: 1.079 cc
Drooggewicht: 189kg
Rijklaar gewicht: 206kg
Vanaf: € 15.490,00
Ducati Scrambler 1100 PRO
Motor: lucht/oliegekoelde tweecilinder L-twin viertakt
CI: 1.079 cc
Drooggewicht: 189kg
Rijklaar gewicht: 206kg
Vanaf: € 13.490,00
Geschreven op 11 augustus 2020
© Motoren & Toerisme