Net getest: QJMotor SRK 800 RR

Net zoals het de Japanners verging in de sixties, zijn het vandaag Chinese merken die scherp geprijsde motoren op de markt brengen en vechten om het vertrouwen van de Europese motorrijder. Met de introductie van QJMotor in de Benelux hebben wij er een nieuw merk bij, met meteen negen nieuwe modellen. Eentje daarvan is SRK 800 RR. Een sportieve 778 cc viercilinder-in-lijn waarmee China wil opboksen de rode en groene Japanners.

Het gebeurt niet al te vaak meer dat een ‘nieuw’ motormerk z’n debuut maakt op de Belgische motormarkt. En al helemaal niet met wel negen unieke modellen. Dat kan ook alleen maar omdat QJMotor niet helemaal nieuw is. Qianjiang Motorcycle – nu QJMotor genoemd, om het onze westerse tongen wat makkelijker te maken – produceert al sinds 1985 motorfietsen in China. QJ werd eerder al bekend in Europa, toen ze in 2005 het historische Italiaans motormerk Benelli overkochten. Sinds 2016 is QJ een zusteronderneming van Geely, de automobielgroep die onder andere Volvo, Polestar, Lotus en Smart bezit. Met al die verenigde kennis en middelen ziet QJMotor nu de kans schoon om eindelijk onder eigen merknaam door te breken op de Europese markt.

MotoMondo is de gewezen importeur die de expansie in de Benelux mag leiden. Zij nodigden mij uit om met het nieuwe arsenaal van QJMotor door het open landschap rondom De Biesbosch te knallen. Ik testte die dag zes van de tien nieuwe modellen.

QJMotor, SRK 800 RR, Maarten, 2024

Chinees vuurwerk

Eén van de opvallendste motoren is de SRK 800 RR. Niet alleen vanwege het flashy rode uiterlijk, ietwat Panigalesque, maar ook vanwege z’n positie in de markt. Bij mijn weten is dit de enige Chinese viercilinder in sportkledij op de Belgische markt. En wat is dat fraaie sportkledij: strakke lijnen, LED-verlichting, een keurig uitziend aluminium frame en ja hoor: winglets, al betwijfel ik of die functioneel zijn.

Stuiteren en stoppen doet deze motor op z’n Europees. Brembo remklauwen knijpen via een radiaal gemonteerde rempomp op 320 mm schijven. Zowel de voorvork (41 mm) als achterschokbreker zijn van Marzocchi. Vooraan is veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, achteraan enkel de veervoorspanning.

Ik rij een goed uurtje met de motor door de bochtige secundaire wegen rondom De Biesbosch in Nederland. Dat is zeker geen circuit, en dus ook niet de plek om elke cc uit te knijpen, maar wel een prima locatie om een eerste indruk op te doen. Van zodra je plaatsneemt voelen alle componenten zoals ze horen. Geen enkel contactpunt voelt goedkoop aan, en je krijgt een mooie TFT om naar te staren. 

De zithouding is sportief, maar niet oncomfortabel, en doet me denken aan de Honda CBR650R. Het 778 cc motorblok loopt lekker doorheen z’n toeren, met een verrassend koppelrijk middenbereik en geen noemenswaardige dipjes in de vermogenscurve. De (kabelbediende) gasrespons is soms abrupt bij de aanname, een minpuntje dat wel meerdere QJMotor-modellen toonden, maar niet genoeg om de ervaring onplezierig te maken. Over plezier gesproken: de bijhorende soundtrack is het vermelden waard, met bij hoge toeren een intakegeluid dat de vlindertjes doet opvliegen.

QJMotor, SRK 800 RR, Maarten, 2024

Doorheen de bochten blijft de SRK 800 RR heerlijk stabiel, maar met soms weinig feedback uit de voorband. Gezien ik echter geen tijd had om met de instelbare voorvork te spelen, durf ik nog geen definitieve conclusie uit te spreken.

QJMotor, SRK 800 RR, Maarten, 2024

De cijfers

De SRK 800 RR produceert 95 pk aan 10.000 opm, met 78 Nm koppel aan 8500 opm. (Tip voor A2-rijders: deze zal dus ook in 35 kW verkrijgbaar zijn.) Combineer dat met 207 kilogram rijklaar, en dat zijn cijfers die deze motor ergens halfweg twee segmenten plaatsen. Tussen enerzijds relaxte sportmotoren zoals de Honda CBR650R en volbloed supersports als de Kawasaki ZX-6R. Had ik al gezegd dat de QJMotor slechts 9.299 euro kost en ook elektronisch mooi is uitgerust? Twee rijmodi (normal en sport), tractiecontrole, ABS, TPMS-systeem en een mooie TFT… Een echte circuittest moet uitwijzen of dit pakket ook daar kan presteren, maar voor een baanmachine met supersportlooks vind ik deze QJMotor SRK 800 RR erg geslaagd.

Drie andere belangrijke modellen van QJMotor zijn de SRT 700 X Touring (allroad), SRT 800 SX Touring (allroad) en de SRV 600 V (V4 cruiser). De eerste indruk van deze drie motoren lees je in Motoren & Toerisme juni.

Tekst: Maarten Van Caesbroeck, Foto's: Pien Meppelink

QJMOTOR SRK 800 RR
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 778 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 207kg
Vanaf: € 9.299,00
Geschreven op 23 mei 2024
© Motoren & Toerisme