Rij-indruk: 2023 GASGAS Trial en MX-modellen

Naast de ES en SM700 had GASGAS natuurlijk nog andere modellen naar de Horensbergdam meegebracht. Geen enduro's dit jaar, wel de vernieuwde trials en de crossers. Om de cross- en trial-modellen te testen, deden we een beroep op de expertise van Bruce Mertens. Bruce is nog maar 24, maar heeft er al 17 seizoenen als crosser opzitten. Ondertussen combineert hij z’n ‘oude liefde’ met z’ n nieuwe passie voor enduro. De ideale man dus om ons de download te geven over de cross-modellen. Maar gezien z’n achtergrond in de offroad motorsport en tegelijkertijd ook z’n onervarenheid als trialrijder, is hij ook goed geplaatst om onbevangen van de nieuwe GASGAS Trials ‘te  proeven’.

 

Tekst: Bruce Mertens/BJ

Foto's: GASGAS, BJ

Bruce is een ervaren rot in het crossvak en het eerste wat hij bij aankomst op de Horenbergsdam doet is dan ook zich informeren over de staat van het circuit. We mogen dan nog steeds in de droogste zomer sinds mensenheugenis zitten, sinds het begin van de week regende het al dagelijks en dat heeft zo z’n gevolgen. De typische bodem van de Horenbergsdam, die uit Maaskiezel bestaat, absorbeert het hemelwater veel minder goed dan pakweg het fijne zand van de Lommelse Heeserbergen. “Het zal vettig worden”, zegt Bruce nadat hij enkele secties van het circuit verkend heeft.

Wie zich alvast niet laat afschrikken door het gemiezer, en de grote plassen op het circuit, zijn de rijders van het Red Bull KTM MX2-fabrieksteam. Nog geen week na de laatste GP van het seizoen 2022 in Turkije, maken de nieuwe rekruten Liam Everts en Andrea Adamo  dankbaar gebruik van het feit dat zustermerk GASGAS de Horenbergsdam heeft afgehuurd. Voor Everts en Adamo is dit een eerste kennismaking met hun nieuwe machines, én team en dus voelt het een beetje als een eerste schooldag.

Testrijder Bruce Mertens is klaar om voor het eerst met een trialmotor op pad te gaan.

Bruce begint de dag met een kennismaking met de trialmachines. Een primeur voor de jonge crosser, die nog nooit eerder met een trialmachine reed. Maar GASGAS heeft een superinstructeur ingehuurd, in de persoon van Alex van den Broek. De Noord-Brabander werd 11x Nederlands kampioen Trial en weet z’n ervaring en en enthousiasme ook op z’n leerlingen over te brengen. Van den Broek gaat met z’n gelegenheids-cursisten onmiddellijk aan de slag in de trialzone van de Horenbergsdam. Die trialzone is een soort van geaccidenteerde talud, waarop je wel op 100 verschillende manieren naar boven kunt rijden. Elementen als rotsen, betonnen buizen én boomstronken maken allemaal nog iets moeilijker. Voor het trialgedeelte zit Bruce op een TXT 250 Racing. Dat is één van de vier Racing-modellen, die daarnaast ook in 125cc, 280cc en 300cc leverbaar is.

Bruce krijgt vlak voor het aansnijden van een non-stop-sectie aanwijzingen van meervoudig Nederlands Trial-kampioen Alex van den Broek.

De machines kregen een flinke make-over voor modeljaar 2023, waarbij onder andere het achterspatbord in een veel flexibelere kunststof is uitgevoerd. Op die manier riskeer je bij een val niet dat het achterspatbord afbreekt, want de kunststof is zo soepel dat ze haar originele vorm onmiddellijk weer aanneemt. Ook het onderhoud verloopt nu iets makkelijker want het bodywork is door  slechts één vijs los te schroeven, te verwijderen.

 

Na afloop van het uurtje triallen met ‘meester’ van den Broek, klinkt Bruce alvast héél enthousiast. “Aangezien ik nog nooit op een trialmotor reed, had ik vooraf wel wat zenuwen, maar dankzij de expertise en assistentie van de begeleiders viel dit super mee.Zo’n trialmachine is écht een must have. De TXT voelt zo licht aan, dat je hem stuurt waar je m wil hebben. Schakelen hoeft je niet vaak te doen. De koppeling gebruiken des te meer. Hierop leer je je balans bewaren. En ik zie nu goed in, waarom dit een goede basis is voor endurorijders en waarom dit offroad-rijders in het algemeen ten goede kan komen. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!” Nog een voordeel van trial blijkt het geringe moddergehalte te zijn, ook al ligt de trialzone er even nat bij als het crosscircuit, last van opspattend slijk heb je hier alvast niet. Bruce’s  M&T-crossshirt van gelegenheidssponsor Shot Racing oogt nog maagdelijk ongeschonden.

Maar daar komt verandering in als het moment om de crossmotoren te beproeven is aangebroken. Bruce begint met de MX2-machine, zeg maar de MC 250F. De tijd dat viertakt crossmotoren nukkige ondingen waren die maar niet wilden starten en zo reeds alle energie uit hun, uit alle macht ‘kickende’ berijders, zogen, ligt al even achter ons. Eén druk op de startknop en de kwartliter komt met een grom tot leven. Na een sessie van een kwartier geeft Bruce ons z’n wedervaren over de MC 250F: “Ik was aangenaam verrast door de manier waarop het vermogen zich lineair opbouwt. Al heb ik hier vandaag, op een kletsnatte Horenbergsdam, dat vermogen niet helemaal weten te benutten. Het meest was ik onder de indruk van de Brembo voorrem. Die reageert meteen en bijt écht. Geen sponzig gevoel bij deze rem, je weet waar je aan toe bent. De vering leek me zeer goed afgesteld en daardoor krijg je een perfect uitgebalanceerde motorfiets.

De laatste foto van Bruce in een propere Shot Racing-uitrusting.

Even later gaat Bruce met de grotere broer van de MX2, de MC 350F op pad. Even gaat het mis, wanneer hij pardoes een grote plas induikt. Gelukkig is het een crash zonder erg en kan de Enduro-belofte z’n weg verder zetten. Daarbij wordt hij, af en toe, voorbij gestoven door de Red Bull KTM-fabrieksrijders. Bruce blijft rijden tot er teveel modder vastgekoekt is aan de MC 350F het teken om terug binnen te komen. “Er is uiteraard dat verschil van 100cc tussen de kwartliter en deze MC 350F, maar ik had niet gedacht dat deze laatste zo bruut zou reageren. Het verschil in vermogen is groter dan ik verwachtte. Misschien lag het aan de mapping, of waren het de natte omstandigheden maar aan deze motorfiets had ik af en toe mn handen vol. Zo heeft hij veel meer de neiging om achteraan uit te breken. Ook hier geldt dat de voorrem prima werkt en dat de vering het geheel in balans houdt.”

Op het modderige crosscircuit van de Horenbergsdam kwam de GASGAS MC350 F niet helemaal uit de verf.

Het leukste houdt Bruce tot het laatste en dat is de MC 250, een ‘ouderwetse’ tweetakt kwartliter. Het verschil met de F’en hoor en ruik je quasi meteen nadat de MC 250 gestart is. Na z’n testritje met de tweetakt heeft Bruce een grote glimlach op het gelaat. “Ik begrijp nu waarom er toch behoorlijk goede crossers zijn die nu naar een 250cc tweetakt teruggrijpen. Het budgetaire zal daar misschien wel een rol inspelen, maar de beleving die zon machine met zich meebrengt zeker ook wel. Het chassis is vergelijkbaar met dat van de viertakten, goed uitgebalanceerd, dat aspect komt zeker tot zn recht nu je hier totaal andere lijnen moet rijden, om het toch nog enigszins droog te houden. Voor mij valt deze motorfiets ergens tussen een 250 viertakt en een 450 viertakt te situeren. Hij reageert iets bitsiger op het gas dan de kwartliter viertakt, wat m wat spannender om te rijden maakt. Er moet wel meer op gewerkt worden, om het blok enigszins hoog in de toeren te houden. Ook voor deze GASGAS geldt dat de remmen nagenoeg perfect zijn Voor mij is dit een crossmotor die optimaal tot zn recht komt op een zandbaan als Lommel, of de vele Nederlandse trainingscircuits met dezelfde bodem. Zowel voor deze MC 250 als voor de MC 350 F geldt, dat ik er, onder deze omstandigheden, spijtig genoeg niet het hele potentieel van kon benutten.

Even uitblazen na een partijtje 'modderworstelen' met de MC350 F.

Na de lunchpauze – een echte Spaanse paëlla uit Genk en Italiaans schepijs van een Maasmechelse ijskar – zat de dag er, wegens de steeds verslechterende weersomstandigheden, op. Gracias GASGAS!

 

Met dank aan Shot Race Gear voor de bereidwillige medewerking zij stonden in voor Bruce's test-tenue. Ontdek het gamma enduro- en motorcrosskledij van Shot Race Gear op www.shotracegear.com

Geschreven op 15 september 2022
© Motoren & Toerisme