Je zou het bijna niet geloven maar de Brusselse regering speelt met de gedachte om op termijn gemotoriseerde tweewielers te verbieden op haar grondgebied.
Het is duidelijk dat de vers gevormde Brusselse regering veel belang hecht aan de gezondheid van hun inwoners en het klimaat. Dezer dagen kan je moeilijk rond deze kwesties heen en zijn bepaalde maatregelen tot op een zekere hoogte begrijpelijk in onze grootsteden waar de bevolkingsdichtheid zeer hoog ligt. Maar hun volgende denkpiste gaat toch een paar stappen te ver. Via een net binnengelopen persbericht van FEBIAC vernemen dat de groen getinte politiekers een nieuw ballonnetje hebben opgelaten. Op basis van de bedenkelijke studie door de The Real Urban Emissions Initiative, waarbij oude en nieuwe motoren worden vergeleken met een norm die uitsluitend geldt voor nieuwe wagens is de vergelijking van bij het begin compleet scheef getrokken. En vormt deze studie een ongegronde basis om dit soort drastische maatregelen door te voeren.
Euro 5 norm
De motorfabrikanten hebben al een duidelijke en uitdagende kalender opgelegd gekregen door de Europese Unie om tegen 2020 te voldoen aan de Euro 5 norm. De Europese wetgever heeft er zelf voor gekozen om eerst de druk bij de auto en de vrachtwagenindustrie te leggen en pas in een latere fase bij de gemotoriseerde tweewielers. Daardoor heeft die laatste slechts een overgangsperiode mogen genieten van vier jaar om over te stappen van Euro 4 naar Euro 5, terwijl die andere sectoren met grotere volumes vijf à zes jaar ontwikkelingstijd hebben gekregen.