MY22: Husqvarna enduro line-up

Twee weken nadat het z’n crossmodellen voor 2022 voorstelde, maakt Husqvarna nu z’n enduro-lijn voor volgend jaar wereldkundig. Aan het model-aanbod veranderde er hoegenaamd niets. De enduro line-up van de Zweeds-Oostenrijkse constructeur zal ook in 2022 nog steeds uit drie 2-takt- en vier 4-takt-modellen bestaan. In technisch opzicht verandert er wel één en ander.

2-takt-gamma

Husqvarna blijft ook in 2022 op tweetakten inzetten en wel in drie verschillende cilinderinhouden: 150, 250 en 300 cc. De lichte Huskies zijn voorzien van brandstofinjectie en dat is meteen ook een soort van levensverzekering voor deze tweetakten. De TE 150i heeft al enkele jaren de leemte van de TE 125 ingenomen en de lichtste Husky past dan ook perfect in het huidige technische reglement van het BK (en ook WK) Enduro dat stipuleert dat je met zowel 2- als 4-takten tot 250 cc in de E1-klasse mag uitkomen. Anderzijds, lijkt de TE 150 i ons ook aantrekkelijk voor recreanten en beginnende rijders.

Naast de TE 150i zijn er natuurlijk ook nog de TE 250i en TE 300i. Vooral dat laatste model lijkt de laatste jaren in trek te zijn bij liefhebbers van Extreme endurowedstrijden.

De TE 300i leent zich tot het meer extreme enduro-werk.

Alle Husqvarna tweetakt enduro’s hebben een knop waarmee je tussen twee verschillende ontstekingscurves kan kiezen. Op de TE 250 i werd de eindoverbrenging geoptimaliseerd. Voortaan bedraagt die verhouding 13:52.

4-takt-gamma

Met vier verschillende cilinderinhouden (250 cc, 350 cc, 450 cc, 500 cc) dekt Husqvarna zowat alle niches van de enduro-markt. De gewijzigde technische reglementen maken dat Husqvarna nu zowaar drie potentiële machines voor één klasse (E2) heeft. Of er in Europa nog écht veel gegadigden zijn om een halfliter (proberen) te temmen, durven we te betwijfelen, maar wellicht is de aanwezigheid van de TE 501 ook ingegeven door de vraag op de Noord-Amerikaanse markten.

De viertakt enduro’s hebben twee verschillende motormappings, die met een knop te bedienen zijn en beschikken over tractiecontrole.

Technische wijzigingen (alle modellen)

De opvallendste technische verandering op de 2022 Husqvarna enduro-modellen is de aanwezigheid van Braktec componenten. De Spaanse fabrikant levert nu de hydraulische koppelings- en remsystemen voor zowel de twee- als viertakt-modellen. De switch naar Braktec (ten koste van het Duitse Magura) is niet zo verrassend als je zou denken, want ook de machines van zusterbedrijf GASGAS maken gebruik van deze componenten.

De FE 501 is één van de weinig overgebleven halfliters op de offroad-markt.

Naast het feit dat de WP XPLOR voorvork voorzien werd van een nieuw smeerkanaal en nieuwe dichtingsringen en de XACT schokbreker een nieuwe pakking kreeg, werden ook de basisafstellingen van beide vering-componenten aangepakt. Dit met het oog op betere prestaties en meer feedback naar de rijder toe.

Voortaan krijgen alle Husqvarna Enduro’s standaard Michelin banden mee. Ook de graphics en kleuren werden aangepast voor 2022 (in lijn met de cross-modellen), waardoor ze visueel ietsje meer naar de ‘Zweedse’ Huskies van weleer neigen.

De 2022 Husqvarna enduro's staan vanaf deze maand bij de dealers van het merk.

 

Tekst: BJ

Foto's: Husqvarna Motorcycles Press

 

 

Geschreven op 12 mei 2021
© Motoren & Toerisme