Rij-indruk: Ducati Desmo450 MX

Ducati gaat off-road! Voor menig MXGP-liefhebber is het uiteraard oud nieuws dat het Italiaans merk haar plek op de off-road markt wil innemen. Dat ze dit in Bologna ook menen is duidelijk. Levende legende Tony Cairoli werd ingeschakeld om samen met Alessandro Lupino en vijfvoudig enduro-wereldkampioen Antoine Meo een 450cc crossmotor te ontwikkelen. Afgelopen seizoen waren de vuurrode machines alvast te bewonderen in de handen van Jeremy Seewer en Mattia Guadagnini. Nu kregen ook wij de kans om de Desmo450 MX aan de tand te voelen op de Horensbergdam in Genk.

Terwijl de zon voorzichtig kwam piepen tussen de vele wolken door, piepten wij alvast even naar de uitgestalde Ducati’s. Een strak, agressief design is wat meteen opvalt. Dat de Desmo450 MX er goed ging uitzien, zou eigenlijk niet mogen verbazen. Ducati is en blijft - ondanks de overname door de Volkswagen-groep in 2012 - een fier Italiaans bedrijf. De vuurrode kleur in combinatie met zwarte elementen maken van de Desmo450 MX een echte blikvanger. Ducati is het off-roadproject samen aangegaan met verschillende van haar technische partners uit de MotoGP. De Desmo450MX is uitgerust met remmen van Brembo en banden van Pirelli. De vering wordt geleverd door Showa. Daarnaast herkennen we ook Excel-velgen en een D.I.D.-ketting.

De modelnaam Desmo450 MX verwijst naar het desmodromische kleppensysteem dat Ducati gebruikt en dat nagenoeg synoniem staat met het merk. In tegenstelling tot het gangbare systeem waarbij de kleppen geforceerd openen maar sluiten door klepveren, worden de kleppen bij Ducati ook geforceerd gesloten, door een de nokkenas. Dit vermijdt dat de kleppen bij hoge toeren beginnen ‘zweven’, een fenomeen dat onstaat indien de kleppen niet tijdig sluiten en hierdoor verbrandingsmengsel ontstnapt. Wat dat betekent voor het rijgedrag lees je verder in dit testverslag.

Het 'Ducati Red' van de Desmo450 MX paste wonderwel bij het M&T-crossshirt van testrijder Bruce... Foto: TCR Pix

Tijd om de motorfiets van z’n steun te nemen en de baan op te gaan voor enkele testrondjes. Wat meteen opvalt, is de slanke bouw van de motor, samen met een aluminium-frame van nog geen 9 kg zorgt dit voor een zeer wendbare machine. Zelfs voor piloten zoals ikzelf, die de 1m80 niet halen, is de Desmo450 MX eenvoudig om te gooien in de verschillende scherpe bochten die de Horensbergdam te bieden heeft. Deze wendbaarheid zorgt voor vertrouwen bij het maken van grotere sprongen: de motor is zeer goed te corrigeren ‘mid air’ en heel vergevingsgezind.

Kracht aan alle toeren

In de wegracewereld staat Ducati hoofdzakelijk gekend voor één hoofdreden… vermogen! Na enkele opwarmrondjes was het meteen duidelijk dat ook hun crossmotor flink wat vermogen heeft. Het motorblok levert maar liefst 63,5 pk. En dat zijn 63,5 bruikbare pk’s. Hiermee zijn ze alvast koploper vergeleken met hun concurrenten. De overbrenging van het vermogen is veruit het sterkste punt van de Desmo450 MX. Er is geen plotse piek in de vermogensafgifte te bespeuren, alles gebeurt zeer gelijkmatig en lineair.

Het motorblok lijkt op een mix tussen de Honda CRF450R en de KTM 350 SX-F. Net als de Honda heeft de Ducati veel koppel en rijdt ze het aangenaamst in het lage tot middenste toerentalbereik. Het verschil tussen de Honda en Ducati komt duidelijk tot uiting wanneer je het toerental tot tegen de begrenzer aanjaagt. Waar de Honda smeekt om geschakeld te worden, blijft de Ducati doorgaan. Op dit vlak komt de vergelijking met de KTM 350 SX-F, die het best werkt bij hogere toerentallen. De Desmo450 MX had er ook een probleem mee om in deze hoge toerentallen te blijven rijden. De motor blijft relatief stil, begint niet te vibreren en het chassis blijft stabiel, een duidelijk effect van het Desmo-kleppen principe. Hierin kan de Ducati zich echt onderscheiden van haar concurrenten. Waar concurrenten in een bepaald toerental bereden moeten worden, presteert de Desmo450 MX sterk in het ganse toerentalbereik en kan de piloot dus zelf gaan bepalen hoe er gereden wordt.

Een opvallende eigenschap is dat de Ducati zeer weinig op het motorblok afremt. De Desmo450 MX heeft een zeer vrij gevoel in het afremmen, waardoor hij bij momenten meer aan een tweetaktmotor doet denken dan een viertakt.

Elektronische joker

Als piloot kan je kiezen tussen twee mappings die via een druknop aan het stuur eenvoudig en snel te veranderen zijn. Het verschil tussen beide is aanzienlijk. Mapping 2 doet de motor echt tot leven komen. Op een hardere baan zoals de Horensbergdam resulteren de vele pk’s ook meteen in veel snelheid. Desondanks krijg je wel nooit het gevoel dat de motor de controle wilt overnemen. Het blijft een controleerbare machine die leuker wordt hoe harder je er mee pusht. Een grote factor hierin is de tractiecontrole, die ingrijpt wanneer het achterwiel dreigt door te spinnen. De werking van de tractiecontrole was zeer goed voelbaar in de langere, doorlopende bochten waar geen walletje of spoor te bespeuren was. Dankzij dit staaltje elektronica kan iedere crosser speedway-gewijs een bocht nemen. In een fractie van een seconde wordt het blok even ingetoomd, zonder dat dit evenwel als hinderlijk wordt ervaren. Als competitiecrosser haal je hier zeker en vast voordeel uit tegenover collega’s zonder dit hulpmiddel. De tractiecontrole wordt automatisch uitgeschakeld van zodra de motor in de lucht hangt of de koppeling wordt ingeknepen. Mits een kleine kneep in de koppeling kan je dus nog steeds naar hartenlust het achterwiel gecontroleerd laten uitbreken.

Zo oogt de Desmo450 MX onderhuids. Foto: Ducati Media House

Ben je geen fan van deze hoogstaande elektronica op een crossmotor? Geen probleem, de tractiecontrole is net als de mapping eenvoudig aan/uit te schakelen via een drukknop op het stuur. Verder is de Ducati uitgerust met launch control en een quickshifter. Het launch control-systeem vermijdt doorspinnen aan het starthek. Samen met de vele pk’s garandeert dit goede starts, iets dat we al enkele keren hebben mogen aanschouwen tijdens de MXGP-wedstrijden. De quickshifter zorgt ervoor dat het blok bij hoge toerentallen schakelt als een mes in hete boter.

Via een Wi-Fi gestuurde app zijn de verschillende technologische hulpmiddelen naar voorkeur in te stellen. Zo kan er met de launch control, quickshifter, motorrem en gasaanpak naar hartenlust gespeeld worden tot dit naar wens staat van de piloot.

Conclusie

De adviesverkooprijs van de Ducati Desmo450 MX bedraagt € 12.690. Hiermee is de crossmotor van het Italiaanse merk hoger geprijsd dan de meeste van z’n concurrenten. Maar daarvoor krijg je als klant dan wel een goed uitziende, innovatieve en competitieve motor die 100% het Ducati-DNA belichaamt en waarop zowel een recreatieve vrijetijdsrijder als een doorwinterde crosser zich comfortabel voelt.

De ingenieurs in de Borgo Panigale-fabriek zijn er in geslaagd om hun kennis uit de MotoGP en WSBK over te brengen in dit project en een mooi eindresultaat te bekomen. Wij kijken alvast vol spanning uit naar de voorstelling van de kwartliter en enduro-modellen.

Tekst: Bruce Mertens

Foto’s: Ducati

Ducati Desmo450 MX
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder lijnmotor viertakt
CI: 449,6 cc
Rijklaar gewicht: 104,8kg
Vanaf: € 12.690,00
Geschreven op 1 oktober 2025
© Motoren & Toerisme