MY26: Beta RR X-Pro-gamma

Beta introduceert z'n RR X-Pro-modellen voor 2026. De Italianen blijven voor hun 'recreatieve' gamma ook voor 2026 op twee paarden wedden door zowel twee- als viertaktmodellen aan te bieden. In het gamma van in totaal 8 RR X-Pro-modellen zit voor nagenoeg elke endurorijder wat wils.

 

Tekst: BJ

Foto's: Beta Motorcycles Press

- Frame: Beta blijft ook voor 2026 aan het voor dit jaar geïntroduceerde bredere (+ 1cm) frame. Volgens het merk leidde die ingreep tot een betere gebalanceerde gewichtsverdeling en meer stabiliteit. Tegelijkertijd zou het nieuwe frame ook meer flexibiliteit tonen tijdens het in- en uitdraaien van bochten en dat zowel op single track-parcours als op de zwaardere 'hard enduro'-pistes.

- Vering: De RR X-Pro's blijven ook voor 2026 met een vering van het Duitse ZF (Sachs) uitgerust. Op alle modellen bedraagt de zithoogte 930 mm, dat is 20 mm minder dan op de RR Race-versies van het merk. De voorvork is nu voorzien van het SHC-systeem wat staat voor Single Hydraulic Chamber. Dat systeem werd geïntroduceerd om de hydraulische werking te optimaliseren en tegelijkertijd gewicht te besparen (zo'n 250 g). Het SHC-systeem verdeelt het werk over de twee vorkpoten. Volgens Beta laat het ontwerp van de vorkpoten met een hydraulische kamer de voorvork toe om op een vrijere manier te reageren, sneller dan de meeste andere vorken.  Daardoor zou het rijcomfort verhoogd worden.

- Achterwiel: Het achterwiel van alle RR X-Pro-modellen heeft voortaan een 2 mm dikkere achteras. Deze vernieuwde component moet volgens Beta voor meer stijfheid en torsie-weerstand zorgen, waardoor het achterwiel minder neiging zou krijgen om in snelle bochten te gaan 'flexen'. 

- Stuurklem: De Beta RR X-Pro-modellen zijn met het Flexfix-systeem van Xtrig uitgerust waardoor de trillingen gereduceerd worden. Dit systeem kan met behulp van zachtere inzetstukken nog verder aangepast worden aan de persoonlijke voorkeuren van de rijder.

- Handlus op spatbord: Bovenaan het voorspatbord, net onder de koplamp zijn de RR X-Pro's uitgerust met een handvat in nylon waarmee je de machine los kan trekken mocht dat nodig zijn.

- Motormapping-knop: De knop staat in de stuurpad geplaatst.

- Remklauw vooraan: Net als de 450 RX krijgen de RR X-Pro-modellen nu allemaal een nieuwe Nissin voorremklauw.

- Radiatoren: Beta monteert voortaan stevigere radiatoren die minder snel verbuigen en de stroom van koelvloeistof moeten garanderen.

- Batterij: De viertaktmodellen krijgen een nieuwe, lichtere, beter presterende batterij om onder alle omstandigheden veiliger te starten.

- Kleurstelling: De RR X-Pro's zijn voortaan helemaal in rood uitgevoerd met contrasterende zwarte graphics.

- Achterlicht: Een nieuw en steviger LED-achterlicht voor de RR X-Pro-modellen.

 

Tweetaktmodellen

RR 125 

De kleinste der RR X-Pro-modellen krijgt voor MY26 een nieuwe zuiger en cilinderkop. Volgens Beta zouden het vermogen en het koppel daardoor toenemen, al geven de Italianen daarover geen concrete cijfers vrij. De motor zou er in ieder geval reactiever door geworden zijn. De versnellingsbak kreeg een aantal aanpassingen die moeten inspelen op de krachtigere motor.

RR 250

De RR X-Pro 250 krijgt nu dezelfde krukas als de 300-versie. Beta pakte ook de cilinderkop aan, en gaf de kwartliter een nieuwe cilinder met hertekende inlaatpoort-architectuur. De ingrepen zorgen voor een betere lineaire vermogensafgifte, maar tegelijkertijd ook een verbeterde massacentralisatie, waardoor het zwaartepunt lager ligt. In lijn met de aanpassingen aan het motorblok krijgt de 250 een langere tweede versnelling. Diezelfde aanpassing is er ook voor de 300-versie.

Viertaktmodellen

De motormappings van alle viertaktmodellen - 350, 390, 430 en 480cc - werden aangepast. Volgens Beta is op elk viertaktmodel de lineaire vermogensafgifte verbeterd waardoor, het vermogen ook bruikbaarder is geworden.
Geschreven op 23 mei 2025
© Motoren & Toerisme