MY24: Honda op EICMA

Honda had al voorzichtig wat nieuwigheden aangekondigd, maar pakt op EICMA uit met een nieuwe CB1000 Hornet, de terugkeer van de CBR600RR, en de CB 500 Hornet en NX500. De Fireblade (SP) werd ook grondig vernieuwd en de E-clutch komt naar de CB650R en CBR650R. 

CB 1000 Hornet

De grootste nieuwigheid voor modeljaar 2024 is ongetwijfeld de volledig nieuwe CB 1000 Hornet, het grote broertje van de vorig jaar gelanceerde 750 en de opvolger van de CB1000R. Daarmee wordt de Hornet familie ineens een stuk groter, met ook nog de lancering van de CB 500 Hornet. 

De grootste Hornet krijgt het blok van 2017 Fireblade als kloppend hart en dat levert in deze constellatie een vette 150 pk en 100 Nm. Dat blok zit in een geheel nieuw stalen Twin Spar-frame dat een unieke mix biedt van bochtendynamiek en stabiliteit, via de Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) voorvering die zowel qua ingaande als uitgaande demping volledig instelbaar is, gekoppeld aan een Pro-link Showa achterschokdemper. 

Qua looks deelt hij de scherpe, agressieve lijnen met zijn 750-broer. Throttle By Wire biedt rijhulpsystemen en stellen de rijder in staat te kiezen uit 3 rijmodi, die worden weergegeven op het 5-inch TFT-kleurenscherm, connectiviteit is via Honda RoadSync beschikbaar voor zowel Android- als iOS-apparaten.

CB500 Hornet 

De Hornet-familie krijgt er ook een nieuwe, derde telg bij in Honda’s modellenaanbod voor 2024: de CB500 Hornet, vermoedelijk als opvolger van de CB500F. Het vermogen en koppel van de 471cc-motor voldoen aan de maximale parameters van het A2-rijbewijs - 35kW en 43Nm - terwijl de nieuwe instellingen van de brandstofinjectie het acceleratiegevoel bij lage toerentallen verbeteren. De CB500 Hornet krijgt ook HSTC als extra veiligheidssysteem. Het rijwielgedeelte omvat een 41mm Showa SFF-BP USD voorvork plus Showa achterschokdemper en dubbele remschijven met vierzuiger remklauwen. Een nieuw 5-inch TFT-scherm biedt Honda RoadSync smartphone connectiviteit.

NX500

In dezelfde klasse wordt de NX500 de opvloger van de CB500X. Die nieuwe versie kreeg wel heel wat updates en een vermageringskuur van 3 kilogram. De injectie werd vernieuwd en een 5 inch TFT met connectiviteit vervangt het oude dashboard. 

Nieuwe CBR600RR

Na zes jaar afwezigheid is de CBR600RR terug voor modeljaar 2024. De nieuwe middenklasse racer is voorzien van geavanceerde, op de MotoGP geïnspireerde elektronica en aerodynamica. Het is een hoogtoerige viercilinder geworden met een stevig piekvermogen van 89 kW (121 pk) bij 14.250 t/min en een koppel van 63 Nm bij 11.500 t/min.

Het nieuwe twin-spar aluminium frame met aluminium swingarm, 41mm Showa Big Piston USD voorvork, Unit Pro-Link Showa achterschokdemper en kuipwerk met winglets in MotoGP-stijl, moet zorgen voor een superieure handelbaarheid en licht stuurgedrag, typerend voor deze klasse.

Het nieuwe, uitgebreide elektronicapakket van de CBR600RR heeft een 6-assige traagheidsmetingseenheid (IMU), zoals die ook te vinden is op de CBR1000RR-R Fireblade, en omvat Throttle By Wire-bediening, 5 rijmodi, bochten ABS, Honda Selectable Torque Control (HSTC) op 9 niveaus, Wheelie Control, Rear Lift Control en noodstopknipperlichten. Honda elektronische stuurdemper, een hulp-/slipkoppeling en quickshifter behoren ook tot de standaarduitrusting.

CBR1000RR Fireblade (SP)

Voor 2024 zijn de CBR1000RR Fireblade en zijn SP-versie verder doorontwikkeld met een flink aantal updates voor motor- en versnellingsbak. Het koppel van 113 Nm en het vermogen van 160 kW van blijven gelijk maar de afgifte is wel gewijzigd door andere mappings. Dat wordt verder versterkt door nieuwe, kortere overbrengingsverhoudingen en primaire overbrenging. Het rijgedrag zijn ook verder verfijnd zijn door een nieuw ontworpen middenkuip met nieuwe winglets en een herzien, lichter en buigzamer frame.

De toevoeging van Throttle By Wire met 2 motoren zorgt voor een betere controle over de partiële gasklepopening en geeft ook een sterkere motorrem. Lichtere carterhelften, krukas en drijfstangen zorgen er samen met een herziene kleptiming en een hogere compressieverhouding voor dat de Blade meer vermogen uit elke verbrandingscyclus haalt, terwijl wijzigingen aan de standaard Akrapovič uitlaatdemper het uitlaatvolume met 5dB verminderen.

De SP versie van de CBR1000RR Fireblade is de eerste motorfiets ter wereld die gebruik maakt van de nieuwe, derde generatie Öhlins Smart Electronic 43mm S-EC3.0 (SV) NPX USD vorkpoten. Hij beschikt ook over een digitale veervoorspanningsmeter via het instrumentenpaneel, die is ontwikkeld om rijders een duidelijke en gemakkelijke manier te bieden om hun Fireblade op maat af te stellen. Nieuwe Brembo Stylema R radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen zorgen voor de vereiste stopkracht.

Honda E-Clutch

De CB650R en CBR650R zijn de eerste Honda-motoren die verkrijgbaar zijn met de innovatieve Honda E-Clutch-technologie. Dat is een volautomatische koppeling voor een motor met traditionele meervoudige versnellingen. De E-Clutch maakt het gebruik van het koppelingshendel overbodig bij het op- en terugschakelen. De rijder hoeft alleen maar het schakelpedaal te bedienen, net zoals bij een quickshifter. Tijdens het schakelen wordt een geharmoniseerde combinatie gebruikt van 'semi- koppeling', onderbreking van de brandstofinjectie en afregeling van de ontsteking. Het koppelingshendel is evenmin nodig bij het wegrijden of tot stilstand komen. Het Honda E-Clutch systeem, dat actief wordt zodra de motor wordt ingeschakeld, beheert beide scenario’s. Je kan wel nog steeds het koppelingshendel gebruiken of de E-clutch zelfs helemaal uitschakelen met een druk op de knop. 

Geschreven op 7 november 2023
© Motoren & Toerisme