MY24: Husqvarna enduro

“Als het bij KTM technische innovaties regent, druppelen die enkele weken bij Husqvarna door.” Het credo is nog niet geijkt maar kan dat op termijn weleens worden want de Husqvarna enduro’s profiteren alvast volop van de ontwikkelingen die ook de KTM’s voor modeljaar 2024 kregen.

Alle Husqvarna enduro’s delen een nieuw frame uit chroommolybdeen staal, dat zou minder geneigd zijn in te zakken maar tegelijkertijd toch ook flexibeler zijn. Bij de Huskies zien we ook een hybride subframe (bestaande uit een mix van aluminium en polyamide) dat volgens het merk over een uitzonderlijke stevigheid en duurzaamheid beschikt.

Foto: Husqvarna Press/Rudi Schedl

Ook de vering is vernieuwd want de Husqvarna enduro’s hebben nu een WP XACT voorvork van 48 mm breedte en met gesloten cartridge. Achteraan wordt een nieuwe versie van de WP XACT schokbreker gemonteerd. Deze versie is nu 100 gram lichter en 15 mm korter, maar biedt nog steeds een veerweg van 300 mm.

Husqvarna zegt ook dat de ergonomie van het bodywork werd herzien. Hierdoor zit de rijder nu onder een andere driehoek op z’n machine, een zitpositie die hem meer controle over de Husqvarna moet geven. Daarnaast kregen de Husqvarna enduromodellen ook nieuwe graphics, die een terug een iets klassieker uiterlijk geven. Wat zeker niet klassiek is, is de nieuwe LED-koplamp waarmee elke 2024 Husqvarna enduromachine uitgerust is. Husqvarna zegt daarover dat de lichtbundel helderder is en dat de lamp voortaan ook makkelijker te vervangen is.

Zagen we de afgelopen twee modeljaren Magura remklauwen op de Husqvarna enduro’s dan worden dat voor MY24 exemplaren van het Spaanse Braktec. De Braktec remklauwen worden gekoppeld aan remschijven van het Chinese GSK. Het ProTaper stuur en de ODI handvatten bleven wel behouden voor 2024, evenals de Michelin banden.

Qua elektronica maakt de Offroad Control Unit, die we al kenden van de nieuwe KTM’s, nu ook z’n opwachting op de Husqvarna-modellen.

TE-modellen

De tweetaktmodellen krijgen nu dezelfde Throttle Body Injection-technologie (TBI) als hun oranje neefjes van KTM. Deze nieuwe inspuitingstechnologie werd door de Japanse specialist Keihin ontwikkeld en zorgt ervoor dat de tweetakten optimaal presteren ongeacht de hoogte waarop dat gebeurt.

De TE 150 in z'n natuurlijke habitat.

Ook voor 2024 blijven er drie tweetaktmodellen in de Husqvarna line-up:

FE-modellen

De twee lichtste viertakt Husqvarna’s – dus de FE 250 en FE 350 – krijgen voor 2024 een nieuw motorblok. Om de massacentralisatie te optimaliseren worden de kleine viertaktblokken nu 2° meer naar achteren in het frame gekanteld. Alle viertakten krijgen een nieuw motormapping-systeem dat gekoppeld kan worden aan een quickshifter en tractiecontrole-systeem (optioneel).

De viertakt line-up bestaat uit de vier volgende modellen:

De 2024 Husqvarna enduro's staan vanaf deze maand bij de officiële dealers van het merk.

 

Tekst: BJ

Foto's: Husqvarna Images/Kiska GMBH

Video:YouTube.com/Husqvarna Motorcycles

Geschreven op 6 juni 2023
© Motoren & Toerisme