MY22: Indian FTR1200

Terwijl andere merken nog volop hun nieuwe modellen voor 2021 voorstellen, lanceert Indian Motorcycle al een 2022-model. De FTR1200 krijg twee jaar na z'n lancering een make-over. De FTR, al bewonderd vanwege zijn unieke styling, levert  volgens Indian nu nog betere prestaties op het asfalt. Het merk verfijnde het bestaande recept, onder andere door een geoptimaliseerde ophanging, scherpere balhoofdhoek en een kortere naloop. In combinatie met 17-duims banden die meer grip bieden moet de FTR 1200 nu nog scherper sturen en compacter aanvoelen. 

 

Indian brengt de FTR 1200 in maar liefst vier verschillende varianten op de markt. Drie daarvan zijn puur weggericht, terwijl de vierde variant eventueel ook wat (licht) offroad-werk voor de kiezen mag krijgen. De weggerichte varianten zijn vanaf 2022 allemaal uitgerust met 17-duims wielen en zijn: FTR (basismodel), FTR S, FTR R Carbon.

 

FTR

De basis-FTR is voorzien van een analoog instrumentenpaneel en is leverbaar in Black Smoke met rode accenten, waaronder een rode bies op de velgen, een rood Indian Motorcycle-logo op de tank en een rode schokdemperveer achter. De basis-FTR is ook leverbaar met een lager vermogen voor A2-homologatie.

FTR S

Deze in de twee kleuren Maroon Metallic en White Smoke leverbare premium-uitvoering is uitgerust met het 4,3 inch touchscreen van Indian Motorcycle, met smartphone-integratie via Bluetooth of USB en te configureren instrumenten. De FTR S is standaard uitgerust met een verbeterde Akrapovič-uitlaat, drie rijmodi, Wheelie Control met Rear Lift Mitigation, Stability Control, Traction Control en Cornering ABS. Daarnaast is er een USB-aansluiting beschikbaar voor het snel opladen van draagbare apparatuur

FTR R Carbon

De FTR R Carbon is het topmodel van de FTR-serie. De FTR R Carbon beschikt over alle genoemde voorzieningen van de FTR S, maar onderscheidt zich daarvan door de carbon tankkappen, voorspatborden en koplampbehuizing, volledig verstelbare goudkleurige Öhlins-schokdempers voor en een eveneens volledig verstelbare goudkleurige piggyback-schokdemper achter, een zwarte Akrapovič-uitlaat, een premium zadelkap en een genummerde badge op de console.

FTR Rally

Met behoud van zijn scrambler-stijl is de FTR Rally uitgerust met Pirelli Scorpion Rally STR-banden op spaakwielen van 18 duim achter en 19 duim voor. Net als bij de andere FTR-modellen is de motor van de FTR Rally voorzien van een verbeterde motorcalibratie voor een betere gasrespons, en cilinderuitschakeling van de achterste cilinder. Het ProTaper-stuur van de FTR Rally is 50 mm hoger dan bij de andere FTR-modellen om het comfort en de handling te verbeteren met een relaxtere zitpositie. De FTR Rally heeft een analoog instrumentenpaneel en is leverbaar in de kleur Titanium Smoke. Net als de basis-FTR is de FTR Rally ook leverbaar met een lager vermogen voor A2-homologatie.

 

Bron: persbericht Indian Motorcycle

Foto's: Indian Motorcycle

Geschreven op 26 januari 2021
© Motoren & Toerisme