MY22: Royal Enfield Scram 411

Met de Scram 411 lanceert Royal Enfield een geheel nieuw model. Alhoewel, helemaal nieuw? De Scram 411 is grotendeels schatplichtig aan de Himalayan, waarvan het eigenlijk een gestripte versie is. Noem het maar een Himalayan voor stadsgebruik. De krachtbron van de Scram 411 is een luchtgekoelde eencilinder viertakt motor van 411 cc. Met een vermogen van zo’n 24 pk (aan 6.500 opm) en een koppel van 32 Nm (aan 4.250 opm) zijn de prestaties eerder beperkt. Al verwacht niemand natuurlijk dat deze budgetmotor een PK-kanon zou zijn.

Siddartha Lal, CEO van Eicher Motors over de nieuwe Scram 411: “Voor de ontwikkeling van deze motorfiets namen we het avontuurlijke DNA van de Himalayan, vermengden het met scrambler-vibes en creëerden zo een geheel nieuw type motorfiets.”

 

Mark Wells, Royal Enfield-designbaas: “Ons moderne bestaan vraagt om een multi-inzetbaar werktuig, dat geoptimaliseerd werd qua beweeglijkheid. Een bondgenoot die altijd klaar is voor wat het leven dan ook in petto mag hebben. Een ADV motorfiets is te gespecialiseerd voor de stad, terwijl de meeste wegmotoren te ‘zacht’ zijn voor de harde realiteit van het huidige bestaan. We wilden echt dat deze motorfiets er plezierig en funky uit zou zien. Daarvoor hebben we inspiratie geput uit flat track maar ook uit scramblers en andere types motorfietsen. Dit is geen cosmetische crossover of een opgepompte wegmotor. Dit is een volledig nieuwe categorie van motorfiets. Gecreëerd door het kruisen van echte ADV-capaciteiten met de speelsheid en toegankelijkheid van een scrambler. De technische term voor dit nieuwe subsegment is ‘ADV Crossover’.”

 

Ondanks het reeds grote voorwiel van 19 duim heeft de Scram 411 vooraan een veerweg van 190 mm, achteraan is dat 180 mm. De zithoogte bedraagt 795 mm. Die zithooge is een onderdeel van wat Royal Enfield zelf, “een geweldige ergonomische driehoek” noemt. De Scram 411 is voorzien van dual purpose banden, waarmee je zowel de snelweg op kunt als een gehavend wegdek aankan. Ook gravelpaden mogen met dit schoeisel geen probleem vormen.

In tijden waarin motorfietsen méér en méér, computersystemen op twee wielen vormen, is het weleens verfrissende om een motorfiets met een minimum aan elektronica te zien. De Scram 411 is zo’n motorfiets. Hij is voorzien van een tweewegs ABS-systeem en de gekende LCD-tellerpartij. Het stalen buizenframe van de Scram 411 weegt door. Dat blijkt uit het drooggewicht van 185 kg. Dus zonder de 15 liter benzine die de tank kan bevatten.

De nieuwe Scram 411 is verkrijgbaar in 2 varianten en verschillende kleurstellingen, die allen zijn ontworpen om op te vallen. Donkere ‘Gun Grey’ schaduw tinten met levendige ‘highlight’ kleuren die een knipoog geven aan de ‘street art’ cultuur. Er is keuze uit de kleuren Graphite Yellow, Graphite Red en Graphite Blue, welke tot uiting komen op de carter deksels en velgen. De andere uitvoering heeft een meerkleurige tank en andere originele designs in kleur, waarbij er keuze is uit White Flame en Silver Spirit.”

Tekst: BJ

Foto's: Royal Enfield

Geschreven op 15 maart 2022
© Motoren & Toerisme