De 450 Rally Replica is geen absolute nieuwigheid. KTM brengt het model nu al bijna een decennium op de markt en elk jaar krijgt het een update. Voor 2026 gaat het 150 eenheden van dit READY TO RACE-model bouwen. Dat gebeurt niet op de assemblagelijnen, maar elders in Mattighofen bij KTM Motorsport.
Het hart van de 450 Rally Replica is een 450 cc eencilinder met enkele bovenliggende nokkenas, voorzien van een zesbak en een hydraulische koppeling. Een dubbele radiator moet ook in de meest extreme omstandigheden voor koeling zorgen. KTM vermeldt niets over het vermogen van de 450. Maar aangezien de machine voorzien is van een titanium uitlaatlijn van Akrapovic mogen we ervan uitgaan dat het daarmee wel snor zit. Overigens, Emanuel Gyenes, die dit jaar het ‘malle’-klassement won in de Dakar-rally, deed dat ook op een 450 Rally Replica.
Het frame van de 450 Rally wordt met de hand gebouwd bij KTM Motorsports. KTM’s rijke ervaring inzake rally-raids werd meegenomen in de ontwikkeling en bouw van de 450 Rally Replica. De machine is dan in de eerste plaats ook ontwikkeld voor het echte rallywerk. Zo heeft de 450 Rally Replica niet één, geen twéé, maar drie brandstoftanks. Samen zijn die goed voor een inhoud van 34,5 liter. De machine komt met WP XACT Pro veringelementen. Voorheen is dat een 48 mm upside-down voorvork met gesloten cartridge, achteraan een volledig instelbare schokbreker. Bovenop de WP-elementen komt dan nog eens een stuurdemper van de Amerikaanse specialist Scotts.
Belgische en Nederlandse prijzen zijn er vooralsnog niet voor de 450 Rally Replica, maar verwacht wordt dat die boven de € 40.000 zal liggen.
Sanders Edition
Voor wie de 450 Rally Replica op zich nog niet genoeg is, komt KTM nu met de Sanders Edition daarvan. Een motorfiets die nagenoeg identiek is aan de machine waarmee Daniel Sanders in januari de Dakar-rally wist te winnen. KTM brengt 5 exemplaren van de 450 Rally Replica Sanders Edition op de markt. Die zijn voorzien van een pak ‘Factory’-onderdelen. Zo hebben ze niet alleen de herkenbare Red Bull-livrei, maar ook een speciaal fabriekszadel van Selle Dalla Valle, fabrieksvelgen voorzien van Michelin banden en een hele rist titanium en koolstofvezel onderdelen.
Tekst: BJ
Bron: persbericht KTM
Foto's: KTM Press, Mitterbauer