MY23: Moto Morini Seiemezzo STR en SCR

Met de Seiemezzo’s lanceert Moto Morini een nieuwe model-familie. Naar goede Moto Morini-traditie verwijst de naam van de modellen naar hun cilinderinhoud. “Seiemezzo” is immers de samentrekking van ‘sei e mezzo’, wat in het nederlands zesenhalf  betekent. Meteen weten we dus dat de nieuwe MotoMorini’s 650 cc paralleltwins zijn.

 

Moto Morini brengt niet één, maar onmiddellijk twee versies van de Seiemezzo want naast de STR (dat staat voor Street’ , is er ook een scrambler-versie die de typeaanduiding SCR krijgt.

Motorblok

Het hart van de Seiemezzo’s is uiteraard de motor van 650 cc. Die heeft een boring-slagverhouding van 83 mm x 60 mm, waardoor de cilinderinhoud eigenlijk 649 cc bedraagt. Het blokje is goed voor een piekvermogen van 61 pk (aan 8.250 opm) en een maximaal koppel van 54 Nm (aan 7.000 opm).

Morini claimt voor beide modellen – dus zowel de STR als SCR – een topsnelheid van 170 km/u, al zal dat laatste cijfer wellicht niet de doorslaggevende factor zijn bij potentiële klanten.

Elektronica

De Seiemezzo’s krijgen een 5-duims TFT dashboard met connectiviteit, De koplamp is een LED exemplaar. Bosch levert het ABS.

Rijwielgedeelte

Geen verassingen hier, want Moto Morini blijft trouw aan z’n receptuur. Dat betekent dat het Seiemezzo-blok in een stalen buizen frame huist. De zadelhoogte komt oo 810 mm, terwijl de wielbasis 1425 mm bedraagt. Heel licht kunnen we de Seiemezzo’s echter niet noemen, want Moto Morini geeft een gewicht van 200 kg op, en dat is dan nog zonder dat de 16 liter tank gevuld is.

Om het geheel af te veren monteert Moto Morini voor en achteraan KYB veerelementen. De 43 mm KYB upside-down voorvork is volledig instelbaar. Op de schokbreker zijn de veervoorspanning en de uitgaande demping instelbaar. Remmen gebeurt vooraan met een dubbele remschijf van 298 mm, de zwevende Brembo remklauwen hebben twee zuigers. Achteraan wordt een enkele remschijf van 255 mm met twee zuigers gemonteerd.

STR-versie

De verschillen tussen beide Seiemezzo’s zijn beperkt. Zo hebben beide versies dezelfde veerweg van 120 mm. En zij de STR en SCR zowel mechanisch, als elektronisch identiek.Optisch is dat niet het geval. De STR is uitgerust met gietwielen (18-duims voor-, 17-duims achteraan), waarop Pirelli Angel GT’s gemonteerd staan.

De Moto Morini Seiemezzo STR is in drie kleuren leverbaar: Smoky Anthracite

Fire Red

Straight White

SCR-versie

De SCR onderscheidt zich van de STR door z’n iets hogere fly screen, verder krijgt de machine ook een Vintage zadel uit bruin leder. De Scrambler heeft spakenwielen van 18 en 17 duim, die geschoeid zijn met Pirelli MT 60 RS banden. 

 

De kleurstellingen van de SCR zijn enigszins anders dan die van de STR:

Night Black

Navy Green

Blue Storm

Tekst: BJ

Foto's: Moto Morini

Geschreven op 5 augustus 2022
© Motoren & Toerisme