Naar goede gewoonte presenteert KTM elk jaar hun vernieuwde 690 Enduro R en 690 SMC R. Beide modellen krijgen een reeks technische en visuele updates, met behoud van de kenmerkende LC4-eencilinder.
Naar goede gewoonte presenteert KTM elk jaar hun vernieuwde 690 Enduro R en 690 SMC R. Beide modellen krijgen een reeks technische en visuele updates, met behoud van de kenmerkende LC4-eencilinder.
De Enduro R blijft trouw aan zijn allroad-karakter, maar kreeg voor 2026 een grondige technische update. De Euro 5+ LC4-eencilinder beschikt over een herzien carter, een nieuw koppelingsdeksel en een verbeterd oliesysteem, goed voor extra betrouwbaarheid én vier pk meer vermogen. Ook de onderhoudsintervallen zijn ruimer: een oliewissel is nu pas om de 15.000 km nodig (voordien 10.000 km), terwijl het afstellen van de kleppen elke 30.000 km gebeurt. Verder zijn er moderne updates zoals een 4,2” TFT-kleurenscherm, vernieuwde bedieningselementen, een USB-C-aansluiting en een LED-koplamp.
Op elektronisch vlak zijn onder meer bochtengevoelige ABS en tractiecontrole aanwezig. Wie de optionele Rally-modus aanvinkt, krijgt nu ook Dynamic Slip Adjust. Het vernieuwde zadel en de aangepaste vering moeten voor extra comfort en feedback zorgen, zowel offroad als op asfalt.
De SMC R, KTM’s bekende supermoto, kreeg een strakker design en dezelfde motorupdates als de Enduro R. De vering werd fijner afgesteld voor meer precisie en feedback op de weg. Ook hier is het nieuwe TFT-scherm aanwezig, samen met moderne rijhulpsystemen zoals Cornering ABS en MTC. Via verschillende rijmodi en instelbare ABS-instellingen kan de motor aangepast worden aan uiteenlopende rijstijlen. Via de KTMConnect-applicatie kan je een smartphone verbinden met het nieuwe TFT-scherm.
Samenstelling en tekst: Charly de Kinderen