BMW’s langverwachte R 1300 RT is eindelijk een feit en daarmee is het iconische model nu aan z’n zevende generatie toe.
BMW’s langverwachte R 1300 RT is eindelijk een feit en daarmee is het iconische model nu aan z’n zevende generatie toe.
De nieuwe R 1300 RT bouwt, volgens BMW, verder op het succes van zijn voorgangers en combineert veel reiscomfort met een uitgesproken sportief karakter. Dankzij nieuwe technologieën en een hertekend chassis leent deze motorfiets zicht zowel tot comfortabel als dynamisch rijden. En dat alleen, met een passagier of volledig bepakt.
Het vernieuwde ontwerp van de R 1300 RT oogt lichter en sportiever. De stroomlijn bevat verstelbare zijpanelen die geïntegreerd zijn in het ontwerp. Deze bieden optimale ventilatie bij warm weer en goede bescherming bij kou of regen.
De ergonomische driehoek van stuur, voetsteunen en zadel is geoptimaliseerd voor een actievere zitpositie, wat zorgt voor beter contact met het voorwiel en dus meer controle. Tegelijk blijft de zit ontspannen, ook voor langere ritten. De passagierscomfort is eveneens verbeterd: meer beenruimte, een verlengd zadel en een verwarmbare rugleuning op de topcase.
De zithoogte is verlaagd naar 780 mm met een kleinere binnenbeenboog, wat opstappen vergemakkelijkt. Standaard wordt de motor geleverd met twee koffers van 27 liter. Als optie zijn Vario-koffers verkrijgbaar (27 tot 33 liter verstelbaar), inclusief interieurverlichting en USB-C aansluiting. Twee topkoffers (39 en 54 liter) zijn eveneens beschikbaar, waarbij de grootste elektrisch wordt bediend.
De vernieuwde 1.300 cc boxermotor levert 145 pk en een maximumkoppel van 149 Nm. Het is de krachtigste BMW-boxermotor ooit in serieproductie. De motor is soepel, krachtig en efficiënt met een maximaal toerental van 9.000 tpm.
Standaard heeft de motor drie rijmodi: Rain, Road en Eco. Met het optionele Riding Modes Pro-pakket komen daar Dynamic en Dynamic Pro bij, plus een voorselectie-optie voor rijmodi tijdens het rijden. De motor beschikt standaard over motorsleepregeling (MSR), die voorkomt dat het achterwiel blokkeert bij terugschakelen of motorremmen.
Met het optionele ASA-systeem kan de koppeling volledig automatisch worden bediend. Je kunt kiezen voor handmatig of automatisch schakelen, wat zorgt voor soepel rijcomfort zonder het sportieve gevoel te verliezen.
Het volledig hertekende hoofdframe bestaat uit stalen kokerbalken. Voor het subframe werden aluminium buizen gebruikt. De combinatie van beiden zorgt, volgens BMW, voor een stijvere en compactere constructie. Dat zou tot beter rijgedrag, hogere precisie en minder inspanning tijdens het rijden moeten leiden. Dankzij de geoptimaliseerde massacentralisatie zou de RT nu scherper sturen dan z'n voorganger. De EVO Telelever voorvering en EVO Paralever achtervering moeten voor nauwkeuriger sturen en meer stabiliteit zorgen. De nieuwe lichtmetalen 17” wielen zijn 1,4 kg lichter dan voorheen.
Standaard beschikt de R 1300 RT over de elektronische Dynamic ESA ophanging. Dat systeem past automatisch de demping en veervoorspanning aan. Het optionele DCA-systeem gaat nog een stap verder met twee instelbare chassisgeometrieën: één gericht op comfort, de ander op sportiviteit. Zo wordt het rijgedrag nog beter afgestemd op de rijmodus.
Standaard uitgerust met dubbele schijfremmen vooraan en een enkele schijf achteraan, gecombineerd met BMW Integral ABS Pro. Als optie zijn er een sportremmen met titaniumkleurige remklauwen en verhoogde remkracht.
De motor is standaard voorzien van volledige LED-verlichting, inclusief krachtige koplampen met dagrijverlichting. Optioneel is er Headlight Pro, met adaptieve koplampen die zich aanpassen aan snelheid, belading en bochtenwerk.
Standaard heeft de motor Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. Als optiepakket biedt de Riding Assistant functies zoals:
Het 10,25-duims TFT-kleurenscherm met geïntegreerde navigatie toont informatie overzichtelijk via tegels (zoals My Motorcycle, Radio, Navigatie, Media). Een nieuwe Connectivity Hub maakt verbinding mogelijk met accessoires zoals smartglasses en verwarmde kleding.
Een actief geventileerd smartphonevak met USB-C lader is standaard aanwezig, en biedt ruimte aan grote telefoons. In de klip is een clipje voorzien waarin je bankkaarten of geldbiljetten kan bewaren.
Het optionele Audio System is volledig geïntegreerd en kan ook via communicatiesystemen worden bediend. De Audio Pro-upgrade voegt hoogwaardige luidsprekers toe met gescheiden drivers voor kraakhelder geluid en dynamisch volume. Visueel is het systeem herkenbaar aan een geperforeerd zilveren rooster.
BMW biedt een breed gamma aan originele accessoires en optionele fabrieksuitrusting voor de R 1300 RT. Hiermee kan de motor volledig worden afgestemd op persoonlijke voorkeuren, of dat nu comfort, prestaties of technologie betreft.
De motor is verkrijgbaar in vier kleurvarianten:
Bron: persbericht BMW Motorrad
Samenstelling: BJ
Foto's: BMW Group Press