Net getest: Kawasaki Ninja 500 en Z500 ‘Volwassen in formaat en karakter’

De groene jongens presenteerden zojuist hun nieuwe Ninja 500 en Z500 in het zonnige Spanje. Hoofdredacteur Tom mocht deze twee A2-modellen meteen aan de tand voelen. De conclusie? Twee volwassen motoren, perfect op de vermogensgrens van het A2-rijbewijs, nu met nog wat meer koppel en met bluetoothconnectiviteit. 

Tekst: Maarten Van Caesbroeck en Tom Vander Sande, Foto’s: Kawasaki

We herkennen het nieuwe motorblok dat we eerder dit jaar zagen verschijnen in de Kawasaki Eliminator 500. Dat beetje extra pep, vertaalt zich dat ook in een nieuwe rijervaring?

‘Het blok van de Ninja 500 en Z500 is gegroeid met 52 cc. Dat bereikten ze met een langere slag, terwijl de boring onveranderd bleef. Louter op papier is het vermogen ook niet toegenomen, omdat de A2-wetgeving dat niet toelaat. Er is namelijk, naast een vermogensmaximum van 35 kW, ook een maximale verhouding tussen vermogen en gewicht waaraan een A2-motor moet voldoen: maximaal 0,2 kW per kilogram . Gezien het lage gewicht van beide machines, slechts 168 kg voor de Z500, is met 33,4 kW dat maximaal toegelaten vermogen al bereikt. Het vermogen komt dankzij het nieuwe blok wel vroeger vrij dan voordien. Belangrijker is echter de forse toename van het koppel, dat ook nog eens vroeger en veel smeuïger aan de achterband wordt gesmeerd.’

Het vermogen komt dankzij het nieuwe blok wel vroeger vrij dan voordien. Belangrijker is echter de forse toename van het koppel, dat ook nog eens vroeger en veel smeuïger aan de achterband wordt gesmeerd.

De Ninja 500 en de Z500 krijgen nu ook bluetoothconnectiviteit. Is dat belangrijk in dit segment?

‘Jongeren zijn de primaire doelgroep voor deze moderne opstappers en die willen graag connectiviteit met hun smartphone. Dat kan nu bij beide machines, maar de functionaliteit is eerder beperkt. De bluetoothkoppeling werkt behoorlijk vlot en moet je normaal maar een keer maken. In de app leer je heel wat zaken over de motorfiets zoals bezinestand, tripmeter en de kilometerstand, met daaraan gekoppeld ook de onderhoudsintervallen. Bovendien kan je ook aantal parameters van de instellingen veranderen via de app. Leuk is ook dat je een log kan maken van gereden ritten met een aantal rijstatistieken. Tot slot zie je in het dashboard ook wanneer je een oproep of mail ontvangt. Dat voelt voor mij niet echt als een meerwaarde en leidt soms wat af van het rijden. Al is dat natuurlijk anders in de Spaanse bergen dan tijden de woon/werk-rit.’

Het is een competitief segment met zowel gekende uitdagers (bv. Honda CBR500R) als opvallende nieuwkomers (bv. Aprilia RS 457). Wat brengt Kawasaki met deze vernieuwingen?

‘Er zijn inderdaad heel wat uitdagers, met de Honda natuurlijk op kop. Kawasaki wijst er fijntjes op dat hun machines toch wel wat goedkoper zijn. Nog trotser zijn ze op het feit dat de Ninja ruim twintig kilogram minder in de schaal werpt dan de CBR500R, en dat is in deze klasse toch wel heel wat. Kawasaki maakte vroeger zelden woorden vuil aan de opkomende concurrentie uit China, maar nu benadrukten ze toch met klem de waarde van hun dealernetwerk en service na verkoop om het verschil met die merken te maken. Kawasaki heeft doorheen de jaren een bewezen reputatie opgebouwd, en daar willen ze nu krachtiger mee uitpakken.’

Wat ik vooral onthoud na onze ritten, is dat deze opstapmachines erg ruim ogen en ook zo aanvoelen.

‘Wat ik vooral onthoud na onze ritten, is dat deze opstapmachines erg ruim ogen en ook zo aanvoelen. Het toeval wil dat we met een selectie oudere en struisere journalisten op pad gingen, en daar werd voor de rit wel wat om gelachen. Eens in het zadel voel het geheel wel erg volwassen aan. Met op de Z500 nog net iets meer ruimte, door het hogere en bredere stuur. De Ninja voelt qua zithouding eerder als een sporttoerder dan als een rasechte sportmachine. Al had ik toch wat druk op mijn polsen naar het einde van de dag.’

‘Ik kan concluderen dat Kawasaki hier een sterke update heeft neergezet, met behoud van wat al goed was (red. Assist & Slipper-koppeling, rijhouding, …), aangevuld met hedendaagse upgrades zoals een TFT-scherm en bluetooth... Erg volwassen!'

Kawasaki Ninja 500
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 451 cc
Rijklaar gewicht: 172kg
Vanaf: € 7.199,00
Kawasaki Z500
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 451 cc
Rijklaar gewicht: 168kg
Vanaf: € 6.549,00
Geschreven op 17 maart 2024
© Motoren & Toerisme