MY23: Honda XL750 Transalp

Honda gaf de laatste weken zijn bestaande modellen reeds een update of nieuwe kleuren en gisteren zagen we de CMX1100T Rebel maar het belangrijkste nieuws moest nog komen. Het Japanse merk is vandaag prominent aanwezig en knalt de beursvloer op met onder meer de reïncarnatie van de Transalp. 

Op de Intermot zagen we de Hornet al terugkeren en voor ons nog belangrijker komt nu de iconische Transalp terug. In 1986 is deze avonturier gelanceerd met een 583 cc v-twin aan boord en evolueerde uiteindelijk tot een 680 cc wanneer ie in 2008 uit productie ging. Ondertussen heb je de CB500X en natuurlijk de CRF1100L Africa Twin maar daartussen was dus een grote kloof. Officieel de XL750 Transalp, is terug in het leven geroepen om avontuurlijk te toeren zoals wij het graag hebben.

2023_Honda_Transalp_01

Onderhuids

Onderhuids zien we de nieuwe 755 cc tweecilinder in lijn terug die we ook al bij de Hornet zagen. Deze produceert 91 pk aan 9.500 opm en 75 Nm aan 7.250 opm. Indrukwekkende cijfers voor een dergelijke cilinderinhoud. Via de vijf klassieke rij-modi kan je aanspraak maken op deze prestaties in samenspraak met andere regelunits zoals het ABS. Bij de introductie is er ook meteen een A2-model beschikbaar. Aan het stalen diamantframe hangt er niets minder dan Showa-materiaal met telkens een regelbare veervoorspanning die een uitstekende wegligging moet garanderen. De veerweg vooraan bedraagt 200 mm gekoppeld aan een 21-inch wiel en achteraan 190 mm met een 18-inch wiel waarmee meteen de intenties van deze motor duidelijk worden. 

2023_Honda_Transalp_01

Voice control

Via een 5-inch TFT-scherm krijg je alle informatie weer en kan je het scherm connecteren met je smartphone en zelfs bedienen via voice control. En deze belofte maakt mij toch altijd benieuwd hoe dergelijke eigenschappen in de praktijk werken. De motor is volledig uitgerust met LED-verlichting en er is ook een USB-poort aanwezig. Over een automatisch DCT-systeem dat we kennen van Honda wordt er niet gesproken maar een quickshifter behoort wel tot de opties. Net als harde of zachte zijkoffers, valbeugels en zo veel meer om dit reisgezelschap verder te optimaliseren. 

Potentieel succes

Het silhouet van deze nieuwe Transalp is aangenaam om te aanschouwen en oogt slank zonder af te doen aan voorkomen. Er zijn drie thema’s beschikbaar, zo zien we de iconische Honda-kleuren terugkomen in de versie die je moet bestellen met zijn kenmerkende gouden velgen. Het rijklaargewicht komt uit op een speelse 208 kg en de benzinetank is goed voor 16,9 l. De zithoogte bedraagt of 850 mm of 820 mm met een verlaagd zadel. Net voor het volgende motorseizoen zou deze avonturier beschikbaar zijn. Als Honda deze nieuwe Transalp goed in de markt weet te prijzen dan kan ie zijn succes wel eens herhalen lijkt ons.  

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Honda

Geschreven op 8 november 2022
© Motoren & Toerisme