MY23: Ducati Monster SP

Bijna twee jaar na de introductie van de huidige Monster (+) brengt Ducati een SP-versie van z’n legendarische naked op de markt. Verwacht geen ingrijpende veranderingen op het vlak van de Testastretta 11° V-twin. Dat motorblok heeft ook in de SP-versie nog steeds een cilinderinhoud van 937 cc en een piekvermogen van 111 pk. Het verschil zit ‘m dus vooral in de duurdere componenten.

Op de basisversie van de Monster is de schokbreker alleen instelbaar qua veervoorspanning en de voorvork is zelfs helemaal niet instelbaar. De Öhlins veerelementen op de SP zijn wel volledig instelbaar. De SP-versie krijgt er door de installatie van de Öhlins Nix 30 voorvork en de schokbreker ook telkens een centimeter veerweg bij. Dat maakt dat de veerweg vooraan 140 mm bedraagt, en achteraan 150 mm. Net onder het TFT-dashboard vind je overigens ook een stuurdemper op de SP-versie.

 

Op dat TFT-scherm kan je een gloednieuwe Wet-rijmodus selecteren. Deze beperkt het vermogen dan tot 75 pk en zet meteen ook alle rijhulpmiddelen (bochten-ABS, tractiecontrole en wheeliecontrole) op scherp. De wielmaten bleven behouden op de SP-versie, maar de 17-duims wielen krijgen nu wel Diablo Rosso IV (ipv Diablo Rosso III’s) Pirelli’s als schoeisel. Verder monteert Ducati vooraan ook twee aluminium remschijven van 320 mm, die bediend worden door  Brembo Stylema remklauwen.

Omdat het oor – en ook het oog – ook wat mag hebben, rust Ducati de Monster SP met een dubbelloops Termignoni uitlaatdemper uit. Daarmee wordt geen gewicht bespaard maar rijklaar weegt de SP-versie nu 186 kg.

De Monster SP wordt vanaf januari volgend jaar bij de Ducati-dealers verwacht. Er komt ook een 35 kW-versie voor de houders van een A2-rijbewijs.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 15 september 2022
© Motoren & Toerisme