MY23: Ducati Streetfighter V4

De in 2020 geïntroduceerde Ducati Streetfighter V4 behoort zonder twijfel in het lijstje van de meest extreme nakeds. Afgeleid van de Panigale V4 met dik tweehonderd pk, kan deze motor intimiderend overkomen. Voor 2023 wordt het chassis en de elektronica verder aangepast volgens de “Fight Formula”.

Het is zoeken naar de verschillen, maar de voornaamste uiterlijke wijziging bevindt zich rond de benzinetank. Die is met een inhoud van 17 liter iets groter maar is vooral ontworpen om de rijder beter te ondersteunen bij het afremmen en het nemen van bochten. Ook de zijcovers zijn hertekend om de agressieve styling nog meer kracht bij te zetten. Het frame werd zo veel mogelijk onbedekt gelaten met een minimaal kuipwerk. De Streetfighter V4 S krijgt een nieuwe Grey Nero kleurstelling die door het contrast de technische componenten accentueert. 

2023_Ducati_StreetfighterV4_01

Elektronica

Ook de elektronica wordt verder overgenomen van de vernieuwde Panigale V4. Zo zijn er nu vier rijmodi in plaats van twee. Naast de High en Medium, krijg je nu ook de Full en Low. In de Full Power Mode komt het volledige potentieel van het motorblok tot uiting zonder elektronische filters behalve in de eerste versnelling. De Low Power Mode kan je vergelijken met een klassieke regenmodus waarbij het vermogen wordt beperkt tot een “magere” 165 pk. Maar nog voornamer is de nieuwe kalibratie van het Ride by Wire management per versnelling om zo tot een ultieme afgifte van vermogen te komen. Overigens is de lithium-ion accu van het S en SP2-model 1,7 kilogram lichter en worden er nieuwe graphics toegepast op het dashbord. Tot slot is de software van de motorrem verder geoptimaliseerd om deze maximaal toe te passen bij het ingaan van een bocht zonder dat het achterwiel blokkeert. 

2023_Ducati_StreetfighterV4_01

Anti-squat

Net als bij de Panigale V4 is het draaipunt van de achterbrug van de 2023 Streetfighter V4 4 mm hoger geplaatst, waardoor de anti-squat werking wordt vergroot die de rijder helpt om de rijlijn te behouden bij het uitkomen van bochten. De prestaties van het Desmosedici Stradale-motorblok blijven identiek, al zou de diameter van de uitlaat vergroot zijn voor minder tegendruk. Ook het koppelingsdeksel van de Panigale is overgenomen omdat het eenvoudiger te demonteren is. 

SP2

Er wordt niet onnodig gewacht en ook het SP2-model krijgt meteen alle updates mee. Deze genummerde versie is nog meer gericht op het circuit en komt in de “Winter Test” kleurstelling. Die kleurstelling is geïnspireerd op de Ducati Corse motoren die worden gebruikt tijdens de pre-season tests van de MotoGP en de SBK kampioenschappen. De SP2 is uitgerust met carbon velgen die 1,4 kg lichter zijn dan de aluminium gesmede velgen. Brembo stylema R voorremklauwen garanderen een hoog stopvermogen en de STM-EVO SBK koppeling heeft een toegefelijkere slipfunctie in de meest extreme omstandigheden. 

2023_Ducati_StreetfighterV4_01
Ducati Streetfighter V4 SP2

De drie modellen zijn beschikbaar vanaf februari 2023 en ook de prijzen zijn reeds bekend. De Streetfighter V4 is er vanaf € 23.190,00, het S-model gaat weg voor € 26.390,00 en het topmodel gaat daar nog een flink stuk boven met € 35.590,00. 

Meer informatie: www.ducati.com/be/nl/bikes/streetfighter/streetfighter-v4

Ducati Streetfighter V4
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1,103 cc
Drooggewicht: 180kg
Rijklaar gewicht: 201kg
Vanaf: € 23.190,00
Ducati Streetfighter V4 S
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1,103 cc
Drooggewicht: 178kg
Rijklaar gewicht: 200kg
Vanaf: € 26.390,00
Ducati Streetfighter V4 SP
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.103 cc
Drooggewicht: 177kg
Rijklaar gewicht: 196,5kg
Vanaf: € 35.590,00

Tekst: Charly de Kinderen 

Foto’s: Ducati

Geschreven op 25 oktober 2022
© Motoren & Toerisme