MY23: Ducati Multistrada V4 Rally

Met de Multistrada V4 Rally lanceert Ducati een lange-afstandsversie van z’n zwaarste hoogpoter. Deze Rally moet dankzij een grotere tank (30 liter) en de deactivatie van de achterste cilinderrij meer kilometers kunnen vreten. Bovendien is de Rally dankzij z’n langere veerweg ook een meer offroad-gerichte motorfiets, waardoor hij geschikt wordt voor avontuurlijke reizen in vaak verre contreien.

Motorblok

In sé verandert er technisch gezien niets aan de V4 Granturismo-krachtbron. Ook in de Rally-versie produceert de 1158 cc metende V4 Granturismo 170 pk en blijven de onderhoudsintervallen beperkt tot 60.000 km. Olie bijvullen moet pas om de 15.000 km. Nieuw is wel dat deze versie van het V4-blok over cilinderdeactivatie beschikt.

Ducati zelf noemt het een ‘strategie’, maar het komt er gewoon op neer dat de achterste cilinderrij gedeactiveerd kan worden om benzine te besparen. Dergelijke systemen deden al een aantal jaren geleden hun intrede in de autowereld en de vooral bij de merken van de Volkswagen-groep, waartoe ook Ducati-‘moederhuis’ Audi behoort. De expertise van het Duitse premium automerk op het gebied van cilinderuitschakeling zal dus vast en zeker een rol gespeeld hebben in het ontwikkelen van een versie van het Granturismo-blok met dezelfde technologie. Dat maakt de Multistrada V4 Rally is de eerste productie-motorfiets ter wereld die er ook mee uitgerust wordt. Door deactivatie van de achterste cilinderrij bespaart het Granturismo-blok – dat op dat ogenblik de facto als paralleltwin opereert – uiteraard benzine. Maar claims rond de graad van brandstofbesparing maakt Ducati (voorlopig) niet.

Wel weten we dat het systeem in de vier verschillende rijmodi waarover deze versie van het V4-blok beschikt, werkt. Naast de rijmodi Sport, Touring en Urban, beschikt de Multistrada V4 Rally ook over een Enduro-modus. In die bepaalde modus wordt het vermogen beperkt tot 114 pk.

Vering

Deze versie van de Multistrada V4 maakt de Rally in z’n naam waar door de manier waarop hij aan offroad rijden is aangepast. De veerweg van de semi-actieve Skyhook ophanging is op de Rally-versie verlengd tot 200 mm. Bovendien introduceert Ducati ook een autoleveling-functie die de Multistrada V4 Rally tijdens het rijden, met of zonder passagier en/of bagage, toch steeds op dezelfde rijhoogte houdt.

Net als de Multistrada V4 S (die dit jaar geïntroduceerd werd) beschikt de V4 Rally-versie over de Minimum Preload-functie. Die functie zorgt ervoor dat de machine zichzelf ‘verlaagt’ wanneer je stopt of aan trage snelheid rijdt en doet dat door de veervoorspanning van de schokbreker tot een minimum te herleiden. In diezelfde trant ontwikkelde Ducati ook de Easy Lift-functie voor de Rally V4, die moet er dankzij de compressie op de voorvork en schokbreker voor zorgen dat de machine makkelijker van z’n zijstand recht te zetten is. Overigens komt de Rally standaard met een middenbok en dat om het in- en uitpakken van de zijkoffers te vergemakkelijken en eventueel ook herstellingen uit te voeren onderweg.

Comfort en veiligheid

Omdat reizen met z’n tweeën altijd leuker is heeft Ducati ook aan het comfort van de passagier gedacht. In die optiek werd het windscherm van de Multistrada V4 specifiek voor de Rally-versie hertekend. Het windscherm is nu 40 mm hoger en 20 mm breder. Het subframe is iets langer geworden, zodat de zijkoffers verder naar achter opgehangen kunnen worden en er automatisch meer beenruimte voor de passagier wordt gecreëerd. Bovendien kregen de voetsteunen rubberen inzetten die het trillingsniveau flink moet verlagen.

 

Net als de andere Multistrada V4’s krijgt de Rally-versie voor- en achteraan een radarsysteem dat de Adaptieve Cruisecontrole moet aansturen. De radars sturen eveneens het blinde hoek-detectiesysteem aan dat waarschuwt voor aankomende voertuigen die niet zichtbaar zijn in de spiegels.

Zoals het een premium motorfiets betaamt beschikt de Multistrada V4 Rally natuurlijk ook over verschillende, door de inertie-meeteenheid (IMU) aangestuurde rijhulpmiddelen. We hebben het dan over het bochten-ABS, de bochtenverlichting (DCL), de wheeliecontrole en het tractiecontrole-systeem.

Looks

De Rally-versie ziet er een stuk ‘ruiger’ uit dan de meer ‘geciviliseerde’ Multistrada V4’s. Dat komt ondermeer tot uiting in de aluminium benzinetank van 30 liter, maar ook in de tweezijdige achterbrug. Die laatste is dus een puur offroad-gerichte keuze.

De Multistrada V4 Rally komt in twee verschillende kleurstellingen: Ducati Red

Brushed Aluminium/Matt Black

 

De Multistrada V4 Rally wordt in februari 2023 in de showrooms van de officiële Ducati-dealers verwacht.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 30 september 2022
© Motoren & Toerisme