MY24: Kawasaki ZX-6R

We hadden het een tijd geleden voorspeld en hier is ie dan terug: de Kawasaki ZX-6R. We hebben de Supersport 600-machine een tijdje moeten missen in de Kawasaki line-up maar de Japanners maken dat goed met een geüpdate versie van de compacte krachtpatser.

Het hart van de nieuwe Ninja ZX-6R is de befaamde 636cc vier-in-lijn. De extra 37cc ten opzichte van reguliere 600cc supersport-machines zorgt voor iets meer vermogen maar maakt de motorkarakteristiek ook meteen beter geschikt voor straatgebruik.  De krachtbron kreeg voor 2024 een grondig herziening.  De viercilinder  heeft nu een nieuw nokkenasprofiel, nieuwe inlaattrechters en een verbeterd spruitstuk en collector. Deze ingrepen zorgen, volgens Kawaski, voor meer koppel in het lage- en middelhoge toerengebied en tegelijkertijd een lagere uitstoot.

Ook nieuw voor 2024 is de toevoeging van geïntegreerde rijmodi. De vier beschikbare modi (Sport, Road, Rain en de instelbare Rider-modus) maken het voor de rijder eenvoudig om de instelling te kiezen die het best past bij de omstandigheden. Daarnaast werd ook het ABS-systeem verder verfijnd en behoort een quickshifter voortaan tot de standaarduitrusting.

Het aluminium perimeterframe bleef behouden. Dat frame moet, volgens Kawasaki, de sleutel zijn tot een uitstekende balans tussen wendbaar rijgedrag, controle in bochten en het vermogen om gemakkelijk van lijn te veranderen, in combinatie met een uitstekende chassis-feedback.

Radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen,  grote remschijven van 310 mm en een radiale hoofdremcilinder aan de voorzijde moeten voor krachtige remprestaties zorgen. Kawasaki stelt dat de voorremmen ook  uitstekende feedback geven aan de berijder. Achteraan staan een 220 mm schijfrem en lichtgewicht remklauw in voor het vertragen. Kawasaki kiest voor Showa als veringleverancier. De Japanse veringspecialist levert een 41 mm voorvork met gescheiden functies en grote zuigers. Achteraan wordt een volledig instelbare schokdemper van Showa gemonteerd. 

Kawasaki pakte de ZX-6R niet alleen onderhuids aan, maar gaf de Supersport-machine ook een optische make-over. De compleet hertekend bovenkuip ademt nu meer dan ooit het scherpe Ninja-DNA uit. Verder vallen de nieuwe LED-projector koplampen en de in kleur gespoten Ram-Air inlaat op. Het ‘’gelaagde’’ 3D-ontwerp van de kuip is voorzien van openingen om meer downforce te generen en rijwind weg te geleiden van de rijder. De zogenaamde 'chin spoiler' is schuin naar beneden geplaatst, om zo meer downforce te creëren in bochten. Openingen in de nieuwe kuipruit moeten de drukopbouw achter de ruit bij hoge snelheid verlichten.

In de cockpit huist nu een nieuw TFT-dashboard met bluetooth smartphone-connectiviteit. Het scherm toont, naast een toerenteller met schakelindicator en huidige versnelling, een grote hoeveelheid optionele informatie zoals dubbele tripmeters, actieradius, accuspanning enz. Via de Rideology app kan op afstand voertuiginformatie worden uitgelezen net als onderhoudsherinneringen. De helderheid van het scherm schakelt automatisch tussen drie niveaus en dat afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk licht.

De nieuwe Ninja ZX-6R staat vanaf dit  najaar bbij de officiële Kawasaki-dealer in twee kleuren:

Lime Green/Ebony (KRT-edition)

Metallic Graphite Gray/Metallic Diablo Black

 

Bron: persbericht Kawasaki

Foto's: Kawasaki

Geschreven op 6 juni 2023
© Motoren & Toerisme