MY23: Honda CL500

Op de EICMA zien we een logische afgeleide van de Honda CMX500 Rebel die volledig in de huidige tijdsgeest past. De CL500 speelt vol in op die retro-trend en moet zijn positie verstevigen in die A2-markt. 

Ge├»nspireerd door de kleurrijke sixties en seventies zien we deze CL500 opgebouwd rond een nieuw diamantvormig buizenframe uit staal. Retro-elementen zoals de rubberen voorvorkbeschermer, kniepads, bovenliggende uitlaat uit roestvrijstaal en een ronde koplamp zijn geen verrassing maar maken een mooi geheel. 

Tweecilinder

De 471 cc tweecilinder in lijn produceert een ideale 46 pk aan 8.500 opm en 43 Nm aan 6.250 opm. Deze cijfers passen mooi binnen de krijtlijnen van een A2-rijbewijs. Geen ingewikkelde elektronica hier, gewoon lekker simpel met enkel een slipperkoppeling als voornaamste vermelding. 

2023_Honda_CL500_01

Licht offroad

Deze motor is ontwikkeld met de hippere stadsbewoner in het achterhoofd maar Honda benadrukt graag de semi-offroad capaciteiten. Vooraan zien we een klassieke telescopische voorvork met een veerweg van 150 mm en achteraan een dubbele stereovering met aanpasbare veervoorspanning en een veerweg van 145 mm. Het voorwiel is 19-inch groot en achteraan 17-inch met een leuk setje rubbers van Dunlop (Mixtour). De bodemspeling bedraagt 155 mm en het drooggewicht klokt af op 192 kg. 

2023_Honda_CL500_01

Persoonlijk

Het mag natuurlijk geen verrassing heten dat deze motor ruim te personaliseren is. Ook zijn er allesomvattende packs die je het eenvoudig moeten maken. Prijzen zijn ook hier nog niet bekend. Wel weten we dat ie in vier verschillende kleuren komt.

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Honda

Geschreven op 8 november 2022
© Motoren & Toerisme