Rij-indruk: Aprilia RS660

Sinds de presentatie van de Aprilia RS 660 conceptbike in november 2018 op de EICMA kijken fans wereldwijd reikhalzend uit naar z’n definitieve lancering. Een jaar later blijkt de productieversie op hetzelfde podium verbazingwekkend trouw aan het concept te zijn gebleven: betaalbare kracht in een designer-outfit.

Tekst: Alan Cathcart/TVdS

Foto’s: Aprilia

En nu is het dus zover. De productie is finaal van start gegaan voor dit model, dat een nieuwe koers moet inluiden voor straatlegale sportmotoren. De middenklasser krijgt drie opvallende kleurstellingen, met het Acid Gold als markante uitschieter, en een prijskaartje van net meer dan 11.000 euro. Dat is minder dan de helft van de uitzinnige RSV4 11000 uit eigen huis. En dat voor een sportmotor die oneindig veel toegankelijker is en zeker voor minder ervaren rijders evenveel sensatie biedt. Met een geclaimde 100 pk aan  10.500 toeren, een rijklaargewicht van amper 183 kg en 67 Nm koppel, zet Aprilia een standaard die nieuw is.

Less is more

Het speelse blok is het eerste argument voor bovenstaand adagio. Het is de eerste paralleltwin ooit uit de Aprilia-stal. Het design is – wat kort door de bocht – gewoon het blok van de RSV4 doormidden gesneden, met behoud van de twee voorste cilinders. Het is een zeer compact en licht ontwerp (57 kg) met een 270° krukas en balansas. De andere troefkaart van de RS 660 is de comfortabele zithouding en algehele, uitgebalanceerde architectuur. Het is immers een twin die aanvoelt als een eencilinder, met een zeer slanke bouw, perfect gecentraliseerde massa en een korte 1.370 mm wielbasis.

De Galluzi-touch

Hoewel het prijskaartje en de extreme aanpak van de RSV4 hem vreemd zijn, vertoont de RS660 uiterlijk toch duidelijke overeenkomsten met die grote broer. Dat is geen verrassing als je weet dat beide uit de koker komen van een team geleid door de legendarische progettista Miguel Galluzzi.

In het zadel

Vanuit z’n stationaire toerental trekt de kleine Italiaan moeiteloos weg, zonder dat je veel werk hebt met de kabelbediende slipperkoppeling. Eens boven de 2.500 toeren bouwt de kracht zich mooi op en vanaf het streepje van de vierduizend heb je al tachtig procent van het koppel ter beschikking. Dit motorkarakter maakt de RS 660 heel eenvoudig sportief te mennen.

Je kan gewoon surfen op de vlakke koppelcurve, tot je rond de 8.000 toeren de assertieve quickshifter snel z’n werk laat doen omdat de rek er dan wat uitgaat. Het schakelmoment wordt ook natuurlijk getriggerd omdat er vanaf 6.000 toeren merkbaar meer trillingen in de voetsteuntjes beginnen opduiken en tweeduizend omwentelingen verder brengen ze ook de spiegels aan het schudden.

Betaalbare elektronica

Een bijkomend argument is dat je voor het halve prijskaartje op de RS 660 toch ook een volwaardige elektronica krijgt. Bij Aprilia is die bovendien opmerkelijk helder en toegankelijk – weer dat woord. Het zijn hulpmiddelen die toelaten snel te rijden zonder dat ze vervelend ingrijpen. De RS 660 doet zoals de meeste hedendaagse machines beroep op een zesassige APRC (Aprilia Performance Ride Control). Het systeem komt rechtstreeks van de RSV4 en het bevat alle moderne snufjes, van tractioncontrol, over engine brake tot zelfs cruisecontrol. De rijmodi komen in twee groepen: Commute en Dynamic voor dagelijks gebruik, en Challenge en Time Attack voor gebruik op het circuit.

Zelf een testrit maken met de nieuwe Aprilia RS 660? Kijk dan op: http://www.aprilia.com/be_NL/landing/RS-660/

Lees de volledige versie van deze rij-indruk in het novembernummer van Motoren & Toerisme dat vanaf donderdag 5 november in de winkel ligt.

 

 

 

 

 

 

Aprilia RS660
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 660 cc
Drooggewicht: 169kg
Geschreven op 4 november 2020
© Motoren & Toerisme