Rij-indruk: Ducati Multistrada V4 Rally

Time flies, when you’re having fun. Het is dan ook bijna niet te geloven dat de Multistrada dit jaar 20 kaarsjes mag uitblazen. Over vier generaties evolueerde de Italiaan van een eigenzinnige sportmotor op hoge poten, naar een volwaardige allroadfamilie met vier leden in de topklasse, en nog eens twee kleinere broers. De 'Multi' is zo uitgegroeid tot een steunpilaar van het Ducati gamma.

De allereerste Multistrada was de DS1000, die dus in 2003 gelanceerd werd en een gemengde ontvangst kende. Het was zonder twijfel een motorfiets met kwaliteiten, maar hij viel een beetje tussen alle banken. Niet comfortabel genoeg om echt ver mee te reizen en ook als allroad beperkt in de mogelijkheden, mede door de visueel prachtige maar in extreme omstandigheden wat fragiele enkelvoudige achterbrug.

Fastforward 20 jaar later, en Ducati presenteert ons de nieuwste incarnatie van de Multistrada zowaar in een knappe marketing-film tussen de olifanten, gnoes en nijlpaarden op ontdekkingstocht in Kenia. De boodschap is duidelijk, met de Multistrada V4 Rally kan je overal geraken, zelfs met volle koffers.

Verder rijden

Om dat te verwezenlijken is deze Rally duidelijk veel meer geworden dan een doorslagje van de ‘standaard’ Multi V4 met spaakvelgen en langere veerwegen. Spaakvelgen die je overigens op de S-versie van de V4 ook al kreeg. De Rally is dus nauw verwant aan de 1260 Enduro van weleer, die van de vorige generatie ook het meest offroadgericht was. De Rally beschikt vanuit dat avontuurlijk reisoogpunt over een grondig vernieuwd motorblok (dat de naam V4 Granturismo krijgt), een veel grotere aluminium tank en nog heel wat andere snufjes die later misschien naar de rest van de familie zullen migreren, maar alvast dit modeljaar voor hem zijn voorbehouden en hem dan ook duidelijk onderscheiden.

Uiterlijk springen die verschillen niet onmiddellijk in het oog, maar ze zijn er zeker wel. Zo werd het blok volgens de technische jongens grondig onder handen genomen om een efficiëntiewinst van bijna 7 procent te boeken. Nieuwe nokkenassen, maar vooral een verder uitgebreid deactivering-strategie van de achterste cilinders dragen daar toe bij. De gewone V4 had dit ook al in stationair toerental, maar nu wordt de injectie van de achterste twee cilinders ook tijdens het rijden bij lage toerentallen of lage vermogensvraag tijdelijk uitgeschakeld. Daarnaast werd de kunststof tank vervangen door een aluminium exemplaar, die door een veel kleinere wanddikte (1,5 mm) voor een zelfde omvang en vorm liefst 8 liter meer benzine kan herbergen. De combinatie van die factoren doet de actieradius met 45% toenemen aldus de ontwikkelaars.

Zonder tegenstribbelen

Ook qua rijwielgedeelte is de Rally in hetzelfde bedje kerngezond als zijn al gekende broers. De veerwegen zijn vooraan 30 en achteraan 20 mm langer geworden, en toch gaat hij even strak en welwillend elke bocht om. Het bewezen Skyhook-systeem vlakt ook op de Rally alle oneffenheden zonder tegenstribbelen weg.

Op een bepaald moment moest ik in de achtervolging op wat losgeslagen collega’s onder hellingshoek in de remmen. Een onmerkbare hobbel in het wegdek deed de Multi amper reageren, op veel andere motorfietsen had dat ongetwijfeld voor een stevig ‘oei-momentje’ gezorgd. Dat de Pirelli Scorpion Rally STR rubbers (de middenweg van drie keuzes tussen straat en offroad) aardig meewerken aan dat goede gedrag is opmerkelijk. Hoe ze in natte omstandigheden zullen opereren is moeilijk in te schatten, maar bij 20° in Sardinië deden ze het zowel op als naast de weg meer dan prima.

Enduro

Ducati wou tijdens deze presentatie immers bewijzen dat de film in Kenia geen enscenering was met uitzonderlijke piloten die het onmogelijke verwezenlijken. De rijders daar zijn weliswaar uitzonderlijk, want een van hen reed de uitdagende Transanatolia Rally als onderdeel van het ontwikkelingstraject van deze Rally, en won hem ook in zijn klasse. Maar met de juiste ingesteldheid en eventueel een bijkomende cursus kan je met de Rally echt wel wat uitdagend terrein aan. We konden de meerwaarde van de hulpsystemen enkele jaren geleden op de 1260 Enduro al appreciëren, en die zijn nu nog wat meer verfijnd. Met een druk op de knop zet je De Rally in Enduro mode, die het ABS achteraan uitschakelt, maar vooraan in een specifieke modus in werking houdt. De tractiecontrole blijft ook ingrijpen, maar opnieuw gecontroleerd zodat je tractie behoudt, maar nooit al te driftig uitbreekt.

Ervaren zandstuivers kunnen naar keuze ook alle hulpmiddelen uitschakelen, maar dat is met dit gewicht echt niet voor iedereen aan te bevelen. Want je blijft natuurlijk met 270 kilogram onderweg. Toch laat de Rally zich dus gewillig over stevig steengruis en door zand mennen. De lange veerwegen verteren zelfs angstaanjagend diepe putten en met de 114 pk in deze Enduro modus trek je hem vlot overal doorheen. Rechtstaan lukt dankzij de slanke bouw van de tank ook heel eenvoudig. Wij reden met het stuur in de middelste positie omdat we continu schipperden tussen asfalt en stof, maar je kan het nog wat hoger plaatsen, wat ik bij langere ritten zeker zou overwegen om nog niets iets comfortabeler te staan en de polsen optimaal te ontlasten.

Conclusie

De Multistrada V4 Rally is zonder twijfel een verdere verfijning van een motorfiets-familie die al op een heel hoog niveau staat en ook goed verkoopt. De prijs die daarbij hoort hoesten velen graag op, dat bewijst het feit dat de duurste vogel uit de familie, de Pikes Peak, in 2022 veruit de populairste was. De Rally is met z’n basisprijs van 27.890 euro (NL: € 31.890,00) bezwaarlijk goedkoop te noemen, maar je krijgt daarvoor wel een van de mooiste en technologisch meest geavanceerde allroads momenteel op de markt. De Rally combineert uitstraling, comfort, superieure technologie, uitzonderlijke sportief vermogen en reële offroad-mogelijkheden. Dat is voorwaar geen evidente combinatie.

Een uitgebreid verslag van deze rij-indruk vind je in de editie van M&T van april. 

 

Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: Ducati

Ducati Multistrada V4 Rally
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.158 cc
Drooggewicht: 227kg
Rijklaar gewicht: 260kg
Vanaf: € 27.890,00
Geschreven op 27 maart 2023
© Motoren & Toerisme