MY23: Suzuki V-Strom 800DE/GSX-8S

Met de aankondiging van twee gloednieuwe motorfietsen op EICMA 2022 lijkt Suzuki zich toch weer wat te herpakken. Met de V-Strom 800DE en de GSX-8S richt de fabrikant uit Hamamatsu zich op het lucratieve middensegment.

Dat het dat met een en hetzelfde motorblok doet, hoeft niet te verbazen. Suzuki opteerde voor een paralleltwin met een 270° krukas als krachtbron voor z’n nieuwe 800’s. Concreet heeft het nieuwe blok een cilinderinhoud van 776 cc. Dat is goed voor 61 kW (of 83 pk) aan 8.500 opm. Het koppel piekt aan 6.800 opm op 78 Nm.

V-Strom 800DE

V-Strom 800DE met optionele zijkoffers en topcase.

Van de V-Strom 800 zegt Suzuki duidelijk dat hij een adventurebike is. Het uiterlijk, en dan zeker in de legendarische geel/blauwe-kleuren, is geïnspireerd op dat van de DR-Z ‘Big’ die exact 35 jaar geleden werd gelanceerd als Suzuki’s Dakar-wapen. Die ambitie is er nu niet meer, maar het is dus wel de bedoeling dat de bezitter van een V-Strom 800 er zelf mee op avontuur trekt.

Dat de V-Strom 800 geschikt is voor offroad-gebruik blijkt ondermeer uit de veerwegen van de Showa vering. Zowel voor- als achteraan bedraagt de veerweg 220 mm. De upside-down voorvork is volledig instelbaar, de monoshock is dat alleen qua veervoorspanning. Suzuki geeft de V-Strom 800 echte spakenwielen (21-duims vooraan, 17-duims achteraan), die geschoeid zijn met Dunlop Trailmax Mixtour banden.

 

Het stalen frame werd volledig nieuw ontworpen en kreeg een langere wielbasis voor meer stabiliteit. Suzuki zegt dat het frame zowel offroad als op autosnelwegen z’n mannetje staat.

Elektronica

Suzuki groepeert zowat alle elektronische hulpmiddelen in S.I.R.S. of het Suzuki Intelligent Ride System. Daaronder vallen drie rijmodi, een tweewegs ABS-systeem, een tractiecontrole-systeem met Gravel-modus voor offroad-gebruik en een tweewegs quickshifter.

Alle systemen zijn te raadplegen via het nieuwe 5-duims TFT-dashboard. De V-Strom 800 is rondom voorzien van LED-verlichting.

 

De V-Strom 800DE heeft een dikke 20-liter tank.

Maten en gewichten

Met een zithoogte van 855 mm is de V-Strom 800 niet van de laagsten. Ook de wielbasis, die met het oog op stabiliteit verlengd werd, is opmerkelijk lang: 1570 mm. De tank kan tot 20 liter benzine bevatten. Met een volle tank weegt de machine 230 kg.

Kleuren:

De V-Strom 800DE komt in drie verschillende kleurstellingen:

GSX-8S

Met de GSX-8S richt Suzuki zich op het lucratieve segment van de naked middenklassers. Suzuki plakt het motto, “Infinite Potential, Limitless Fun”, op de GSX-8S.

De 776 cc paralleltwin krachtbron (zie hierboven voor meer details) huist in een stalen frame dat met het oog op stijfheid werd ontwikkeld. De swingarm is uit aluminium vervaardigd. Suzuki koos ervoor om KYB veerelementen te monteren op de GSX-8S. De schokbreker achteraan, die met een linksysteem op de achterbrug zit, is instelbaar.

De aluminium gietwielen zijn voorzien van 17-duims Dunlop Sportmax banden.

SIRS

Ook op de GSX-8S integreerde Suzuki de rijhulpmiddelen in het Suzuki Intelligent Ride System. Concreet betekent dat naast de obligate tweewegs ABS, selecteerbare rijmodi (Suzuki heeft het over een Drive Mode Selector), een tractiecontrole-systeem en een tweewegs quickshifter. Het 5-duims TFT-scherm biedt een overzicht op alle rijhulpsystemen. De GSX-8S is rondom van LED-verlichting voorzien.

Het 5-duims TFT-schermpje van de GSX-8S.

Maten en gewichten

De Suzuki GSX-8S heeft een zithoogte van 810 mm, een benzinetank van 14 liter en een rijklaar gewicht van 202 kg.

 

Suzuki lanceert de GSX-8S in drie verschillende kleurstellingen:

Tekst: BJ

Foto's: Suzuki Global Media

Video's: YouTube.com/Suzuki Global

Geschreven op 8 november 2022
© Motoren & Toerisme