De afstand tot de voorligger kan zoals reeds gezegd op vijf verschillende niveau’s worden ingesteld: Erg kort, Kort, Middellang, Lang en Erg lang en dat zowel in een Comfort- als Sport-modus. In de software zitten nog enkele troeven vervat, zoals een ‘overtake assist’, waarbij je dankzij een korte maar krachtige acceleratie van baanvak kan veranderen. Er is ook een conventioneel cruisecontrol-systeem, dat je met de nieuwe ‘lepels’ op de stuurhelften bediend. Dit systeem kan je onafhankelijk van het adaptieve cruisecontrol-systeem gebruiken en bedient ondermeer de remmen om de snelheid onder controle te houden tijdens afdalingen. De nieuwe zesassige hellingshoek-sensor speelt een sleutelrol in het weggedrag van de KTM door ten allen tijde de positie van de motorfiets te monitoren, alvorens aan te remmen of krachtiger te accelereren.
Een hand uit de hemel
De vraag is nu uiteraard of het adaptieve cruisecontrol-systeem ook in de praktijk werkt? En daar kan ik volmondig ‘ja’ op antwoorden. Het systeem is makkelijk af te stellen en bij te regelen via de erg toegankelijke controleknoppen op het stuur. En ook al testte ik het niet uit op de autosnelweg, in ideale omstandigheden, toch kreeg ik een goed beeld van het systeem. Dat gebeurde toen ik aan 120 km/u op een lang, recht stuk weg reed, met m’n vingers op de voorremhendel. Dat was om alsnog te kunnen ingrijpen indien ik toch iets te dicht op de oude, boeren-pickup voor mij zou naderen. Toch voelde de werking van het systeem enigszins surrealistisch aan, alsof een hand vanuit de hemel je plotsklaps doet vertragen. Dat geldt niet halen bij het snel naderen op boer Fritz, maar ook op auto’s of scooters die voor je rijden. Ook aan 60 km/u werkte het systeem best ok. Al kreeg ik, zoals gezegd, niet de kans om het, daar waar het wellicht best tot z’n recht komt, op de autosnelweg, te proberen. Maar ik ben er zeker van dat het me bij m’n passage door Salzburg geld had bespaard door in te grijpen, wat niet kan gezegd worden van de Koreaanse huurauto waarmee ik reed.