MY24: KTM 125/390 DUKE

De KTM DUKES zijn al een aantal jaren niet meer weg te denken in het  straatbeeld. KTM geeft z’n beide sub-500 cc-DUKES nu een grondige update. Volgens KTM gaat het zelfs de meest significante verandering sinds de lancering van de 125 DUKE, eind 2011.

Onder het nogal concreet klinkende motto, ‘No Bullshit’ nam KTM zowel het rijwielgedeelte als de motorblokken en de styling van de DUKE eencilinders onder handen. Die restyling moet de typische agressieve ontwerptaal van de KTM DUKE nog verder versterken.

Let ook op de nieuwe schrijfwijze – volledig in hoofdletters van de naam ‘DUKE’, een zet die de eigenzinnige van deze motorfiets moet onderstrepen.

KTM hertekende voor modeljaar 2024 het frame van de DUKE eencilinders. Dat bestaat nu uit twee delen – een volledig nieuw stalen buizenframe en een subframe uit hogedruk gegoten aluminium – en moet voor betere rijdynamiek zorgen dankzij de toegenomen torsiefstijfheid. Volgens KTM leiden deze ingrepen ook tot een beweeglijker rijwielgedeelte, met een verbeterde feedback. Nieuwe kroonplaten en een herziene balhoofdhoek moeten de handelbaarheid verbeteren en de berijder tegelijkertijd ook meer controle en stabiliteit bezorgen.

De KTM-ingenieurs gingen grondig te werk bij deze herontwikkeling. Zo valt de nieuwe, gekromde swingarm op. Ook opvallend is de nieuwe positie van de schokbreker. Die staat niet meer in het midden zoals voorheen, maar werd meer naar rechts gepositioneerd. Die ontwerpkeuze liet KTM toe om de DUKES voortaan een groter luchtfilterhuis te geven en bovendien kon de zadelhoogte daardoor ook zakken. Die lage zadelhoogte is overigens een bewuste keuze van KTM om de DUKES toegankelijker te maken, zonder dat daarbij aan stabiliteit of handelbaarheid moest ingeboet worden.

De mokerslag moet van de nieuwe generatie lichtgewicht eencilindermotoren komen. KTM noemt deze nu de LC4c en brengt het blok met drie verschillende cilinderinhouden op de markt: 125cc, 250cc en 390cc. De kwartliter-versie is echter eerder voor de Aziatische markten bestemd en zullen we (voorlopig) niet in de Benelux in de Showrooms zien. KTM bouwde voor de ontwikkeling van de nieuwe LC4c’s verder op de ervaring die het met de eerdere versies opdeed, de cilinderkoppen werden geoptimaliseerd, net als de versnellingsbakken. Bovendien voldoen de DUKES nu ook aan de EURO 5.2-normen.

Een doorsnede van het nieuwe 390 LC4c blok. Foto: KISKA GMBH

KTM stelt dat de 2024-versies van de DUKE een nieuwe standaard in hun segment zetten wat de technologische uitrusting betreft. Beide versies zijn uitgerust met een inschakelbaar Supermoto ABS, 5-duims TFT-schermen en smartphone-connectiviteit. Optioneel kan zowel op de 125 als de 390 DUKE een quickshifter gemonteerd worden.

125 DUKE

Foto: KTM Images/Rudi Schedl

Met een vermogen van 11 kW en een koppel van 11,5 Nm, blijft de maximale output van de 125 DUKE ongewijzigd. De machine krijgt een 43 mm WP Apex voorvork, met 150 mm veerweg, die niet instelbaar is. Bij de schokdemper achteraan is de veervoorspanning wel instelbaar (met behulp van gereedschap).

KTM brengt de 125 DUKE in twee verschillende kleurstellingen op de markt:

Electronic Orange

Foto: KISKA GMBH

Atlantic Blue

Foto: KISKA GMBH

De behuizing van de LED-koplamp krijgt telkens de hoofdkleur van de kleurstelling.

390 DUKE

Foto: KTM Images/Rudi Schedl

De 390 DUKE krijgt een 43 mm WP Apex voorvork, die op vijf verschillende niveau’s instelbaar is wat in- en uitgaande demping betreft. Daarnaast is ook de schokdemper achteraan instelbaar qua in – en uitgaande demping.

Op het 5-duims TFT-dashboard vind je naast de standaard Street-rijmodus ook nog een RAIN-modus. Naast de basis-setting kan je op het dashboard ook de TRACK-modus selecteren dan krijg je een grotere toerenteller te zien en kan je ook gebruik maken van launch control en zelfs van een rondetijdenmeter.

De cilinderinhoud van de 390 DUKE verhoogde van 373 cc naar 399 cc. Daardoor is het nieuwe blok met 45 pk iets (we hebben het over één pk) krachtiger dan z’n voorganger. KTM steekt niet onder stoelen of banken dat het met deze versie van de DUKE in de eerste plaats op de Europese A2-rijbewijshouder mikt.

De 390 DUKE komt in twee kleurstellingen:

Electronic Orange

Foto: KISKA GMBH

Atlantic Blue

Foto: KISKA GMBH

Tekst: BJ

Foto’s: KTM Press

Geschreven op 23 augustus 2023
© Motoren & Toerisme