Droomberoep op twee wielen: Vliegende medic Frederik Sente

De medische expertise die je in je beroep als verpleegkundige hebt opgedaan en je passie voor motorrijden bundelen om tijdens weekends sportbeoefenaars bij te staan als ‘vliegende medic’: dat is wat Frederik Sente doet bij Curacare. Curacare is een team artsen en verpleegkundigen met uiteenlopende specialisaties in de kritieke zorg. Alle leden zetten zich vrijwillig in bij Curacare en delen een gezamenlijke visie op snelle medische hulp, waarbij de motorfiets een primordiale plaats inneemt.

M&T: Hoe kwam je op het idee om aan medische dienstverlening op de motorfiets te gaan doen?

"Na een toevallige ontmoeting met Stijn, onze medische coördinator, en een gesprek over motoren en hun snelle inzetbaarheid, werd ik uitgenodigd om mee een evenement te gaan ondersteunen. Dat ik enerzijds kilometers kon vreten op dynamische evenementen en anderzijds mijn 27 jaar ervaring vanuit het operatiekwartier nuttig kon inzetten, bleek direct een schot in de roos. Na het eerste evenement was ik verkocht en intussen deed ik al meerdere evenementen voor Curacare. Op vrijwillige basis, als support and transport."

Foto: Curacare

M&T: Welke passie was er eerst: die voor geneeskunde of die voor motoren?

"Mijn vader reed zelf met een Kawasaki Z250, een motor die al begin jaren 80 mijn ogen deed blinken. Zodra ik afstudeerde en mijn eerste loon had binnengehaald, was het motorrijbewijs en de Honda CB750 een feit."

M&T: Hoe vaak per jaar worden jullie ingezet voor de medische begeleiding van evenementen?

"Van de lente tot en met de herfst staan we bijna elk weekend paraat op meerdere evenementen. Dit gaat van dagbegeleiding voor een grenspalenklassieker in Nederland, tot medische begeleiding voor groepen die meerdaagse tochten doen in binnen- en buitenland. Om alle aanvragen te kunnen vervullen hebben we een team van 15 vrijwilligers: vijf anesthesist-intensivist-spoedartsen en tien verpleegkundigen met jarenlange ervaring op de kritieke diensten: spoed-intensieve zorgen-operatiezaal."

Foto: Curacare

M&T: Welke zijn de meest voorkomende interventies tijdens zo’n evenement?

"De interventies die we kunnen uitvoeren gaan van eenvoudige verzorgingen voor schaafwonden, tot reanimatie als dat nodig is. Dit alles kan zowel on- als offroad gebeuren of in onze mobiele medische unit."

M&T: Over welke eigenschappen moet je als ‘vliegend’ medisch begeleider zeker beschikken? Stressbestendig zijn lijkt mij alvast onontbeerlijk, maar er zijn er wellicht nog andere.

"Stressbestendigheid is een absolute vereiste, daarnaast zijn ook flexibiliteit en een teammentaliteit zijn onontbeerlijk. Het snel kunnen observeren van en communiceren met de deelnemers van de evenementen en hun organisatoren is ook een vereiste."

M&T: Vergt jullie werk een speciale rijtechniek? Curacare werkt immers samen met coaches om zowel het on- als offroad rijtechniek bij te schaven. Kan je daar iets over vertellen?

"Onze rijtechnieken worden elk seizoen bijgeschaafd. Dit gaat van de eenvoudige basismanoeuvres zoals achtjes draaien, noodremmen en traag rijden, tot escortes rijden samen met de politie, wegkapitein zijn of colonne-begeleiding."

M&T: Jullie rijden bijna allemaal met BMW motorfietsen, van waar die voorkeur?

"De BMW R 1250 RT en BMW R 1250 GSA genieten onze voorkeur vanwege hun uitmuntende betrouwbaarheid en uitgebalanceerde evenwicht. Dankzij onze training kunnen we met deze motoren spelen en rijden alsof het fietsen zijn. Vergeet niet dat deze motoren door al ons materiaal ongeveer 350 kilogram wegen."

M&T: Zijn de motorfietsen speciaal uitgerust, of omgebouwd voor jullie werk bij Curacare en zo ja, hoe dan?

"Alle motorfietsen zijn opgebouwd met bijkomende verlichting (oranje/rood of wit/blauw, indien in opdracht van politie). Daarnaast heeft elke motor een AED en is er per twee motoren altijd een monitor aanwezig voor alle nodige parametercontroles. We hebben ook zuurstof en intubatie- en wondverzorgingsmateriaal bij. Kortom: alles wat een klassieke MUG wagen bijheeft, is op onze motoren voorzien. Een exlusieve wereldprimeur is dat onze RT's vooraan zijn uitgerust zoals de politiemotoren. Al hebben onze RT's een duozadel, waar dit bij de politie steeds een monozadel is."

M&T: Frederik, bedankt voor de verhelderende uitleg over Curacare en nog veel succes gewenst.

Meer informatie over het Curacare-team en hun diensten vind je op: www.curacare.be

 

Interview: Bart Jacobs

Foto's: Curacare

 

Geschreven op 10 juli 2025
© Motoren & Toerisme