Rij-indruk: Can-Am Origin

Ditch the norm. Met die slogan lanceerde Can-Am zijn eerste reeks tweewielers in een lange tijd, naast de inmiddels iconische driewielers. De Origin en Pulse zijn volledig elektrisch, en daarmee breken de Canadezen met de lange traditie van verbrandingsmotoren. Maar kunnen ze daarmee de allroad- en wegrijders overtuigen? Dat blijft afwachten. Al verdient de poging minstens onze aandacht en een eerlijke kans. Wij testen vandaag de Can-Am Origin.

Vanaf de eerste meters toont de Can-Am Origin zich een opvallend verfijnde metgezel. Hij rijdt soepel, bijna vanzelfsprekend, en laat zich met een onverwachte lichtheid door het verkeer sturen. De royale stuuruitslag speelt daarbij een grote rol: krappe bochten, keren in een straat of langzaam manoeuvreren verloopt moeiteloos en precies gedoseerd.

De Origin gebruikt zijn 8,9-kWh-batterij als een dragend onderdeel, met daarbij een stalen trellis subframe. Het geheel voelt stevig en kwalitatief, wat zowel de stabiliteit als het vertrouwen ten goede komt. De Origin weegt 187 kilogram, maar de laaggeplaatste batterij zorgt voor een laag zwaartepunt en dat komt de wendbaarheid ten goede. De vering is duidelijk op comfort afgesteld: ze filtert putten en bulten keurig weg, zowel bij lage als hoge snelheden.

De zithouding is ontspannen. Het zadel is smal, stevig en ondanks de beperkte polstering toch verrassend comfortabel. Dankzij de slanke bouw kan je met beide voeten moeiteloos aan de grond.

Look & feel

Ook de look is zeer geslaagd, mede dankzij de opvallende enkelzijdige achterbrug. Het uitzicht doet het niet vermoeden, maar het achterwiel van de Origin wordt wel degelijk met een ketting aangedreven. Die zit in een volledig gesloten kettingkast: dat maakt het systeem onderhoudsarm én proper, want het achterwiel wordt gespaard van wegspattend kettingsmeer. Ondanks zijn elektrische aandrijving oogt de Origin verder opvallend klassiek: de proporties en uitstraling doen sterk denken aan een traditionele motorfiets met verbrandingsmotor. Alleen het gebrek aan een schakelpedaal en koppelingshendel verraadt de nieuwe generatie — al ben je daar verrassend snel aan gewend.

De bedieningscluster oogt modern en is functioneel, maar is nog niet perfect. Op de linker stuurhelft staan de knoppen dicht bij elkaar, en dat vraag met winterhandschoenen aan soms wat zoekwerk. Handvatverwarming ontbreekt dan weer, een detail dat vooral bij dit weer sneller opvalt dan je zou willen.

Daartegenover staat een groot, helder en overzichtelijk TFT-scherm dat alle essentiële informatie duidelijk weergeeft: snelheid, resterend bereik en de beschikbare rijmodi. Die modi kan je zowel via de stuurknoppen als rechtstreeks via het touchscreen aanpassen.

De vier beschikbare rijmodi zijn Normaal, Sport, Offroad en Offroad+. In alle modi merk je een verschil in gasrespons en vermogensafgifte. In beide offroad-instellingen wordt het ABS op het achterwiel uitgeschakeld, de +-modus schakelt ABS en tractiecontrole automatisch uit.

Het scherm geeft ook uitgebreide ritgegevens weer: afgelegde afstand, verbruik in Wh/km, rijtijd, gemiddelde snelheid, enzovoort. Via Bluetooth kan je een smartphone en een headset koppelen, zodat je muziek, telefoon en navigatie probleemloos via het scherm bediend kan worden. Heb je een iPhone? Dan kan je via een USB-kabel ook Apple CarPlay gebruiken.

Tot slot kan je tractiecontrole, gasrespons en motorrem  volledig naar wens afstellen via het menu. De motorrem activeer je door het gashendel nét voorbij de ruststand te draaien. Eens je dat doorhebt, gebruik je de fysieke remmen bijna alleen nog om volledig tot stilstand te komen. De motorrem regenereert zelfs lichtjes energie - handig, al blijft het symbolisch.

Bereik in de praktijk

Hier toont de Origin zijn achilleshiel. Met een volle lading beloofde het display 86 kilometer. Maar na 40 kilomter rijden zat er nog maar 42% in de batterij - een reality check. Onder 20% daalt het vermogen merkbaar, en dat voel je: plots had de motor moeite om nog boven 80 à 90 km/u te komen, waar de topsnelheid anders rond 120 km/u ligt.

Opladen vraagt eveneens tijd. Kan je niet aan een snellaadpaal gaan “bijtanken”, dan ben je gegarandeerd enkele uren geworteld voor je terug een redelijke afstand kan rijden. Onderweg kan je dus maar beter een gezellig etablissement tegenkomen waar je die pauze comfortabel kan doorbrengen. Aan de snellaadpaal mag je rekenen op ruim drie kwartier om de batterij van 20% naar 80% te brengen.

De omstandigheden tijdens onze test hadden wellicht ook een beperkende invloed op de capaciteit van de batterij. Net zoals bij elektrische auto’s, heeft ook hier de lage buitentemperatuur een significante invloed. Bovendien was de testmotor uitgerust met noppenbanden, waarvan we de luchtdruk laag hielden om voldoende grip te behouden. De rolweerstand vrat wellicht ook zijn deel van de batterij.

Extra uitrusting

Zowel de Pulse als de Origin hebben een achteruitrijversnelling. Dat leek eerst een gimmick, maar bleek verrassend handig bij het manoeuvreren. Om het geheel in beweging te zetten druk je op de knop aan de rechterstuurhelft en draai je het gas in de tegengestelde richting. Zo makkelijk is het.

Offroad en Offroad+ maken de Origin veelzijdiger dan je op basis van zijn elektrische hart zou verwachten: de motor is werkelijk op elk wegdek thuis. De motorrem is uitstekend en wordt al snel je primaire vertraagmiddel. Ook de remmen doen prima hun werk. Ze zijn voorspelbaar en vertrouwenwekkend, ook al heeft de motor vooraan maar een enkele remschijf.

De Origin gebruikt ledverlichting rondom: zowel het achterlicht, als het stoplicht, de richtingaanwijzers als het dim- en grootlicht. De koplamp presteert uitstekend, met een heldere, krachtige en voorspelbare lichtspreiding.

Conclusie

De Can-Am Origin brengt traditie en innovatie op een knappe manier samen. Hij rijdt soepel, intuïtief en verrassend lichtvoetig. Can-Am claimt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4,3 seconden, en dat voelt ook in de realiteit snel en verslavend. Qua topsnelheid voelt hij vergelijkbaar met een 125cc, maar hij versnelt minstens zo gretig als een Yamaha MT-07.

Can-Am Origin
Rijklaar gewicht: 187kg
Vanaf: € 13.799,00

De afwerking, het comfort en de veelzijdige rijmodi maken hem tot een aantrekkelijke allrounder. Maar het werkelijke bereik en de laadtijden blijven de grootste uitdaging. Wie vaak langere afstanden rijdt of weinig tijd heeft om te laden, denkt toch beter twee keer na. Wie echter een moderne, elektrische allroad zoekt voor kortere ritten en dagelijks gebruik, krijgt met de Origin een frisse en verrassend volwassen motor.

Met dank aan CD-Performance BV (Sint-Niklaas) voor het beschikbaar stellen van de testmotor.

 

Tekst: Wim Depraetere

Foto's: Pieter Pacques

Geschreven op 11 december 2025
© Motoren & Toerisme