Na een eerste aan de Isle of Man TT met Ollie Linsdell in 2014 duurde het tot 2017 voor de Paton, z'n eerste zege op het eiland in de Ierse Zee zou boeken. Dat gebeurde in 2017, toen de S1-R in de handen van de zeer ervaren Michael Rutter, de Lightweight TT won. Een jaar later was het Michael Dunlop die de Paton liet triomferen, een prestatie die hij in 2019 nog eens overdeed. De volgende zege voor Paton kwam er in 2022 toen Peter Hickman, z'n eerste en tot dusver enige deelname op het Italiaanse merk liet optekenen. Vorig jaar was het dan opnieuw Michael Dunlop die de Paton liet schitteren in de eerste van twee Supertwin TT-races.
De rij-indruk van de Paton S1-R dateert al van 2018 en vond toen plaats op het circuit van Cremona. Toch mogen we ervan uitgaan dat de huidige versie van deze Supertwin niet zo erg veel verschilt met de machine die toen nog vol hing met vliegen die tijdens de Lightweight TT-race van 2018 sneuvelden.Ik moet toegeven dat ik erg uitkeek naar de test met Michael Dunlops TT-winnende Paton", zegt Cathcart er zes jaar later over. Ik bezat ooit zelf drie van de 250/500cc Grand Prix-machines die 'Peppino' Paton in z'n autowerkplaats bouwde. Bovendien racete ik er ook mee en wel met enig succes. Zo won ik in 1985 de Dutch Historic TT die toen nog plaats vond tijdens het weekend van de eigenlijke Dutch TT in Assen. Bovendien racete ik later dat jaar ook in de Classic Manx GP, op het Mountain Course-circuit. Toen werd ik achtste in een veld van 72 starters.
Toen ik in de zomer van 2018 m'n been over Michael Dunlops Paton S1-R zwaaide, om in het zadel ervan plaats te nemen, had de motorfiets niet meer dan acht ronden over het Mountain Course-circuit gedaan. De motorfiets was dus eigenlijk net ingereden. Michael had het zadel 20 mm hoger laten monteren - op 830 mm hoogte - om zo z'n lichaamsgewicht makkelijker op het voorwiel te kunnen laten drukken. De zitpositie was verrassend ruim en zelfs de laag geplaatste voetsteunen hadden weinig impact op de grondspeling.