MY23: Lucky Explorer 5.5 en 9.5

Exact een jaar nadat MV Agusta de conceptmodellen van beide Lucky Explorers (5.5 en 9.5) op de wereld losliet tijdens de EICMA, lanceert het bedrijf nu de productieversies (al waren ze niet fysiek op de beurs aanwezig). Opvallend is dat de machines onder de merknaam Lucky Explorer – en dus niet MV Agusta – gelanceerd worden.

Dat betekent dat we definitief cijfermateriaal hebben over de Luckies (Zie PDF’s). Van beide modellen komt er voorlopig één versie op de markt. Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat men in Schiranna al op speciale versies zit te broeden.

Lucky Explorer 5.5

 

 

De lichtste der Lucky Explorers wordt aangedreven door een paralleltwin van 554cc, die goed is voor een vermogen van 47.6 pk (aan 7.500 opm), terwijl het koppel 51 Nm (aan 5.500 opm) bedraagt.

De kleine weegt rijklaar – dus met een lege 20-liter tank – 220 kg. MV Agusta opteerde voor KYB als veringleverancier. De voorvork is instelbaar qua veer-voorspanning en uitgaande demping, de schokbreker is volledig instelbaar.

Naast het vanzelfsprekende ABS-systeem is de aanwezigheid van elektronica eerder schaars op deze Lucky Explorer 5.5. Toch beschikt de 5.5 over een 5-duims TFT-scherm met Bluetooth-connectiviteit en een GPS-sensor. Via de MV Ride-app is er een bocht-per-bocht-navigatiesysteem beschikbaar.  Op de optielijst prijken voorlopig alleen zijtassen.

Lucky Explorer 9.5

 

De grote Lucky Explorer doet het met een 931 cc metende driecilinder. Die motor is goed voor een piekvermogen van 124 kW (aan 10.000 opm) en een koppel van 102 Nm (aan 7.000 opm). Het Mikuni gasklephuis wordt aangestuurd via ride-by-wire. Contintental levert het bochten-ABS-systeem, dat ook de lift van het achterwiel monitort. De Lucky Explorer 9.5 beschikt over koppelcontrole (4 niveau’s) en tractiecontrole (8 verschillende niveau’s). Verder behoren ook cruise- en launchcontrole tot het elektronicapakket. De 9.5 heeft een LED voor- en achterlicht. De koplamp heeft een bochtenfunctie en daglicht.  Al dit fraais wordt bediend via het 7-duims TFT-dashboard met Bluetooth- en WiFi-connectiviteit.

Met een 21-duims voorwiel en een 18-duims achterwiel is de 9.5 zonder twijfel de meest offroad-gerichte van beide Lucky Explorers. De volledig instelbare voorvork en schokbreker komen van het Duitse Sachs. Droog weegt de Lucky Explorer 9.5 220 kg.

De verwachting is dat beide Lucky Explorers in de loop van februari 2023 bij de MV Agusta-dealers staan. In de aanloop naar dat moment zal er een Lucky Explorer-team meedoen aan de Dakar-rally. De rijders van dat team zullen weliswaar in de kleuren van het nieuwe (sub)merk uitkomen, maar zitten op 450cc-machines (volgens FIM-regels) van een ander merk. Gezien de recente toenadering tussen MV Agusta en Pierer Mobility, de koepel boven oa KTM zal het over machines uit die groep gaan. 

 

Tekst: BJ

Foto's: Lucky Explorer/MV Agusta

Geschreven op 9 november 2022
© Motoren & Toerisme