MY23: Royal Enfield Super Meteor 650

Een nieuwe maand een nieuwe Royal Enfield, of zo lijkt het toch. In een snel tempo wordt het gamma van het Indische merk uitgebreid. Weliswaar vaak op bestaande platformen maar zo is er voor elks wat wils. Op de EICMA zien we de Super Meteor 650.

De Meteor 350 kenden we al. Deze was naar mijn gevoel net iets te sloom voor zijn cilinderinhoud deed vermoeden aan hoge snelheden. Daar zal deze tweecilinder 650 cc minder last van hebben. Eveneens een motorblok dat we al even kennen van de Interceptor en de Continental GT en enorm geliefd is dankzij zijn eenvoudig rijgenot. 

2023_RoyalEnfield_SuperMeteor650_01

Cruiser

Deze raszuivere cruiser heeft een ontspannen houding die lange afstanden mogelijk moet maken en onderscheidt zich zo van zijn twee voorlopers. Voetsteunen die ver naar voren staan, een lage zithouding en een aangepast stuur moeten dit mogelijk maken. Nog heeft deze telg in de RE-familie een UPSD-voorvork in plaats van een telescopische voorvork. 

Jaren vijftig

Verder zien we een simpele teller aan boord maar wel met turn-by-turn navigatie. Ook LED-verlichting en een USB-poort verraden dat deze motor niet uit de jaren vijftig komt maar uit de 21ste eeuw. 

2023_RoyalEnfield_SuperMeteor650_01

Tourer

Bij de lancering kan je kiezen uit zeven verschillende kleuren. Vijf voor het standaardmodel en twee voor de Tour-versie die met een groter windscherm en aangepast duozadel het reizen nog net iets comfortabeler maakt. Prijzen blijven ons onbekend maar de bestaande Interceptor zal een goede indicatie geven. Hieronder alvast drie kleuren van de standaard Super Meteor 650.

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Royal Enfield

Geschreven op 8 november 2022
© Motoren & Toerisme