MY26: Ducati Panigale V4 R

Ducati lanceert een geüpdate versie van z'n puurste superbike: de Panigale V4 R.

Als er een merk synoniem staat voor de Superbike-klasse is het Ducati wel. Het merk uit Borgo Panigale was er van bij de start van het WK Superbike in 1988 al bij. Toen was dat nog met de 851, vandaag en in de nabije toekomst is dat met de Panigale V4 R.

De 2026 Panigale V4 R is Ducati's nieuwste meesterwerk en rechtstreeks geïnspireerd op de MotoGP-machines van het merk. Deze zevende generatie sportmotor bevat veel technologie  uit de racerij en vertegenwoordigt het beste van Ducati's race-erfgoed en dat voor een machine die goedgekeurd is voor de openbare weg. De exclusiviteit van de V4 R wordt nog eens onderstreept door het beperkte en genummerde aantal exemplaren. De Panigale V4 R toont innovaties die voortkomen uit nauwe samenwerking met Ducati Corse. Een opvallend kenmerk is de introductie van Corner Sidepods, die voor het eerst te zien waren in de MotoGP in 2021, waardoor de aerodynamica wordt verbeterd en meer grip wordt geboden in bochten met een hoge hellingshoek. De opname van een Ducati Racing Gearbox (DRG) met Ducati Neutral Lock (DNL) onderstreept verder zijn race-intenties.

Top van 330 km/u!

Het hart van de Panigale V4 R wordt gevormd door de 998 cc Desmosedici Stradale R-motor, die zorgvuldig is vervaardigd voor deelname aan het Superbike Wereldkampioenschap. De motor levert meer aanhoudend koppel en vermogen over het hele toerenbereik, wat resulteert in superieure acceleratie. Het levert een maximaal vermogen van 218 pk (208,4 pk in de VS), met een verhoogd gemiddeld vermogen van 4.000 tpm tot het maximum. De koppelkromme is ook verbeterd, met een winst van 7% bij 6.000 tpm en een winst van 3% bij 12.000 tpm. Deze motor bereikt Euro5+ homologatie zonder afbreuk te doen aan de prestaties op het circuit. Hij haalt een topsnelheid van 318,4 km/u, die kan oplopen tot 330,6 km/u met een race-uitlaat – een snelheid die voorheen exclusief was voor MotoGP-motoren. Door het monteren van de race-uitlaatlijn bereik je een topvermogen van 235 pk. Gooi je er dan ook nog eens Ducati Corse's eigen Performance Oil in dan piekt het vermogen op 239 pk!

Een racebak

De Ducati Racing Gearbox (DRG) plaatst neutraal onder de eerste versnelling, net als MotoGP motoren, waardoor onbedoeld neutraal inschakelen tijdens het remmen wordt voorkomen. Het ontbreken van neutraal tussen de eerste en tweede versnelling zorgt voor sneller schakelen. Het chassisontwerp verbetert de grip en verbetert de acceleratie bij het uitkomen van bochten, en is uitgerust met Öhlins-vering, waaronder een Öhlins NPX25/30 vork onder druk, een mechanische Öhlins TTX36 schokdemper en een Öhlins SD20 stuurdemper.

Grondeffect

De Panigale V4 R introduceert Corner Sidepods, die de grip tijdens hoge hellingshoeken verbetert door middel van een 'grondeffect'. Het kuipontwerp, geërfd van de Panigale V4 2025, is voorzien van grotere vleugels die de neerwaartse kracht met 25% verhogen, waardoor de stabiliteit en precisie bij hoge snelheden worden verbeterd. Een dynamische luchtinlaat vooraan verhoogt de luchtdruk, wat resulteert in een vermogenswinst van 1,3 pk. De posities van het zadel, de tank en de voetsteunen zijn geoptimaliseerd voor race-ergonomie, waardoor het voor de rijder gemakkelijker wordt om een aerodynamische positie aan te nemen, waardoor de controle wordt verbeterd en vermoeidheid wordt verminderd.

Afstelmogelijkheden

Uitgebreide verstelbaarheid stelt rijders in staat om de afstelling aan te passen, inclusief de hoogte van het scharnierpunt van de achterbrug en de hoogte van de achterkant. De Ducati Data Logger (DDL) verzamelt gegevens om de setup-tijden te verkorten. De motor heeft gesmede aluminium wielen met Pirelli Diablo Supercorsa SP v4 banden, of optionele Superbike Wereldkampioenschaps slickbanden. De voorremmen gebruiken Brembo Hypure remklauwen en 330 mm schijven voor uitstekend remvermogen en efficiëntie.

Het elektronicapakket omvat een Ducati Vehicle Observer (DVO) algoritme en Cornering ABS met gecombineerd remmen. Nieuwe Race Brake Control strategieën en uitgebreide DVO voor motorrem versterken de prestaties verder. Een 6,9" dashboard is voorzien van Track- en Road-modi en een Grip Meter voor circuitgebruik.

De nieuwe Ducati Panigale V4 R wordt in november bij de dealers verwacht. Een reeks Ducati Performance accessoires is voor de Panigale V4 Rbeschikbaar, waaronder de Ducati Data Logger, koolstofvezel velgen, PRO en PRO+ rempakketten en Ducati's Race Pro software.

Ducati Panigale V4 R
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 998 cc
Drooggewicht: 186,5kg
Vanaf: € 43.990,00

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Video: YouTube.com/Ducati

Geschreven op 23 september 2025
© Motoren & Toerisme