Reportage: 30 jaar Ducati Monster

Met wat Italiaanse zin voor overdrijving wil ik hier de Ducati Monster de belangrijkste motorfiets ter wereld noemen, toch sinds sinds Honda in 1957 de oorspronkelijke Super Cub op de markt bracht. Er mogen dan slechts 365.000 Monsters gebouwd zijn in een tijdspanne van 30 jaar – tussen 1992 en 2022 – het model is niet alleen de bestverkochte Ducati ooit, maar het betekende ook de redding van het iconische merk uit Bologna.

 

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto’s: Archief Alan Cathcart

 

De Monster stelde Ducati in staat om lang genoeg zelfstandig te overleven tot het merk in 1996 overgenomen werd door de Amerikaanse Texas Pacific Group. Dat was meteen ook een eerste concrete stap richting Ducati’s huidige rol als dochteronderneming van Audi in de Volkswagen Group. In de afgelopen drie decennia groeide het model uit tot een icoon. De man die de Monster eigenhandig creëerde, en z’n naam gaf, is de nu 63-jarige Argentijn Miguel Angel Galluzzi. Galluzzi’s huidige functie is die van Director for Advanced Design bij de Piaggio Group. In zijn thuisbasis in Pasadena, Californië, hadden we een geanimeerd gesprek over zijn geesteskind.  

“Toen ik 12 jaar oud was zag ik de documentaire On Any Sunday (van regisseur Bruce Brown, nvdr). Ik ging zo vaak terug naar de bioscoop om hem te herbekijken dat de kassier me op den duur gratis binnenliet. De beelden van Malcolm Smith en Steve McQueen die door de Californische woestijn reden, maakten een diepe indruk op mij. Het leek wel het paradijs, maar het was iets waar ik alleen maar van kon dromen. Toen ik 15 werd begon ik zelf motorcross te rijden op Zanella’s, dat waren ruw afgewerkte motorfietsen die in Argentinië zelf gebouwd werden. Maar er was niks anders want de import van buitenlandse motorfietsen was toen verboden in Argentinië.”

 

De volledige versie van deze reportage lees je in het novembernummer van Motoren & Toerisme dat nu te koop is via onze online tijdschriftenwinkel.

Geschreven op 15 november 2022
© Motoren & Toerisme